Friday, December 17, 2010

Menjadi Dewasa

My 20 years old cousin pernah merunggut apabila parents and most orang yang kenal dia kata her 18 years old sister jauh lebih matang berbanding dia. Aku just dengar. Sedikit tergelak. Teringin jer nak balas balik: Dont worry sis. Some people said aku jauh lebih matang dari my 33 years old brother. So kesimpulan umum di sini ialah matang bukan ditentukan oleh usia r kan? Cuma apa definisi matang yang korang rasa dan apa definisi matang yang sebenarnya?


Soalan:
Di mana garis sempadan jelas yang boleh membezakan bila seseorang masih lagi boleh digelar sebagai kanak-kanak dan bukan lagi kanak-kanak (remaja atau dewasa)? Kalau mengikut kumpulan sosiologinya usia sekitar 13 tahun sudah bukan lagi usia yang membenarkan korang mengkelaskan diri korang ass kanak-kanak lagi r kan?

Tapi as an English proverb kata: there always be a boy in every man yang mana kita semua sangat setuju bukan semua orang yang jauh lebih dewasa dari kita punya otak yang matang seiring dengan usia mereka kan. Kalaulah kes kematangan ni antara faktor yang boleh mempengaruhi saiz tumbesara manusia then aku yakin mostly kita akan jadi dunia neverland di mana semuanya masih lagi kanak-kanak. Selebihnya golongan yang matang yang mampu membesar seiring kematangan mereka plak sangat sedikit.

Entah r. Kekadang tu memang benar gak. Dari pemerhatian aku banyak sangat yang hanya dewasa pada tubuh badan tapi  perangai masih lagi macam budak kecil. It seem macam ada kanak-kanak yang terperangkap dalam tubuh dewasa mereka tu. Seterusnya mempengaruhi pemikiran dan tindakan seharian mereka yang so tak matang. Hmmm..



So apa itu matang?




Aku pernah tengok seorang lelaki yang nampak sangat matang tapi ooh shit realitinya sebaliknya. Aku pernah jumpa sorang yang nampak cam tak bertanggungjawab, suka enjoy main-main tapi disebalik sikap tu penuh dengan kematangan. Ada pulak yang matang dalam sudut tertentu tapi kurang matang dalam bab yang lain pulak.

Ada orang kata aku matang tapi aku sendiri tak mampu nak setuju sebab aku tahu aku sangat-sangat tak. As aku pernah kata in previous-previous post yang kita tak akan pernah tahu macam mana diri kita sebenarnya. So kita ialah siapa diri kita yang diadili oleh orang-orang sekeliling kita. Korang kata korang baik, bertanggungjawab or matang etc tapi korang hanya adili based on part korang buat baik, bertanggungjawab pada masa-masa tertentu or bertindak matang in certain event jer tapi orang-orang sekeliling korang sahaja yang dapat judge either korang betul-betul baik, bertangggungjawab, matang etc.. kan?





















Hari ni tadi ttiba aku rasa aku dah buat satu pilihan yang menjadikan aku rasa keputusan itu ialah pilihan hidup yang leh dikelaskan as matang. (tapi aku belum lagi matang r). Hmmm..

2 comments:

razy san™® said...

kalo aku , aku sendiri tak tahu samada aku dah matang ke tak...mgkin kematangan tu akan terserlah mengikut situasi...

Aj Abdullah said...

yap.. aku sendiri pun sama gak.. matang ikut situasi tertentu dan jadi tak matang in other situation... huhuhuhu