Wednesday, December 21, 2011

Senangnya Buat Anak

Balak kepada kawan aku yang couple for years pernah kuar satu statement one day ni yang bunyik agak menyakitkan hati tapi sangat realistik "Dulu masa saya nak pikat awak memang ar saya perlu susah payah nak buat itu buat ini jadi itu jadi ini semata-mata nak memikat awak tapi sekarang saya dah dapat awak then buat apa saya nak buat benda-benda tu balik?" Hmmm..


Masa zaman sekolah-sekolah dulu most student dari pra sekolah lagi dah diterapkan oleh parents, cikgu cikgi, saudara mara, media massa etc bahawa matlamat belajar ialah agar sampai ke menara gading. Kiranya itu ialah kemuncak aka destinasi terakhir yang harus ditujui oleh semua pelajar setelah melalui kepayahan 13 tahun belajar dan ujian dan belajar dan ujian yang susah payah di sekolah. 

So aku jadi salah seorang pelajar cam tu dulu dan menjadikan ia lebih dramastik aku antara yang berjaya melangkah masuk ke menara gading yang aku sendiri tak jumpa mana menara or mana gadingnya. As a result: tahun pertama aku dapat pointer yang bagus tapi second year aku dah 'lari'. Aku tak tahu kenapa aku kat situ, apa matlamat sebenar aku bla bla bla.

Yap, kita terlalu inginkan satu yang cukup sukar dan jauh dari kita then kita berusaha kuat-kuat untuk dapatkannya tapi bila dah dapat then kita tak tahu apa lagi yang nak dibuat dengannya.







Sama cam kes kawan aku tadi tu: lelaki mahukan perempuan yang susah nak mereka dapat (that why aku selalu advice girls supaya jual mahal. Jangan jadikan nilai diri tu rendah sangat. Lelaki x layan slut murahan). Lelaki akan sedaya upaya untuk dapatkan 'habuan mahal' tu. Tapi bila dah dapat, memula bangga ar tapi lama-lama dah boring. Hmmm..














Sama gak cam kes buat anak ni. Pasal senang sangat nak buat. Just keluar masuk keluar masuk then kemuncak then 9 bulan kemudian dah kuar. Kalau yang illegal then buang dalam tong sampah. Kalau yang legal terutama yang first baby bukan main teruja ngan ambik gambar dari day 01 lagi sehingga each-each moment tapi lama kelamaan dah boring. Anak dibiarkan je buat tak peduli sesuka hati. 









Sedangkan ada yang bertahun-tahun dah try tapi tak berjaya.

















Technically apa yang aku tulis kali ni agak tak berhubung kait satu sama lain kesnya. Sebab sebenar aku kuarkan post ni ialah sebab sorang kawan aku ni melahirkan anak sekali lagi. Bunyik memang ar cam best tapi  kes dia sangat berbeza bila baby pertama sebab dia ialah hasil 'terlanjuran' then dia 'terpaksa' kawen ngan lelaki tu then year alter keluar plak baby kedua yang dengar khabar berita yang sahih leh dipercayai bahawa baby tu ialah hasil dengan bukan suami dia dan kali ni few years later keluar pulak baby ketiga yang menjadi tanda tanya ramai cam rancangan realiti  "Siapakah pulak bapak baby kali ni?"














Akibat senang sangat nak buat baby tapi tak tahu nak guna kondom. Hmmm..

No comments: