Showing posts with label Rejab. Show all posts
Showing posts with label Rejab. Show all posts

Tuesday, May 22, 2012

Kenapa Aku Berpuasa

Apa yang buat korang annoyed tentang FACEBOOK selain dari certain orang yang suka like status korang tanpa sebab musabab sebenar? Bagi aku selain tengok mamat ambik gambar sendiri shirtless depan cermin ialah status yang disertakan dengan sign in kat tempat-tempat tertentu: cam lepak ngan kekawan sambil menikmati aroma kopi sebenar at STARBUCKS buat aku yakin yang orang tu mesti baru first time masok STARBUCKS or dia masih fikir bahawa STARBUCKS ialah tempat yang akan buat dia ada kelas tersendiri. Hampeh...


Or sama gak ngan orang suka upload status yang cuba memperlihatkan amal ibadah dia cam: tengah mendengar khutbah Jumaat. Best pulak issue minggu ni buat aku sah-sah yakin yang dia sebenarnya tak fokus pada khutbah sebab waktu tengah khutbah leh upload status or status cam: lauk berbuka puasa sunat hari ni biasa-biasa jer buat aku yakin yang dia nak menunjuk-nunjuk kat semua orang bahawa dia hari ni berpuasa sunat.

Mungkin ar ko sikit pun tak berniat nak menunjuk-nunjuk tapi dah disebabkan habit kau upload status setiap 5 minit sekali tapi once again korang pernah dengar tak wisdom word kata orang yang beriman yang buat amal ibadah diumpamakan kalau tangan kanan dia bersedekah sehingga tangan kiri yang cukup rapat tu sendiri tak dapat nak kesan. Noktah.


...


Rejab ialah bulan yang aku cukup tunggu-tunggu dalam satu tahun selepas Ramadhan. (after Rejab it will be Syaaban dan kemudian January. Wakaka) Ramadhan aku gambarkan sebagai satu bulan anugerah dari Allah yang cukup-cukup tak terhingga untuk umat-Nya berbuat amal ibadah sebab sepanjang tempoh 1 bulan tu pahala cukup mudah didapati buat mereka yang nak mencari. Then Rejab dan Syaaban pula ada hadiah sampingan still untuk mereka yang mahu mencari pahala tambahan.

Since dari zaman akhir sekolah menengah dulu lagi aku dah start berpuasa almost sebulan dalam Rejab. Kekadang aku teruskan dalam Syaaban dan sambung masuk sekali Ramadhan. Then persoalan yang sering muncul di mulot-mulot orang yang kekadang dari non Muslim or kekadang dari orang Musli sendiri ialah: Kenapa nak menyeksa diri lapar-lapar sedangkan puasa wajib hanya start masa Ramadhan jer.

Then keluar ar spekulasi kata: Aj sebenarnya nak diet ar tu sebab sah-sah perut dah cam perempuan mengandung 5 bulan dah. Walaupun realitinya puasa bulan Rejab leh buat aku kurang almost 10 kg berbanding puasa Ramadhan yang akan buat aku naik 10 kg tapi itu bukan sebabnya. Or mereka akan kata: Aj ada masalah kewangan ar sebab tu dia berpuasa aka nak jimat duit. Yap, duit memang leh jimat kalau berpuasa bulan Rejab sebab godaan jualan murah x ada tapi still ia bukan alasannya.


So waktu bekerja nga kekawan yang non Muslim then jawapan aku guna kaedah Merit-Dimerit. (kat sekolah form 6 aku dulu guna kaedah Merit-Dimerit ni dan ada kalangan pelajar yang sengaja buat baik dan berebur nak jumpa cikgu nak dapat merit. Duh, bagi aku ia cam buat baik bersebab jer). Aku kata ar yang aku ni bukannya a great Muslim yang leh senang dapat merit besar-besar for the Judgement Day nanti so apa yang aku leh buat ialah kumpol merit yang kecik-kecik sikit-sikit. Mostly mereka tak akan faham tapi what to do kalau mereka bukan the believer ar kan?


Dan kekadang tu lebih suck bila dapat soalan dari kekawan Muslim yang siap leh pujuk rayu suroh aku pecah poosa plak. So untuk kekawan cam ni jawapan aku biasanya 'Kalau aku buat benda berdosa then tak ada yang nak halang tapi bila aku buat benda baek then semua start nak protes pulak...'




















So untuk mereka yang menyambut kedatangan Rejab so aku pun nak cherish sesama korang. Plus lupa plak satu ciri yang buat aku annoyed tentang FACEBOOK ialah si kaki  instagram ni. Hmmmm

Tuesday, September 21, 2010

Little Brother

I dont know either perasaan ini adalah normal dan berlaku kepada semua orang atau ia hanya berlaku kepada aku sahaja. Aku as an anak bongsu mahukan seorang adik same as anak-anak sulong yang mahukan kakak dan abang.


Tapi sejujurnya perasaan itu dah x wujud lagi sekarang. Mungkin sebab sekarang aku lebih banyak involve ngan usia lebih kurang sebaya then perasaan yang wujud ialah persahabatan and 'feel' paling jauh aku bawak with them ialah brotherhood. Or sememangnya 'that feel' dah benar-benar terkubur.

Tapi aku masih ingat dengan jelas kali terakher aku ada 'that feel'. It was on my semester pertama tahun kedua aku di universiti. Ianya pada 1st Rejab tahun 2006. Goosh.. Semuanya masih jelas. Hari tu hari pertama aku berpuasa sunat bulan Rejab dan kebetulan hari pertama aku lancar perang ngan roomate aku nombor 3 (ya ya ya). So after latihan teater malam tu aku terus je lepak kat blok belakang: bilik LU TING HUI sampai jam berapa pagi entah (semata-mata aku x nak jumpa roomate aku tu masa dia masih bangun).

Tapi disebabkan TING HUI sangat mengantuk then terpaksa gak balik ke blok aku sendiri. Tapi still aku sangat keras kepala so aku lepak kat beranda aras 3 pagi hari yang sangat sejuk and sunyi tu sesorang. And suddenly muncul seorang lelaki. A junior technically. So aku tegur dan dia dengan rajin diri menemani aku pagi tu. Dan kami bercakap dan ketawa dan bercakap lagi.

Masih ingat yang pagi tu dia nyanyi lagu SITI NURHALIZA (hmmm), dia kata dia minat AVRIL dan kipas susah mati ZIZIE EZZETE (not yet isteri BUNG MOKHTAR masa tu). Bila aku kata SARAWAKIAN panggil lampu as 'api' (and I tho dia akan ketawa cam yang lain tapi tak) then dia kata Opah dia di Perak pun guna gelaran yang sama untuk lampu gak. Then dia kata yang dia sangat suka makan rambutan, durian and buah2an kat kebun Opah dia (then few day later mak dia datang bawak buah2an).

The next day aku baru tahu bahawa that junior ialah rebutan senior-senior kolej untuk jadikan as 'adik angkat' mereka. Dan aku x nak terlibat sedikitpun dalam perebutan mereka. Sebab to me that junior ialah individu yang bebas, bukannya objek untuk direbut. Hmmm..










I not sure since when 'that feel' mulai muncul. Mungkin pada satu pagi (Yap.. aku still ngan aktiviti x masok bilik sehingga jam 4 pagi sepanjang semester tu sehingga beri effect pada exam aku semester tu. Damn roomate), ketika tu aku di beranda aras 3 dan dia tengah melepak with other senior kat meja batu kat ground depan blok. Dan apabila dia tahu aku ada di atas, dia dengan segera berlari naik tangga ke tingkat 3 dan dengan tercunggap-cunggap dia bagitahu "Tadi ex aku called..!!"

Ada sesuatu pada senyumannya pada pagi itu yang meluahkan rasa gembira yang berbeza dari hari-harinya yang seterusnya sekaligus membuatkan aku yang melihat juga berkongsi rasa gembira yang sama.







May be disebabkan aku belum lagi terkena that curse (baca previous post titled sumpahan) then I never try to get invovle in his or siapa-siapa punya kehidupan pun. So I let everything just mengalir seperti air.














 

Post ini aku tujukan khas kepada seorang kawan. Hanya kepada dia.
Ko patut simpan 'that feel' selagi ko boleh simpan. Ia akan menjadi kekuatan kepada kau di saat-saat ko rasa sangat lemah. Ia akan jadi kenangan yang walau ke mana engkau pergi, walau banyak orang kau akan jumpa pada masa hadapan, still dia akan punya tempat khas dalam ingatan ko.




Dia x akan bersama selamanya dengan kau tapi perasaan tu akan kekal sampai bila-bila..

Sunday, August 8, 2010

Re-Schedule RAMADHAN

RAMADHAN ialah bulan yang paling aku nanti2kan dalam tempoh setahun. Betapa kedatangan RAMADHAN dah start terasa 2 bulan sebelum RAMADHAN lagi bwat aku try nak puasa sunat sepanjang REJAB & SYA'BAN. Sekarang it just around the corner. Sebab RAMADHAN ialah bulan mulia umat ISLAM yang dijanjikan oleh ALLAH SWT ngan banyak PAHALA yang melimpah ruah. So sangat rugi bagi orang yang x merebut peluang ni dan sangat terkutuk bagi orang yang rasa RAMADHAN ialah bulan yang membebankan. Hmmmm..


It seems everything seperti dah dirancang.Tuhan meletakkan aku pada 1 perancangan yang aku sendiri x tahu endingnya. Cukup pasti aku berjalan pada laluan yang dah ditentukan olehNya. Banyak events2 tersirat yang seterusnya membawa aku lebih dekat kepadaNya. Mungkin Dia telah memberikan aku Nur Hidayah disebalik segala2nya. Mahukan aku duduk lebih erat di sisiNya. Mahu aku sedar bahawa Dia sentiasa dekat pada aku. Malah ngan hidup as penanggur sekarang ni aku boleh fokus lebih kepada Dia.

Dan berikut ialah plan and janji2 aku pada diri untuk memastikan bahawa RAMADHAN kali ni x kan berakher ngan kegagalan sebaliknya akan jadi permulaan RAMADHAN yang paling berjaya dalam hidup aku. InsyaALLAH..

1. No more outing, happy hour, movie-nite, lepak2, quality time at Mc-D or what ever nama seangkatan sekalipun yang digunakan untuk keluar malam lagi. Yap, I did promised to some fellow friends akan berbukak puasa sesama but lepas makan sikit semayang MAGHRIB dulu baru sambong makan. Hmmmm...

2. No more smoking, blue-ing or what ever gejala kurang sihat yang berakhir ngan -ing. Ya..ya..ya... including masturbating, dildo-ing, fucking, licking, cumming, deep throat-ing in car, public toilet or bla bla blaa..
.
3. Each nite after MAGHRIB then baca YAASIN sehingga ISYAK guna masa untok tamatkan pembacaan AL-QURAN sepanjang RAMADHAN ni.

4. Semayang 5 waktu jangan perlambat2kan. Banyakkan solat sunat gak.

5. Meninggalkan larangan or perkara yang boleh membawa kepada kurangnya pahala puasa dan mengamalkan perkara sunat yang boleh menambahkan pahala puasa.







Tak nak r janji banyak2 tapi last2 x menjadi. So korang itu ini tolong bagi bantuan ek..!! Aku sangat2 wishing RAMADHAN ni akan jadi sangat2 berjaya. Wassalamu






p/s: Based on pengalaman RAMADHAN silam, biasanya sepanjang bulan ni aku akan cepat MOODY n tahap KESABARAN aku sangat tipis then jangan carik pasal ngan aku r. Antara perkara yang paling bwat aku sakit hati ialah bila korang maen lagu RAYA pasal it seems korang sangat2 x sabar RAMADHAN ni nak berakher. Sedangkan aku wishing sesanggat agar RAMADHAN ni akan kekal sepanjang tahun. Hmmm