Showing posts with label Saharil Hasrin Sanin. Show all posts
Showing posts with label Saharil Hasrin Sanin. Show all posts

Thursday, January 22, 2015

Mari Melukis Bersama Enche AJ 2

AMARAN: Post ini mengandungi klausa-klausa yang banyak memuji diri sendiri. Jika anda mudah loya dan muntah-muntah jadi sila berhenti membaca. Penulis  tak ada masa nak melayan masalah mental ada sekiranya berlaku apa-apa di kemudian hari. Wassalamu.

AKU tak ingat sejak bila aku 'tahu' melukis. Aku ingat satu hari sewaktu aku darjah 3 masa matapelajaran seni lukis then ada 2 meja yang dikerumuni oleh budak kelas. Meja pertama milik sorang budak Cina yang atas mejanya ada Staedtler Luna saiz besar (benda yang sangat mewah waktu dulu-dulu), gelas berisi air dan beberapa batang berus (sebab magically Luna leh guna dengan air) dan dia ada ambik kelas melukis kat luar so of coz laa lukisan dia gempak. Dan meja kedua pula ialah meja aku. Aku pula sekadar budak hingusan yang hanya melukis apa yang aku nampak kat depan je. Dan aku ingat lagi tugasan lukisan hari tu. Cikgu bawak jug air kaca lutsinar berisi separuh air dan dia suruh kami lukis. Hmmmm..


Aku sentiasa percaya ada 2 jenis bakat kat dunia ni. Pertama: bakat yang diperolehi dari kelas di mana dia perlu belajar dari A sampai Z dan kedua: bakat semulajadi yang entah macam mana ia memang dah ada di situ. Yap, aku ada beberapa bakat semulajadi cumanya keyakinan diri aku macam roller coaster. Ada ketikanya aku cukup yakin yang aku cukup berbakat apabila pensyarah (yang juga penulis) kata penulisana aku ada gaya penulis ternama era 70-an, ada orang sanggup upah aku untuk design poster, kad kawin, baju or bila ada beberapa orang kawan still nak upah aku ambik gambar kahwin mereka walaupun aku kata aku hanya ambik gambar guna kamera compact dan handphone je tapi ada ketika lain aku langsung tak rasa aku berbakat dan apa yang aku ada hanyalah benda common yang orang-orang common ada especially bila first novel aku ialah major failure dan 2nd and 3rd novel aku tak ada apa-apa khabar berita sampai sekarang dan bla bla bla. 



Dan ada masa yang lain aku tak yakin yang aku ada bakat sebab aku tak ada sijil untuk mengesahkan bakat aku tu. Hmmm..




...




Abang aku pernah kata yang dia cemburu pada bakat yang aku ada yang dia tak ada. Aku tak perlu belajar untuk mastering in sesuatu dan aku tak perlukan benda-benda hebat untuk memberi hasil-hasil yang hebat. Entah kenapa aku masih lagi percaya ayat tu. Kau ingat era ketika budak-budak remaja suka gantung DSLR kat leher kat mana-mana mereka berada dan bila kat tengok gambar yang mereka ambik ia lebih kurang sama macam gambar yang diambik oleh pak cik yang ada parkinsen je. Membuktikan yang kau tak perlu kamera hebat hanya untuk ambik gambar cantik kan? Dan bila semua dah mampu milik smartphone then semua gambar jadi cantik sebab guna filter. Hmmmm..



...



Aku dah lama dan jarang melukis. Sejujurnya aku tak tahu kenapa. Mana ada orang menganggur busy ar kan? Check buku lukisan kali terakhir aku melukis ialah pada 23 December yang lepas. Sebulan dah kot.  Dulu masa ada Galaxy Note selalu gak menconteng. Dengan mudah je leh sketch, padam, warna, padam balik dan save. Tapi lepas phone tu hilang then bila nak melukis balik kat kertas memang kena fikir betul-betul. Firstly sebab aku environmental friendly sikit (resit after shopping pun aku tak buang dan reuse untuk melukis dan kemudian recycle) dan kedua ia tak economical. Ambik contoh aku mewarna guna acrylic, hampir separuh dah kena buang sebab keras, saki baki macam ubat gigi yang kena picit betul-betul dan kalau nak beli baru harganya boleh tahan. Nak guna oil painting jangan harap. Aku hanya melukis guna satu halaman je (ada ke orang lukis depan belakang?) etc.


Tahun lepas lepas phone hilang, labtop lama rosak then aku kumpul duit beli labtop baru yang touch screen. Beberapa minggu lepas aku beli stylus murah yang harganya tak sampai RM3 yang rupanya macam pemadan yang ada pada pencil kayu murah (benda alah tu masih ada lagi ke pada zaman sekarang ni?) dan aku cuba melukis pada Photoshop, Illustrator, Fresh Paint tapi hasilnya tak memuaskan aku. So semalam aku download Autodesk Sketchbook dan dibawah ni ialah langkah-langkah dan hasil pertama aku. Hohoho. Puas hati wey..!!


1.



2,



3.



4.



5.



6.



7.



8. Hasilnya. Click gambar untuk tengok saiz sebenar.





Macam mana feel melukis guna stylus murah? Ia macam tulis dengan pensel dan guna pemadam kat atasnya dan ia menghasilkan lebih banyak lagi kesan pensel. Hmmm..

Walaupun ia sekadar muka kartoon jer tapi aku sangat enjoy dan next project nak lukis muka manusia betul lak kot. Hnnnn 

Monday, March 9, 2009

Aku vs BAHASA MELAYU

Semalam akhirnya aku dapat gak naskah terbaru KOMIKOO. Still SIAPA? by ADIJIN x ada. Duh..!! Tp Kolum WAWANSABDA kali ni ttg SAHARIL HASRIN SANIN bwat aku lahir ingin tahu. So malam smalam browse tenet nama dia dan TERORIS BAHASA yg dgembar-gemburkan oleh KOMIKOO as ‘sangat bagus sehingga memukul semua esei yg lain…’. Bila dah jumpa bberapa bahagian ttg TERORIS BAHASA tu bwat aku terdiam dan berfikir.

Ayat dia yg plng aku suka ialah “Ketika kamu membaca ini, ada bahasa yang sedang mati dibunuh.” Dia sangat protes trhadap certain ahli bahasa n org MELAYU yg menentang proses revolusi n perubahan yg telah dan teros akan berlaku terhadap BAHASA MELAYU. BAHASA MELAYU x leh teros berdiri sorang2 as bahasa yg TULEN sedangkn bhs laen sedang bergerak seiring ngan dunia. Dia menerima SLANGA, BHASA ROJAK, BAHASA SMS, TEKNOTORJAN etc as KEPELBAHAGAIAN bahasa yg perlu diterima. Itu kata dia r.

Then terjumpa beberpa site yg cambest plak. Antaranya NOKTAHHITAM yg kuar post menentang PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DLM BAHASA INGGERIS. Banyak gak yg bagi respond yg mostly setuju r. Nak memperkasakan BAHASA INGGERIS x semestinya guna subjek MATE n SAINS jer. Perkuatkn subjek BI tu teros. Pasal pembelajaran mate n science dlm BI bwat student jd x paham n then x berminat nak belajar. Alasan PIHAK TERTENTU plak untok mewujudkan daya saing pd masa akan datang, dunia akan datang akan jadi jaoh lebih global. Tp ada 1 comment by ORG PUTEH kata x semestinya bila dunia dah global then semua perlu cakap OMPUTEH gak. Tengok JEPON n certain NEGARA maju yg boleh berjaya dlm banyak bidang n still guna bahasa NATIF diaorg. Even JEPON ni leh bwat terjemahan sepenohnya buku2 ilmuan ke dlm bhs diaorg untok tujuan memartabatkan bhs diaorg. Itu pon kkata diaorg gak r.

Kmudian teringat cakap2 ngan cikgu2 kat tempat bakal mengajar last FRIDAY. Betapa diaorg concern ttg situasi pelajar sekolah tu yg dah x nak ckp dlm BAHASA MELAYU lg. (even yg CHINESE pon dh x nak ckp MANDARIN lg: more refer INGGERIS jer) Aku tergamam r bila statement tu dikeluarkn oleh 2 org cikgu CINA. Betapa diaorg pon prihatin ttg isu kematian BAHASA MELAYU ni. At the end diaorg suroh aku as bakal CIKGU BAHASA MELAYU supaya jangan ikot rentak student yg cukop pasti akan ckp OMPUTEH dlm kelas nanti. Kekal mengajar dlm BAHASA MELAYU in what ever situation pon. Cuma masalahnya diaorg n aku skali r ckp ttg isu tu pon guna cakap OMPUTEH gak. Duh…!!

Sejak 2 menjak ni heboh ttg DEMONTRASI yg melibatkan masyarakat n ahli2 bahasa menentang PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DLM BAHASA INGGERIS. Aku as ahli bahasa then sokong r. Even kalu aku ada kat KL masa tu pon then aku akan ikot skali bwat PIKET. Cuma yg x bestnya bila benda baek cam ni melibatkan unsur POLITIK dan kemudian diPOLITIKan plak oleh orang2 POLITIK yg duhhh…., mengecewakan.



Then aku mengulang balik kata2 encik SAHARIL : “Ketika kamu membaca ini, ada bahasa yang sedang mati dibunuh.”