Wednesday, December 14, 2011

Tempat Jumpa Tuhan

Di negara-negara barat yang maju, agama adalah satu entiti yang cukup terasing dengan gaya hidup sehingga banyak rumah-rumah keagamaan terutamanya gereja ditinggalkan. Disebabkan ramai yang dah tak nak pergi lagi ke gereja-gereja ni so banyaklah gereja-gereja yang kosong di barat dan ia terpaksa dibangunkan semula untuk tujuan lain cam dijadikan, perpustakaan, muzium, kelab malam etc daripada dibiarkan kosong terus. 


Realitinya pun tak jauh beza jer ngan tempat kita. Walaupun Islam adalah agama rasmi dan Melayu tu antara majoriti utama tapi Islam hampir menjadi agama yang dipisahkan dengan cara hidup masyarakat. Tanya pada orang-orang Melayu sekarang ni then ada yang sembahyang setahun sekali jer masa hari raya Aidilfitri or ada yang just seminggu sekali jer yang datang masjid. Itu belum lagi masuk mereka yang bising-bising bila tau ada sausage yang guna usus babi, or tengok minah pakai tudung pegang babi etc lagi. 

Aku tak ar kata yang aku ni Islamic sangat. Kadang kala dalam 5 waktu tu pun ada gak yang termiss. Kalu jalan-jalan then ada masa memang tertinggal sebab itu ini. Tapi most of the time aku memang akan sedaya upaya nak gak mesti buat solat kalau dah masuk waktu. Kalau selagi tak buat then rasa dalam hati rasa gelisah jer. 





Bagi aku kalau fizikal kita perlukan makanan then rohani kita juga perlukan makanan gak. So it unfair kalau aku bagi fizikal aku terlebih makan tapi biarkan rohani aku lapar tanpa sebarang makanan ar. Tapi seperti mana aku ada bagi benda tak berkhasiat untok fizikal aku so aku ada masa gak terbagi benda yang tak berfaedah untok rohani aku.











...












Sebenarnya perkara aku nak share dalam post kali ni ialah tentang surau-surau terdapat kat Malaysia hari ni or lebih specifiknya yang terdapat dalam shopping-shopping complex hari ni. 

Yap, memang ar kita tak datang ke shopping complex nak sembahyang tapi sebaliknya nak shopping barang. Cuma secara kebetulan waktu tu dah masuk waktu solat dan korang plak jenis yang tak nak terlepas waktu solat then korang terpaksa gak cari surau dalam mall tu kan?Dan sejauh mana keadaan surau yang terdapat di mall-mall di Malaysia pada pandangan korang?

Aku tadi baru balik dari Sungai Wang Plaza dan aku nak perform Zohor so aku tanya ar kaunter pertanyaan situ. Dan setelah aku almost sesat nak carik tempat yang dia nyatakan then aku jumpa. Alhamdulillah keadaannya better ar dari tempat-tempat lain.

Sebab previous day before aku gi Central Market then waktu tu Asar 1/2 jam lagi nak tamat so aku ikut ar sign surau dalam tu then lastly aku dibawa ke satu tempat yang jauh dan terasing. Suraunya agak daif (walaupun ada feel nostalgic dan photogenic) dan berada pada ruang luar atas Cenral Market. 











Memanglah it not fair tapi at least biarlah ada usaha nak menjadikan surau yang bagi most of as tak penting tu kalau tak sama cantik at least cantiklah sama taraf ngan mall tu. Sebab as aku dengar dan baca ada mall yang cukup hebat di Malaysia ni tapi jadikan ruang bawah tangga as surau. Then apa pandangan orang bukan Islam or pelancong Islam dari negara luar terhadap negara yang bertunjangkan Islam ni?















Tapi it better punya surau daif tapi masih dikunjungi daripada masjid cantik berjuta-juta ringgit tapi kosong kan?

No comments: