Sunday, December 12, 2010

Answering a Call

Apa perasaan korang sewaktu phone (home line of mobile) korang berbunyi? Adakah korang sangat cuak melampaui batas sehingga korang tak tahu macam mana korang nak startkan perbualan tu? Or korang akan kata "Jawab je r. Bukannya kita nak buat something big pun. Ia sekadar answering a call jer. Lagipun kebarangkalian untuk mendapat panggilan dari seorang psiko yang maniac suka kat korang sehingga sanggup nak mencederakan korang adalah sangat kecil peratusannya r kan?" Hmmm.. may be korang betul..

Last Thursday ialah hari pertama aku jawab call as an TM's operator under pemerhatian senior. Jujornya aku sangat-sangat tak ready tapi aku positifkan diri untuk terus sahaj jawab call. Sebab kalau nak menanti saat betul-betul ready tu memang bertahun-tahun pun belum tentu bersedia. Thanks God sebab call pertama berjaya, diikuti second call dan sehingga tamat jam 5 aku jawab 8 call. Duuh.. gelabah memang gelabah tapi trimas pada senior: bang fizul yang banyak menolong.

Second day plak aku jawab sekitar 13 call gak r. Kali ni under 2 senior: kak Cindy and kak Sandra.. Kalau bab fatal aka salah data and tertinggal info tu memang banyak gila r tapi itu r fungsinya belajar supaya akan jadi better in the future. Tapi sejujurnya senior-senior yang duduk sebelah masa tu memang asyik geleng kepala je r. Ngan ayat mengarut, salah data dan banyak lagi r kesalahan yang aku buat.

Memang r ada customer yang marah-marah kat aku masa tu membuatkan perut aku kecut gak r sehingga tak terkeluar sepatah haram pun word dari mulut. Then bila ada yang membebel then standard jawapan "Saya faham, cik..." Tapi paling happy bila ada customer yang happy ngan services yang kita bagi..












So kalau korang antara rakyat Malaysia yang menerima call dari aku or the other 12 TM's new apprentice ni then kami mintak maaf r sebab kami ni baru jer belajar. Tapi kalau korang still nak dengar suara FASHA SANDRA jantan aku nih so dial r 100 dari talian tetap, tekan 1 untuk Bahasa Melayu or 2 untuk Bahasa Inggeris (better tekan 2 kot pasal ia mostly akan di sent tempat kami) dan 3 untuk Sales and services.. Ready untuk sahut cabaran?






























Tapi kesan paling nyata ialah masa aku tidur then ada yang kata aku start cakap cam dalam telefon ngan ayat skema TM's "Thank you for calling TM. Nazir speaking. May I help you?" Wakaka

1 comment:

Aj Abdullah said...

Hmmmm.. kenapakah itu? ada pengalaman silam yang hitam kah, Aida?