Thursday, December 15, 2011

1st Timer

There a joke about new parents yang sangat maniac ngan anak pertama mereka sehingga mereka sangat excited bila anak mereka baru first time merangkak, first time berdiri, first time berjalan, first words, first time panggil pa or ma bla bla bla sehingga mereka nak rakam jer each and every special moment tu. Kalau boleh nak je mereka rakam gambar dari day 01, 02 dan setiap detik baby pertama tu. Tapi as time goes by mereka akan bosan terutama bila anak dah mulai dewasa dan ada baby kedua, ketiga dan seterusnya. Rasa passionate tu dah hilang.. Hmmm..


Teringat satu bait dalam lirik lagu Aishiteru bab jalani hidup tanpa rasa ghairah (yap, ghairah may cam bunyik 18SG tapi look it at positive side ar). Just imagine kalau tanda passionate or rasa teruja or ghairah ni then hidup akan jadi sangat mendatar aka membosankan. Tak ada apa-apa yang menjadikan tujuan untuk hidup. Kita just go wtih the flow: hidup-kahwen-ada anak-anak kawen-ada cucu-mati. 




Dan setiap apa yang berlaku disekitar kita seolah-olah sama dan mebosankan... sebab kita yang pilih untuk lihat ia sama dan membosankan..




Pernah berada satu situasi cam ni x bila korang ngan excitednya gi satu tempat baru ni dan mintak kawan korang advice tempat-tempat yang best kat situ tapi unfortunately kawan korang kata tempat tu membosankan, lame, tak seronok or buat apa datang sini, better gi tempat lain bla bla bla. Then korang explo senidi tempat tu dan korang realize betapa tempat tu sangat menarik, magnificent etc totally berbeza as pandangan kawan korang tu tadi. 

As orang selalu kata orang luar lebih hargai nilai tempat kita berbanding kita sendiri..

Or may be sebab itu ialah tempat asing yang pertama kali mereka datang so mereka lebih hebat  menghargai nilai tempat tu.










Tapi sebenarnya kita tak perlu pertama kali melalui satu perkara untuk hargainya. Kadang-kadang benda yang biasa yang ada disekitar kita adalah lebih afdal (what such an Islamic term rite?) untuk kita hargai. So sorang kenalan siber aku kata: dia sangat suka melihat matahari terbit dari celah bukit-bukau setiap pagi di hadapan rumah dia. Tapi mostly akan kata buat apa nak hargai benda-benda 'biasa' cam tu? Ia terlalu 'biasa' dan tak ada nilai.. 

Hei imagine korang sangat tak suka ngan bebelan emak korang yang itu tak boleh, ini tak boleh but then suddenly mak ko meninggal dunia then korang akan rindu akan bebelan dia walaupun bebelan tu sangat annoying and irritating buat telinga korang sehingga korang nak menghargai bebelan dia dan dia sekali namun hanya selepas dia pergi. It better kalau korng hargai dia semasa dia masih ada lagi kan?

So satu perkara yang boleh kita buat untok timbol rasa passionate tu ialah anggap as semuanya cam perkara baru bagi korang..









...









So selama tiga bulan ni banyak betul benda yang aku hargai yang aku yang even tho ia perkara remeh yang biasa tapi effectnya sangat besar cam:

1. Tandas cangkung. 3 bulan berlalu dan aku hanya guna tandas dudok jer so bila first time guna tandas cangkung then rasa cam tak stabil dan nak jatuh jer.

2. Fisheye 2. Yap aku beli camera ke 5 dalam tahun ni dan ia sangat menerujakan aku. Gi FACEBOOK aku dan ada file gambar guna camera lomo tu.. Hmmm

3. ASTRO. Sebelum ni aku sangat membebel ngan ASTRO yang asyik ulang-ulang banyak kali tapi bila 3 bulan tak tengok ASTRO then rasa sangat ketinggalan zaman tapi terharu bila first time tahu banyak rancangan baru kat ASTRO cam Money Drop, Master Chef etc.

4. LRT. Last three month LRT masih lagi guna sistem lama yang sama masa aku belajar dulu tapi sekarang ni semuanya dah berubah ngan sistem token. Aku leh sesat plak sedangkan routenya masih sama lagi. Hmmm..

5. Perak. Yap aku baru first time datang Perak dan ia sangat menerujakan aku walaupun tempoh lawatan sekitar 3 hari jer dan ia tak cukup tapi sangat best dan aku akan sharekan nanti dan sekaligus menjadikan aku dah melawat ke setiap negeri di Malaysia.











dan selebihnya lepas ni aku akan hargai bintang pada waktu malam, layan angin masa naik motosikal, gaduh ngan abang dan adik (nephew and niece), layan porn sampai lewat pagi guna tenet yang laju, keluar malam ngan kekawan bachelor then lepak Mc D dan layan wayang sampai lewat pagi etc...


























Hmmmm

No comments: