Monday, December 13, 2010

Being a Man

Dearest girls yang membaca post kali ni, post kali ni akan berbunyi gender-bias sedikit sebab dengan rasminya aku nak bagitahu korang yang bahawasanya aku aka AJ sangat berbangga sebab dilahirkan sebagai seorang LELAKI dan bukan PEREMPUAN. Hmmm..


Then girls yang membaca akan persoalkan ngan penuh nada tak puas hati seraya berkata "What so extra special being a man yang menjadikan kau teramat berbangga nih?"

So aku pun menjawab ngan nada humble and down to earth "Specialnya jadi lelaki ni ialah selain kami boleh masok mana-mana tempat yang selagi ada lobang and in the same time leh bagi kepuasan pada diri sendiri dan pada pasangan (hmmmm) plus bukan jer lelaki malah banyak perempuan yang anggap status lelaki ni jauh lebih tinggi dan hebat berbanding mereka sendiri..!!"

Korang paham tak maksud aku?

Korang pernah tak berada dalam situasi apabila ada yang kuar statement: lelaki lebih kuat, perempuan lemah, lelaki mesti jadi ketua, perempuan plak jadi penolong, lelaki bertindak adil dan ikut rasional, perempuan ikut emosi etc? So sehingga terbawak-bawak dalam pemikiran korang yang kalu nak cari ketua mesti lelaki sebab mereka kuat, rasional dan dah azali ngan ciri-ciri kepimpinan. Dude, nak tak nak korang kena terima gak sebab itulah yang berlaku dalam budaya bangsa kita. Stereotype yang dah ada almost dalam otak datuk moyang kita, emak bapak kita, kita dan mungkin kepada anak cucu kita selagi kita tak ubah.

Aku buat ulasan ni based on what happen to me recently ngan persekitaran rakan sebaya lepasan siswazah tahap ijazah.

Contoh 1: Kawan lelaki ni pakai baju yang berkedut-kedut sebab lambat bangun and berebut pergi kerja. So one of the girl in our group tegur r "Itu r orang suruh kahwin tak nak. Kalau ada isteri boleh ironkan baju setiap pagi, masak sarapan, tengahari dan makan malam..." So aku persoalkan dia ni balik: itu ke tugas isteri- iron baju dan sediakan makanan? Macam kerja orang gaji jer so apa beza isteri dan orang gaji ni?

Contoh 2: Kalau ada girl yang tengok perempuan merokok then pasti mereka akan masam muka, mengeleng-geleng kepala etc. Then mulut terkumat kamit menyumpah kata merosakkan mana wanita, bitch, sundal, etc. Tapi bila lelaki merokok plak mereka tengok cam biasa jer even sempat ada yang puji kata lelaki tu macho plak. Sapa yang cipta stigma ni? Hmmm

Contoh 3: Our trainer (seorang wanita) kuar statement kata- lelaki lebih mudah faham dan menguasai ilmu ni berbanding perempuan. Then in one test ni both of the only guy ni (include aku r) dapat markah tertinggi berbanding the 10 girls. So start r girls yang sedia ada mulai rendah diri kata mereka ni lemah r, tak pandai r etc. Then bila time praktikal plak sekali lagi most of the senior (men and women) start kuar statement kata mereka tak nak terima trainee girls sebab mereka lembap and susah nak faham berbanding lelaki. Then these girls makin down dan down and down. Realitinya that hanya statement umum yang tak leh diterima otak yang waras sebab most senior adalah perempuan dan mereka leh berjaya so apa yang membezakan these senior girls ngan these trainee girls?









Kesimpulan dari post kali ni nak bagitahu korang (girls kat luar ni) apa yang menjatuhkan diri kita mostlynya bukan dari luaran sebalikya dari diri kita sendiri. Sejarah dah banyak membuktikan yang banyak tamadun besar jatuh bukan sebab serangan dari kerajaan luar tapi sebab masalah dalaman kerajaan tu sendiri. Wanita beranggapan diri mereka lemah sebab mereka yakin mereka lemah: disebabkan oleh kata-kata wanita yang lain.

Believe in yourself. Yakin diri. Sememangnya tuhan menjadikan lelaki dan wanita itu berbeza dari fizikal dan dalamannya sekali tapi jangan jadikan ia punca untok korang down-down-down. Then jangan sesekali lemah pada lelaki.

Then lelaki yag membaca post ni pun naik bengang arakian berkata "Aj, ko ni lelaki ke perempuan sehingga ko pertahankan perempuan macam nak rak ni?"



Ya, aku seorang lelaki. Sebab aku lelaki lah aku kuar post ni. Aku dikelilingi oleh wanita. Aku tak suka tengok wanita yang menanggis sehingga sanggup mencederakan diri sendiri disebabkan oleh lelaki yang tak menghargainya. Aku tak suka tenggok wanita yang sensara bawak perut buncit dengan baby sebab si lelaki yang suka enjoy dan lepaskan air mani sesukahati dan bila dah keluar, dia still buat donno. Aku tak suka tenggok wanita yang lemah untuk seorang lelaki yang what the fuck yang berguna...












Sebab aku ada emak, ada kakak, ada adik-adik perempuan, ada anak buah perempuan, ada aunty, ada cousins perempuan, kkawan perempuan.. dan aku tak suka tenggok perempuan yang lemah hanya kerana lelaki.










Oooh wanita, berdirilah walau tanpa ada lelaki...
(just dont used dildo, timun, etc.. ya ya ya.. sometime guna yang 'ori' still better gak)

4 comments:

Ibrahim Marset said...

OMG....what an entry! Satu bahan bacaan yang amat menarik utk dikongsi...

Aj Abdullah said...

Ibrahim, terkejut sehingga mengeluarkan statement OMG? huhuhu..

Hairol, tq3

Anonymous said...

Hi AJ,

Beautiful review by u. WE R WHO WE TINK!! Klu kta anggap diri lemah, selamanya kta akn lemah. Kwujudan lelaki dan prempuan ialah utk saling melengkapi. Tu basic of life. Tak kira laki o ppuan, masing2 ada baik n buruk. I like de way tak lihat perspektif. Keep on writing and i will keep on supporting...cheeeerss..


**Ur blog, inspire mek utk tulis balit...tankiuk:)


Ur frenz,
Chyn aka Lil Counsellor (;P)

Aj Abdullah said...

saya memberi inspirasi kepada seorang kaunselor? huhuhu... bangga and kembang hidong aku..

yap.. we r what we r think.. dan lelaki dan perempuan punya kelemahan dan kelebihan tersendiri untuk saling melengkapi.. hmmmm

tq3.. kelak kitak tulis mek baca gik r...