Thursday, December 15, 2011

Cerita Seram

Apa cerita yang paling seram buat korang?
a) Ju-On
b) al-Hijab
c) Mak Lampir
c) Hantu Kak Limah Balik Rumah


Last three year aku secara tak sengaja telah termasuk ke dalam sebuah kedai buku bundle ni. Dan aku plak ada satu bad habit dalam bab bila beli buku ni di mana aku tak akan beli 1 buku je dalam satu masa. So aku terbelilah 2 naskah buku ni. Satu buku ni titled I.T (yang pernah dijadikan 2 buah filem sekitar awal 90-an cam tu ar) by famous author Stephen King dan buku kedua titled The Ignored by author yang aku tak pernah kenal pun masa tu iaitu Bentley Little. Itu pun secara kebetulan buku tu ada kat ruang paling depan ngan pintu masuk. Aku baca sinopsis dan aku terus ambik. 

Dan nak dijadikan cerita aku baca  buku Stephen King tu first sebab aku masa kecik dulu sangat takut ngan cerita I.T tu sehingga terbawak-bawak hingga besar yang aku ni takut ngan clown sebab aku anggap disebalik benda tu ada evil things. Tapi masalahnya penulis yang dikatakan sangat seram oleh pembaca novel dunia ni bagi aku sangat lame sebab jalan cerita dia tak berjaya menarik minat aku. It takes almost a week dan aku tak baca buku tu sampai habis pon.

Then aku pindah baca buku kedua tu. Daripada unexpected apa-apa then dalam masa few hour buku tu aku habis baca. Realitinya jalan ceritanya sangat simple tapi cara dia menulis dan aku sendiri dalam link-kan ngan kehidupan aku so feelnya lebih dekat. Effectnya aku terbawak-bawak sampai ke hari ni. Damn.

Sekaligus menjadikan ia adalah cerita terbaik yang aku pernah baca selama tempoh tu dan di setiap kedai buku aku akan carik author tu: BENTLEY LITTLE. Satu persatu kedai buku di Kuching aku cari dari kedai biasa sampai ke kedai-kedai buku besar tapi FAIL. 3 years berlalu masih tak jumpa.

Sehingga last 2 day aku berkesempatan ke KINOKUNIYA di Suria KLCC then aku cari dan cari then lastly menggunakan carian komputer sana hasilnya cuma ada 3 naskah jer buku. Dan ngan excitednya aku terus je beli 3-3 buku tu. Maunya nak beli satu jer. Entah bila lagi aku akan jumpa buku Bentley Little yang lain pas ni.








..









Dan hari ni masa nak tunggu flight aku then aku start baca salah satu buku titled The Vanishing. Few hour dan half buku tu aku baca. Then aku terhenti. Damn. Aku menyesal. Betapa aku terlupa yang effect buku pertama sangat kuat dan melekat ngan kuat dalam diri aku. Dan buku kedua ni dah buat aku goosebumps terlampau.. BODOH...














Terngiang-ngiang bunyi 'miaw...miaw' as dalam buku tu..

No comments: