Wednesday, December 8, 2010

Robot

Aku ialah seorang lelaki yang berdiri pada prinsip: peraturan ialah something yang dicipta oleh manusia untuk dilanggar either oleh manusia lain or diri dia sendiri. So aku akan sentiasa guna excuse tu setiap kali aku langgar mana-mana peraturan. Realitinya it true what. Ia sama cam burung yang dilahirkan bukan untuk dijadikan hiasan dalam sangkar. Ia ada sayap dan ia perlu terbang melihat dunia seluas yang mungkin. Dan bukan hanya hidup, makan dan mati hanya dalam sangkar sambil diperhati oleh orang ramai then hilang pengertian yang perlu dijalani oleh burung-burung lain. Hmmm..


Hari ni our first OJT aka persediaan tahap awal before kami boleh dibenarkan bebas bersendirian jawab soalan dari customer. Each one of 13 of us ditetapkan bersama seorang MENTOR. Aku diletakan under a young CSR name PIJAN. Dia boleh dikatakan as satu kepala gak r ngan aku. Biasa r orang muda-muda yang kuat memberontak dan akan langgar setiap peraturan. Basic peraturan untok today ialah: no talk between mentor and mentee. So what else can you expect untuk diam dan buat donno pada someone yang duduk disebelah kita untuk masa satu hari? Naaa..

Kami bercakap, make fun about certain customer tertentu yang perangai cam lawak, share some info, tukar maklumat etc. Then bila kena tegur so baik sekejap then cakap-cakap lagi. So kedian kena tegur lagi so kami baik sekejap dan kembali seperti sediakala. Bila difikir-fikir balik kami bukannya talk nonsensely about crabby things pun. And make things SUCKS bila didapati either one of us tersenyum pun terus kena tegur gak. Wooow.. Peraturan kerja mana yang tak membenarkan pekerjanya supaya tak boleh senyum nih? Kerja kat Palestine dibawah cengkaman Israel ka?

Realitinya banyak gak suara-suara kasar aku dengar dari pekerja-pekerja sedia ada. Tapi suara-suara kasar tu tak dibawa jauh sebab mereka hanya pekerja bawahan jer. Peraturan yang extra ketat cam: panggilan tak boleh ada fatal, tak boleh bercakap dalam ruang kerja, tak boleh ada cuti, tak boleh pergi toilet lebih masa, masa makan sekejap, masa sembahyang sekejap, tak boleh itu, tak boleh ini.. Dude.., it seems like the management nak jadikan pekerja manusia ni jadi cam robot dah..


Memang r matlamat utamanya nak memastikan kualiti kerja yang jauh lebih sempurna tapi masalahnya manusia ni tak ada seorang pun yang sempurna. As aku kata manusia ni bukan robot yang tak akan buat salah selagi dah diprogram untuk tak buat salah.









And Im not perfect to and I dont want to be perfect. Plus Im enjoy making a mistake so dont ever-ever try to make me stop from doing it. By doing mistake make me learn better about it...
















Mungkin disiplin mampu menjadikan manusia lebih terlatih tapi aku lebih percaya yang persekitaran yang tenang dan mengembirakan jauh lebih berjaya membentuk kejayaan berbanding persekitaran yang tegang dan penuh tekanan dan rasa marah serta benci... Hmmm..




















I do believe that I will not stay long in this organisation. Jika that organisation cannot change then aku yang akan mengalah. Yang pasti ia bukan pekerjaan pertama yang aku dah pilih untuk berhenti r kan? Hmmm

No comments: