Showing posts with label Apple Juice. Show all posts
Showing posts with label Apple Juice. Show all posts

Saturday, September 26, 2015

Nasib Malang Seorang Pelakon Watak Sampingan

Imagine satu hari, kau bangun awal dan dalam keadaan separa mengantuk kau terpaksa gak mandi air sejuk, sarapan saki baki makanan kau beli kat pasar malam tadi yang tak habis, pakai balik kemeja sama yang kau dah pakai selang dua hari lepas, naik kereta pergi ke tempat kerja dan macam hari-hari yang lain pagi tu kau terperangkap dalam jam teruk, dengar DJ radio membebel dengan pilihan lagu yang entah apa-apa entah dan tiba-tiba kau rasa ada beberapa siri hentakkan yang kuat. Kau tengok orang kat luar menjerit dan berlari lintang pukang. Kau keluar dari kereta dan tengok rerupanya ada seekor raksaksa besar dan Ultraman sedang bergaduh. Dan tak lama lepas tu bangunan sebelah kereta kau mulai condong dan menghempap kau. Kau mati. Tamat imaginasi.


Aku ada satu perangai apabila tengok filem atau drama then aku akan terfikir dan seterusnya bersimpati kepada watak-watak kecil dalam cerita tu. Yap, bayaran mereka sangat ciput plus nyawa mereka pun langsung tak ada makna. Contohnya macam dalam cerita James Bond, Mission Impossible or cerita ada tembak menembak then anak-anak buah penjahat ni sekali tembak oleh hero je terus KO. Sedangkan hero dan ketua penjahat punya ar liat nak mati. Beratus-ratus peluru ditembak guna senjata secanggih mana dengan jarak sedekat mana sekalipun tak ada satu yang akan terkena kat diaorang. Hmmm..

Aku selalu terfikir yang anak-anak buah penjahat tu sebenarnya bukannya jahat manapun. Diaorang hanya pekerja kolar biru yang jadi mangsa keadaan je. Aku imagine diaorang tu mesti pelajaran tak setinggi mana, nak kerja ofis tak ada pengalaman or paling komen tak kenal orang dalam, ekonomi negara pulak susah, pemimpin korup, GST buat barang naik sana sini (macam pernah dengar je kes ni kan?), kos sara hidup makin tinggi, anak yang bersekolah ada 2 orang, isteri dah memboyot dan bila-bila masa lahir pulak anak ketiga bla-bla-bla. So jumpa sorang kawan sepermainan masa kecik dulu offer kerja bodyguard jaga boss or jaga gudang, kerja 8 jam sehari, 6 hari seminggu siap boleh buat overtime dengan gaji double lagi. Daripada jual maruah jadi amature porn star so dia terima tawaran tu. Kemudian tiba-tiba hero datang, sekali tembak terus mati katak. Nak claim insurans tak lepas. So apa nasib anak bini diaorang?


Or kau tengok cerita Ultraman. Setiap kali gaduh je mesti buat kat tengah kawasan bandar yang berkepadatan tinggi. Setiap episode pulak tu. Agaknya dah berapa banyak bangunan musnah dan nyawa terkorban setiap kali Ultraman bergaduh? Nak tak nak kerajaan Jepun terpaksa gak buat bangunan baru tinggi-tinggi then gaduh so roboh lagi. Macam dah tak ada tempat lain bergaduh. Tak boleh ke buat kat dalam hutan, padang pasir ke? Still orang Jepun nak agung-agungkan Ultramen anggap dia hero. Sedangkan kalau kau tengok trailer Batman vs Superman then orang kat Metropolis buat demo besar-besaran dengan sepanduk suruh Superman berambus keluar dari situ dan even siap masuk mahkamah suruh ganti balik kemusnahan bandar dan nyawa penduduk yang tak bersalah terkorban dalam perlawanan dia ngan Zod as in Man of Steel dulu. Dasar makhluk asing tanpa izin tak sedar diri. Datang bumi cari gaduh je memanjang. Hmmm









Then kau ketawa seraya berkata "Aj, releks ar bro. Diaorang berlakon je ar tu. Semuanya effect CGI ar.." lalu aku tersenyum balik dengan senyuman seindah suria sambil mengangkat jari tengah aku.










Seriusly, tolong kata korang pun pernah fikir benda yang sama macam aku gak setiap kali layan drama or movie untuk memastikan yang aku bukan satu-satunya manusia pelik yang ada di atas muka bumi ni. Ha ha ha

Tuesday, February 24, 2015

Membuat Potret Diri

Dalam previous post aku ada lukis satu watak dalam Big Hero 6 ni then beberapa hari kemudian aku edit dan reedit dan edit lagi dan menghasilkan beberapa sketch baru yang aku sendiri rasa much better than the original one. Even lastly aku decide untuk buat versi muka aku sendiri based dari sketch asal. So sila layan.


Atas ni ialah versi asal yang aku kurangkan bentuk bujur muka dan tukar mulut terngaga tu kepada mulut duck face. Yap, nampak muda dan cute sikit ar kan daripada asyik terkejut sepanjang masa.



Kemudian aku tambah cermin mata besar nerd macam yang aku punya. Mata besar dan pakai pulak cermin mata besar. Hmmm..



Apakah nerd kalau tak pakai smart-smart ar kan? So aku tukar pakaian dan biar nampak bijak pandai sikit. Dan tambah sejemput janggut sikit. Tengok sketch ni ingat muka aku zaman belajar dulu. Yap, aku nerdy (dan comel) dan naive habis. LOL



So terfikir aku nak buat sketch kartoon muka sendiri. Rambut aku panjang sikit then aku pun lukis rambut ar.

Kemudian aku tengok-tengok dan aku tak rasa ia macam aku sebab aku sekarang ni banyak grumpy dan moody sepanjang masa so aku tukar emosi muka dan terhasillah sketch terakhir yang aku gelar sebagai potret diri. 











Haaa.. amacam..? Klik gambar untuk tengok saiz sebenar dan detail.

Thursday, May 21, 2009

Mr. Apple Juice

Apakah itu Apple Juice? Something yg juicy. Rasa masam sikit tp kepuasan rasa juice yang berbeza.




Siapa itu Mr. Apple Juice? Aku..!! Someone yang juicy. May be agak masam sikit tapi akan beri kepuasan yang berbeza. Nama yang diberikan masa joins kursus GEMS ni..




TALENTDAY
19.05.2009


Bawah ni plak gambar masa TALENTDAY