Wednesday, July 31, 2013

Karangan Budak Sekolah

Minggu lepas masa bawak motosikal ni tetiba tengok ada asap besar dari jauh. Asapnya warna putih dan ia atas jalan. Ingatkan ada kemalangan jalan raya tapi rerupanya ada company ni tengah buat latihan fire drilling dengan bomba dan kebetulan angin tiup serbuk dalam fire extinguisher tu ke jalan. Dan entah apsal ia buat aku teringat pada karangan zaman sekolah rendah dulu: Kemalangan yang saya saksikan.


Realitinya bila fikir-fikir balik yang karangan tu sangat mengarut sebab kita boleh ceritakan start dari kemalangan tu berlaku sehingga ia selesai sedangkan kebarangkalian kita kebetulan berada di tempat sewaktu kemalangan tu berlaku sangat kecik. Even kalau kita tengah drive dan tengok ada kemalangan then kita tak tahu pun apa yang sebenarnya berlaku melainkan kita ialah tipikal rakyat Malaysia yang kaki sibuk dan berhenti kat tempat kemalangan tu. 

Or karangan yang paling aku tak suka bila cikgu tak ada idea dan suruh tulis karangan tajuk 'Cita-cita saya'. Duh, sebabnya aku dari kecik dulu sampai sekarang memang tak ada cita-cita. Disebabkan aku dari dulu lagi memang lurus bendul so susah betul nak tulis cita-cita imaginasi ni. So apa yang aku tulis ialah cita-cita tipikal budak kecik zaman aku dulu: Cikgu, Polis, Doktor. Tapi aku masih ingat lagi cita-cita sorang rakan sekelas aku masa darjah 1 dulu. Sebab waktu tu kami duduk di kawasan bandar masa tu so bila cikgu tanya secara lisan apa cita-cita dia then dia jawab yang dia nak jadi sales promoter. Tak tahu apa yang sedang berlaku pada dia sekarang ni. Hmmm..

Dan aku yakin satu tajuk ni pasti semua orang pernah buat iaitu: Aku sepasang kasut. So semua orang cuba nak faham macam mana rasanya jadi kasut yang lahir di sebuah kilang, kena beli dan mula-mula disayang tapi last-last dipijak, koyak dan dibuang. Next weeknya pulak cikgu suruh buat 'Aku sebatang pensel'. A week after pulak 'Aku sebuah buku' dan sehingga tamat sesi persekolahan membuatkan kita rasa kita ni bukan manusia lagi. Kalau fikir-fikir balik, cikgu memang malas nak cari tajuk karangan yang best lagi ke..? Hmmm.. 



Tapi bila zaman universiti, tajuk karangan 'Aku sebatang pencil' yang selama ni aku fikir khas untuk budak sekolah rendah je dah membuatkan aku tukar fikiran. Sebab masa attend kelas penulisan kreatif rerupanya tajuk macam tu ialah untuk penulis yang hebat sebab ia kira penulisan jenis eksperimental di mana kita berfikir dari sudut lain. Contoh macam filem Cars, Toys Story etc yang kalau kita fikir dengan otak waras ia lebih kurang je macam tajuk 'Aku sebiji kereta' or 'Aku seekor anak patung' tapi otak orang kreatif mampu menghasilkan karya cukup hebat dengan nilai pulangan yang besar. Ambek kau yang kutuk-kutuk tajuk tu..












So cuba tulis balik karangan 'Aku sepasang kasut' dan suruh anak kau yang sekolah rendah tulis tajuk yang sama dan kalau hasilnya tak jauh beza then salam takziah untuk kau.. Hmmmm..

No comments: