Showing posts with label pagi yang gelap. Show all posts
Showing posts with label pagi yang gelap. Show all posts

Tuesday, September 21, 2010

Little Brother

I dont know either perasaan ini adalah normal dan berlaku kepada semua orang atau ia hanya berlaku kepada aku sahaja. Aku as an anak bongsu mahukan seorang adik same as anak-anak sulong yang mahukan kakak dan abang.


Tapi sejujurnya perasaan itu dah x wujud lagi sekarang. Mungkin sebab sekarang aku lebih banyak involve ngan usia lebih kurang sebaya then perasaan yang wujud ialah persahabatan and 'feel' paling jauh aku bawak with them ialah brotherhood. Or sememangnya 'that feel' dah benar-benar terkubur.

Tapi aku masih ingat dengan jelas kali terakher aku ada 'that feel'. It was on my semester pertama tahun kedua aku di universiti. Ianya pada 1st Rejab tahun 2006. Goosh.. Semuanya masih jelas. Hari tu hari pertama aku berpuasa sunat bulan Rejab dan kebetulan hari pertama aku lancar perang ngan roomate aku nombor 3 (ya ya ya). So after latihan teater malam tu aku terus je lepak kat blok belakang: bilik LU TING HUI sampai jam berapa pagi entah (semata-mata aku x nak jumpa roomate aku tu masa dia masih bangun).

Tapi disebabkan TING HUI sangat mengantuk then terpaksa gak balik ke blok aku sendiri. Tapi still aku sangat keras kepala so aku lepak kat beranda aras 3 pagi hari yang sangat sejuk and sunyi tu sesorang. And suddenly muncul seorang lelaki. A junior technically. So aku tegur dan dia dengan rajin diri menemani aku pagi tu. Dan kami bercakap dan ketawa dan bercakap lagi.

Masih ingat yang pagi tu dia nyanyi lagu SITI NURHALIZA (hmmm), dia kata dia minat AVRIL dan kipas susah mati ZIZIE EZZETE (not yet isteri BUNG MOKHTAR masa tu). Bila aku kata SARAWAKIAN panggil lampu as 'api' (and I tho dia akan ketawa cam yang lain tapi tak) then dia kata Opah dia di Perak pun guna gelaran yang sama untuk lampu gak. Then dia kata yang dia sangat suka makan rambutan, durian and buah2an kat kebun Opah dia (then few day later mak dia datang bawak buah2an).

The next day aku baru tahu bahawa that junior ialah rebutan senior-senior kolej untuk jadikan as 'adik angkat' mereka. Dan aku x nak terlibat sedikitpun dalam perebutan mereka. Sebab to me that junior ialah individu yang bebas, bukannya objek untuk direbut. Hmmm..










I not sure since when 'that feel' mulai muncul. Mungkin pada satu pagi (Yap.. aku still ngan aktiviti x masok bilik sehingga jam 4 pagi sepanjang semester tu sehingga beri effect pada exam aku semester tu. Damn roomate), ketika tu aku di beranda aras 3 dan dia tengah melepak with other senior kat meja batu kat ground depan blok. Dan apabila dia tahu aku ada di atas, dia dengan segera berlari naik tangga ke tingkat 3 dan dengan tercunggap-cunggap dia bagitahu "Tadi ex aku called..!!"

Ada sesuatu pada senyumannya pada pagi itu yang meluahkan rasa gembira yang berbeza dari hari-harinya yang seterusnya sekaligus membuatkan aku yang melihat juga berkongsi rasa gembira yang sama.







May be disebabkan aku belum lagi terkena that curse (baca previous post titled sumpahan) then I never try to get invovle in his or siapa-siapa punya kehidupan pun. So I let everything just mengalir seperti air.














 

Post ini aku tujukan khas kepada seorang kawan. Hanya kepada dia.
Ko patut simpan 'that feel' selagi ko boleh simpan. Ia akan menjadi kekuatan kepada kau di saat-saat ko rasa sangat lemah. Ia akan jadi kenangan yang walau ke mana engkau pergi, walau banyak orang kau akan jumpa pada masa hadapan, still dia akan punya tempat khas dalam ingatan ko.




Dia x akan bersama selamanya dengan kau tapi perasaan tu akan kekal sampai bila-bila..

Saturday, July 5, 2008

Pagi yang terang

(tribute to Mahayuddin Abdullah aka my bro:UDA)



Sejak semester 2 tahon 3 di Universiti, aku start layan lelagu melayu terutamanya drpd band2 indie. Pengaruh jahat daripada enche Hanizam Opon (yg asyik mendendangkan lagu2 2 tiap kali aku btandang ke bilik lelaki melayu terakhernya tu) plus buat bekas rumate (bukan 2 nd year 1 st sem nyer rumate r: itu laen kali cerita daa) tahon tiga iaitu enche Isyraf aka Hassan yg mengajar aku ttg local English indie band songs yg cam best. Tapi blog yg kedua kalinya ini bukan nak cerita tentang band indie yg semakin keluar dari kepompong underground music or pengaruh music indon yg makin bertapak kuat dalam industri music tempatan or etc ttapi … ada kaitan sikit r. Tentang lagu HUJAN: PAGI YANG GELAP.

Lagu ni cerita tentang adik yg tribute then bwat lagu khas untok abang dier r. So first time kali layan lagu band hujan 2 totally buat aku teringat pada abang aku. Enche Mahayuddin aka aku panggil die UDA. Seorang yang boleh dijadikan sebagai versi berlawanan buat aku. Kalu lagu tu pagi yang gelap ialah untuk aku so dia akan sentiasa melalui pagi dan hari yang terang.

Teringat kata sorang kawan yg dudok bawah bilik aku masa tahon 3 Universiti dulu (x perlu bagitau nama lah ek). Waktu 2 kami cakap2 n share a little bit story tentang mmasing pagi2 hari (masa pagi terlalu panas dan mata x boleh nak tido). Antara cerita yg dia bagitau ialah tentang cerita dia n abang die n family die. Family dia always bias more on abg die than dia. Bila2 masa abang dia akan sentiasa dapat layanan n everything lebih daripada dia. Kalu balik U mak dia akan masak sedap2 n everything. Tapi berbeza pada dia. Then aku angguk2. Pasal aku faham. Semua yg die cerita as the same pon berlaku dalam hidup aku. Even ada sorang jiran alami the same event. Masih ingat dia amok satu rumah suarakan x puas hati pada parents die yg bias more to his brother than him. huuu

kalu pada pandangan mata orang lain, musti diaorang sangka yang aku amat cemburu pada kehidupan abang aku. Pasal apa? Sebab abang aku sentiasa akan mendapat nasib paling baik even sejak dari kecik sehinggalah sekarang dan aku pula hanya akan dapat nasib sebaliknya. Dia akan diberi layanan yg jauh lebih hebat yg cukup pasti aku x akan boleh dapat. Even semua org dah tahu dalam family, abang aku ialah anak emas dalam keluarga. Dia sangat manja pada emak aku. Even emak aku cukup selalu dan suka manjakan dia. Emak aku sendiri pernah kata yg abang aku 2 lah yg paling manja dalam keluarga. Ask for anything or everything dia akan sentiasa dapat. My uncle, my aunt, my grandma and everybody like him. He will always dapat hadiah yang besar dan terbaik. Duit poket terbanyak. And everything nice pasti akan dia dapat. Aku pulak akan dapat sebaliknya (dengan alasan aku adik kecik).

Aku pulak? Versi yg berlawanan. Aku x suka bermanja ngan emak aku pasal aku tahu emak aku x akan manjakan aku. Even aku cukup jarang bertindak jadi anak bongsu dalam keluarga. Abang aku dah amik alih tugas 2. aku cukup2 jarang (or dah x pernah) share a thing with my parents. Bak kata sorang kawan yg dudok bilik atas bilik aku tahon 3 di U: he share everything with his parents. Bila aku kata aku x share anything dia jadi pelik. Hei dat tru r. I wish dat I can do the same too but I just cant. It will never work. Someway somehow I do believe it not my place to do so. Kiranya aku ni the black sheep in da family lah. Aku x lah anti family aku yg bias more o my bro. I love my family even aku respect wat ever thing they do. Cuma aku ni kira macam versi ying-yang r ngan abang aku. Ianya dibina bukan untuk bermusuhan tetapi sebaliknya untuk mencapai tahap kestabilan.

Aku sangat sayang pada abang aku. Mungkin beza umor kami cuma 3 tahon beza jer. Mungkin jugak sebab antara adik beradik lain, kami yang selalu bersama sejak dari kecil lagi (family aku selalu pindah randah n Cuma kami dua sahaja yg ikut sepanjang pepindahan). Aku x punya ingatan yg kuat. Aku x ingat memori aku ngan abang besar aku aka along. Dia sekolah asrama penuh then x pernah ikut stiap kali kami pindah. Then kerja kat tempat laen even sekarang x dudok satu rumah. As same as with my only sis aka angah. Aku cuma ingat dia masa kami dudok rumah sekarang. Masa 2 dia form 5. x sempat kualiti time lama2 then dia kawen and having kids then havin quality time more with her family. So dalam adik beradik, Uda lah yg paling lama bersama aku berbanding bro n sis yg laen.

Tapi tahu kenapa aku x pernah cemburu…? Sebab dia sentiasa share semua yang dia dapat dengan aku. Plus dia sangat care pada aku walu apa pon shit yg aku pernah bwat. Bak kata iklan DIGI: Diakan abang.. kui kui kui

Abang aku dah bertunang. Tak lama lagi dia akan kahwin. Perkahwinan bukan semudah yang orang cakap. Ia menjadikan kehidupan seorang berbeza sebelumnya. Seperti perkahwinan mengubah kakak aku, aku juga yakin ia akan menjadikan abang aku berbeza. He will always be my brother. Tapi sekarang dia akan jadi suami dan bakal ayah kepada anak2 dia. Betapa bakal kakak ipar aku cukup bertuah kerana mendapat suami iaitu abang aku. Wei abang aku sorang yg bertanggungjawab. Pasal aku yg kurang btanggungjwb dalam family selalu kena bising oleh dia tentang tanggungjawab.

Aku still remember that my brother always be my sun dat gave warm on my back. Membrikan aku kkuatan dan keberanian untok hidup sendirian. Dia sentiasa lindungi aku dan sentiasa bwat yang terbaik untok aku.

sekarang aku sedang melalui hari-hari yang gelap. Teringin untuk dilindungi dia lagi. Tapi aku cukup x mahu menyusahkan dia lagi pasal aku sorang yg asyik menyusahkan semua orang. Dia sedang melalui hari-hari yang gembira. Dan kalu boleh bak kata lirik lagu hujan:pagi yg gelap tu...


lebih tua dariku
harap sabar menunggu
kepulanganmu kutunggu
bukan maksud kumendiam
tiada niat menyimpan dendam
hakikatnya rindu yg mendalam
jalani ----- membantu
hari esok siapa yg tahu
kata ibu dengar sahaja
cerita hanya kita berdua

pagi yg gelap kini sudah terang
aku adikmu dan engkau abang
aku amat merindui kamu

pagi yg gelap kini sudah terang
aku adikmu dan engkau abang
ingin kuulang dimasa dulu

x akan putus hubungan kita
Tarik nafas lega..
kerna aku tak apa-apa (walaupun realiti sebaliknya)

So mesti korang plak jenis yg sebaliknya: GADOH n GADOh n GADOH.. wei aku pon cam tu gak cuma bak kata pepatah melayu "CARIK2 BULU AYAM AKHERYA BEFRCANTOM JUGA.." X Baek r gadoh2.. Kalu kita asyik nak gadoh, MAlaysia kita sapa nak jaga? kui kuii kui