Showing posts with label Karam Sing Walya. Show all posts
Showing posts with label Karam Sing Walya. Show all posts

Tuesday, June 12, 2012

Mari Menciplak Lukisan

Korang mesti pernah tengok lukisan kat bawah ni ar kan? Ada yang jumpa kat klinik, ruang menunggu kat hospital, bilik guru besar, rumah jiran korang or somewhere yang korang tak pasti kat mana tapi korang ngan jelas ingat lukisan tu. Semuanya disebabkan lukisan tu x cantik. Dan korang sangat yakin lukisan tu pasti budak tadika or kalau kat klinik then mesti anak doktor tu yang lukis. Sebab ia sangat kasar dan x mengambarkan keindahan pemandangan waktu malam langsung ngan angin, bintang, bulan etc. Hmmmm

Sebenarnya lukisan ni cukup terkenal untuk mereka yang minat seni. Pelukisnya Van Gogh dan dia bukan sebijik kenderaan beroda empat dan dia bukan hidup pada era sekarang ni ar. Dan karya dia di atas ni bertitle Starry Night dan walaupun ia cam lukisan budak tadika tapi kalau dijual then nilainya memang korang leh beli rumah dan kereta dan banyak lagi stuff secara tunai. Hmmm

So hari ni aku nak menciplak lukisan yang sama tapi menggunaka kaedah S Note dan S Pen or Stylus. Jom layan dan tengok ar:




1 step: WARNA BASIC UNTUK LATAR




Step 2: LAKAR BENTUK PERSEKITARAN




Step 3: PERINCIKAN








So amcam? Aku leh jadi peniru karya agong tak or still masih cam lukisan budak tadika? Hmmmmm

Sunday, July 4, 2010

Gossip-ing

Kalu korang jenis layan drama2 Melayu (bukan sinetron Indon r) kat local television dalam scene kampong or sub-urban area (aka bukan cerita korporat yang pakai kot 24/7) then korang pasti kenal nama2 tipikal cam Kak Kiah, Mak Bedah etc yang asyik melepak dan bergerak dari 1 tempat ke tempat laen ngan tugas utamanya iaitu menyebar berita lebih cepat dari internet aka kira cam series GOSSIP GIRL versi Malaysia r.


Tadi aku ngan parents ngan 3 aunts (ANJANG, UDAK & MAK NGAH) aku plus sorang relative jaoh (MAK AYANG) ni lepak r minom petang kat rumah the other aunt ni (ABOK). Pasal dia dah masak KEK CHEESE ngan cucur2 plus buah2an tempatan then dia panggil r llepak minom petang sana.

So korang leh agak r apa yang mereka adik beradik ni akan bwat bila dah berkumpol sekali ngan makanan dah tersedia depan diaorang. GOSSIP TIME.. wakaka.. Mereka bercakap dari issue2 kecik sampai r ke issue2 besar. Ngan gelak ketawanya. Memang best r layan walupon aku sekadar pendengar je ari tu. Malas nak sambong cerita orang tua. Pendek umor plak kang. Hmmmm...



Bila cerita pasal gossip ni then aku yakin r semua orang nak x nak musti mengaku pernah bergossip (or in local termnya dikenali sebagai ngumpat kecil2an). Either korang ni jenis yang banyak info untok mengata or korang just penerima info aka pendengar yang anggok2 then kuar sepatah dua kata jer.


Sememangnya ada part memang layan r bila berGOSSIP ni. Rehat jap: Jangan kata GIRLS jer yang kuat gossip yer even LELAKI pon jaoh lebih advance mengata orang sekarang. Hei, Im 25 wokey. Dah pernah jumpa yang lelaki2 yang nampak cam BUDIMAN sesangat tapi bila mengata orang belakang2 jaoh lebih TERBAKAR dari dengar dari mulot PEREMPUAN cakap. Sapa dia mereka ni? Biar r mereka dan keluarga mereka jer yg tau...

Aku pon secara x tersengaja (wakaka.. statement x nak mengaku depan2) memang r ada part akan tershare GOSSIP gak r ngan orang2 tertentu ni. Kalu boleh aku memang x nak r tapi itu r bak kata aku tadi as 'ter' aka dalam paper Bahasa Melayu SPTM bermakna telah dilakukan (bukan secara x sengaja r)..




Then issue rasmi bergossip tu biasa r nak share cerita2 pelik (tapi belom ditentukan kesahihkan ceritanya) plus mengata tentang mahkluk2 yang terserlah perangai x bagus diaorang or tentang issue semasa luar dan dalam negeri.. Kedian matlamatnya agak mampu memberi kesedaran pada diri (ceh.., ayat poyo) disamping dapat kata putus cam ne nak ajar makhluk2 yang tidak disukai tersebut. Wakaka..





Tapi aku ada beberapa orang ni aku sangat anti kalu berGOSSIP. Dia ni jenis yang sangat2 baek kat depan orang laen tapi bila mereka2 ni dah blah then teros je dia mengata setiap inchi keburokan diaorang. Bwat aku sangat yakin bahawa manusia2 macam ni d belakang aku pasti akan mengata terok tentang aku gak nanti.. garenti..











So manusia2 luar sana.. nak bergossip boleh je kot tapi korang kena ingat mengumpat tu sama cam membunoh sedara sedaging sendiri. Fikir2kan dan selamat beramal... Wakaka

Thursday, February 25, 2010

Miskin di Bumi Sendiri

Mak aku selalu kata kalu gaji kecik dudok kampong still x leh kena list as miskin. Pasal ada tanah then leh tanam apa je yang tanam untok makan etc. Tapi kalu gaji besar mana pon, dudok bandar still x leh nak kategori as kaya pasal semua benda nak kena beli. Hmmmm….



Tadi baru balik dari Kuching International Airport ambik UDA dari Kota Kinabalu. Pasal aku datang 1 jam awal then beli Dark Mocha kat STARBUCK then lepak2 kat tempat ada tv r. Kebetolan masa tu tengah show TV3. Habis jer berita ada rancangan ADUAN RAKYAT ni r. Dah banyak episode maen tp baru first time tengok.

Episode kali ni mmg tergamam r. Sepanjang jalan2 masa belajar dulu malam2 sekitar Kuala Lumpor x pernah plak terserempak diaorang ni. X sangka r dalam semewah2 negara kita ni still ada lagi yang x ada tempat tinggal then tido kat tepi2 jalan. Ada yang umor 27 tahun, ada yang dah tua and even yang beranak pinak include yang usong baby sana sini. Ada yang ada kerja tp x mampu nak bayar sewa plus bill itu ini. Hmmm…

Bab paling terkesima bila antara sumber makanan ialah dari tong2 sampah. Makanan diaorang ialah sisa2 KFC etc.. hmmm….




Then dalam kereta UDA share masa dia balik JOHOR early of this month. Masa melawat ABAH HAJI (abang EMAK) dia bagitau yang all of our cousin sangat2 busy sediakan makanan beratos2 then jual kat pasar malam setiap malam dan siang dari satu FELDA ke FELDA yang laen, then gi MERSING then gi KOTA TINGGI untok dapatkan duit demi family mereka..




Dan aku plak leh senang lenang slurp kopi STARBUCK berdepankan Mc D tanpa kerja dan selalu shopping dan berbelanja x tentu pasal.. hmmmm…








So kesimpulan di sini: korang jangan r x habiskan makanan korang kat KFC hanya sebab alasan bodoh korang nak bagi mereka makan r. Jangan membazir. Kita terlalu selesa di dalam comfort zone kita.. whose know what will happens to us in the future. Peringatan nip on aku tujukan khas untok aku gak.. hmmmm…

Sunday, October 25, 2009

Mimpi indah

Petang tadi aku tido r then aku termimpi something. Satu mimpi. Cukop pasti ia bukan mimpi basah pasal x ada kesan ‘that liquid’ pada boxer aku. Tp ia still perlu berada pada tahap 18 SG sebab ia x sesuai untok tontonan kanak2 bawah umor. Sebelom aku terlebih cakap so back to cerita asal: apa yg aku mimpi?

Aku mengistiharkan diri aku dan sorang kawan ni as a couple. Selama ni in reality status kami just as kawan je r. x mungkin akan bertukar status. Tp dlm mimpi bila declare jer teros semua jadi terindah (duh aku memang x tahu ayat yg leh beritahu apa yg sebenarnya aku nak cakap skarang ni yg leh share apa otak aku nak bagitahu)..

Btw, apa moral dari mimpi ni: pendek kata, x semua apa yang berlaku dalam mimpi-mimpi yang indah perlu direalisasikan..


Kalau kawan ni tahu pasti dia akan ketawa. Who is she? Hmmm…

Thursday, December 25, 2008

Keris Mas

Untok semua rakyat dunia yg paham Bahasa Melayu, aku nak wish korang Selamat Hari Kristmas aka Hari Natal. Ingat masa dudok flat Polis Sarikei dulu sambot gak r hari Kristmas. Masa 2 jjiran banyak Bumiptera yg mostly balik kampong masa Gawai jer. So diaorg sambot Kristmas kat flat r. So jalan2 r satu family gi kat rumah jiran2 Kristian. Skarang walopon ramai gak kkawan Kristian tp still x gi rumah diaorg. Cuma leh wish tru sms jer...