Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Datang Lagi

Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk hadir dalam bulan Ramadhan kali ni lagi. Sebab bila fikir-fikir balik, ramai yang ada pada puasa lepas tapi tak dapat untuk bersama lagi pada Ramadhan kali ni. Even aku ada sorang saudara dekat yang tengah-tengah masak untuk sahur pada hari pertama Ramadhan, rebah dan terus meninggal dunia. 


Cerita-cerita tentang Ramadhan ni, bila kali pertama korang puasa penuh satu hari dan bila korang puasa penuh satu bulan full? Pertama kali aku puasa penuh satu hari ialah waktu aku darjah 4. Waktu tu punya ar hazab nak penuhkan sehari. Even kalau tak silap aku, tahun tu aku puasa penuh tak sampai 10 hari pun kot. Lagipun parents tak ketat dan tegaskan sangat untuk puasa penuh. So banyak gak ar hints and trick berlaku waktu tu. Selalu mandi dan gosok gigi setiap sejam rasanya. Tu belum masuk part tertelan air paip dan sengaja telan. Wakaka..

First time aku puasa penuh sebulan ialah sewaktu darjah 5. Faktor persekitaran memang sangat-sangat membantu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga dah pindah kampung. Kampung lak majoritinya Melayu. Budak-budak kampung ni dah start puasa penuh since dari tadika lagi. Sedangkan sekolah sebelum ni dalam kelas tak sampai 10 orang pun muslim so setiap kali waktu rehat tu memang terliur ar tengok kekawan non Muslim melahap makanan tengahari mereka. Bila di sekolah majoriti Melayu so semuanya baik-baik jer masa bulan Ramadhan. Hmmm..

Perkara paling aku ingat puasa masa kecik dulu ialah masa bangun sahur. Aku sangat senang part bangun tidur. Panggil aku sekali je aku dah terjaga. Berlawanan lak ngan Uda dan Angah aku. Panggil sekali, diaorang jawab tapi 5 minit berlalu still berdengkur atas katil. Beberapa kali panggil, still x ada effect. Patut ar sekarang ni anak Angah aku: Habeeb & Puteri tu susah giler nak bangun. Setiap pagi, masa nak kejutkan diaorang gi sekolah dah macam orang bergaduh kat rumah aku. Sahur pagi ni tadi dah berlaku peristiwa air mata di meja makan. Hmmm.., tu baru hari pertama.

Masa universiti pulak, before Ramadhan gelanggang basketball depan hostel kami akan di conquer oleh budak-budak lelaki Melayu untuk main futsal. Orang lain jangan harap leh guna gelanggang tu untuk tujuan lain ar. Tapi bila tiba bulan puasa then keadaan gelanggang tu jadi sunyi. Sebab diaorang ni tadi semuanya sedang berehat dalam bilik. Tapi ada gak manusia di gelanggang iaitu pelajar-pelajar dari Indonesia main basketball. Betapa prestasi kita menurun pada bulan puasa tapi mereka pulak still kekal or bertambah. Satu perkara yang patut dicontohi kan?

Apakah Ramadhan tanpa bazaar kan? Tapi setiap kali aku pergi bazaar Ramadhan then aku pasti akan pulang dengan tangan kosong. Sebabnya bila time Ramadhan ni biasanya aku tak ada selera nak tengok makanan pelbagai rupa tu. Lebih tak menyelerakan bila tengok manusia-manusia yang rakus macam tak pernah jumpa makanan. Tapi seriusly moment paling best masa bulan Ramadhan ialah moment family members duduk satu meja dan makan sama-sama. Seriusly ia susah nak berlaku pada hari-hari biasa.



























What happens after Ramadhan? Tentulah Syawal atau raya. Duh, aku sangat tak nak Ramadhan berakhir.  Sebab bulan ni bulan umat Islam berebut-rebut untuk buat amal kebajikan dan setiap amalan yang dibuat akan digandakan ganjarannya. Plus aku bukannya tak suka Syawal tapi aku lebih tak suka orang yang tak sabar untuk kedatangan Syawal terutama ketika Ramadhan baru jer bermula.. Hmmm..

No comments: