Wednesday, December 14, 2011

Rumah

Definisi rumah bagi aku ialah satu tempat di mana aku boleh pejam mata dan sepanjang tempoh aku pejam mata tu aku tak perlu risau tentang apa-apa yang mendatang untuk menyakit or mencederakan aku. Yap, aku sudah punya tempat yang aku panggil as a rumah.
.

Berjalan sorang diri di pusat bandar Kuala Lumpur di malam hari menjadikan mata aku terbuka. Aku dapat lihat masih ramai manusia yang masih cuba mencari sedikit rezeki pada saki baki terakhir malam dengan jual barang-barang 'biasa' untuk mendapatkan nilai sesuap nasi untuk mengenyangkan perut mereka. Dan ramai juga yang sedang lena beradu di kaki-kaki ruang luar kedai tak peduli tentang malam yang sejuk dan basah. Lelaki, perempuan dan anak-anak kecil. Menjadikan ruang itu adalah rumah untuk mereka pada malam tu.


Menjadikan aku merasakan yang aku seorang lelaki yang cukup manja dan mementingkan diri sendiri. Aku bising pada katil yang tak empuk, air cond yang tak sejuk, makanan yang kurang rasa, line wifi yang sucks, kopi Starbucks yang tak mixed welly, customer service Burger King yang teruk, kegemukan makan Dunkin Donuts etc yang bagi mereka tak peduli selagi mereka dapat jumpa lantai yang kering then mereka akan selesa di bawah langit malam dan itu adalah kegembiraan mereka tanpa peduli apa yang akan masuk ke dalam perut mereka esok hari kelak.












Dan aku dengan senang berhenti kerja ketika manusia di sekitar aku sedang berlapar sebab tak bekerja..

















Mungkin sebab aku ada rumah. Menjadikan aku manja dan mementingkan diri sendiri.

No comments: