Saturday, July 6, 2013

Shit Semenanjungs Say About Sarawak

Aku pernah belajar dan bekerja di Semenanjung. Walaupun ramai tak berjaya detect yang aku ni Sarawakian but still aku masih mendengar suara-suara sumbang yang berbunyi agak lawak and a bit sedih yang dikeluarkan oleh sebahagian kecil orang di Semenanjung tentang Sarawak. Plus aku separa Sarawak and separa Semenanjung. So aku dapat banyak soalan dan statement yang lebih 'jujur' dikeluarkan depan-depan. So hari ni aku nak keluarkan list of shit yang Semenanjung selalu cakapkan tentang Sarawak. Ia mungkin sound ridiculous tapi percayalah yang ia berlaku dan ia melibatkan orang muda. Hmmm..


A. Orang yang tak pernah pergi Sarawak:

1. Korang duduk rumah panjang eh? Or atas pokok? Or dalam gua?
2. Macam mana kalau korang nak berak eh? Korang gali lubang dalam tanah ke?
3. Korang hari-hari pakai cawat je ke?
4. Bila kali terakhir korang datang Malaysia (tak tahu yang Sabah & Sarawak ialah a part of Malaysia)?
5. Macam mana korang bergerak ke mana-mana sana eh? (tak tahu yang di Sarawak ada kereta)
6. Kenapa semua orang Sarawak suka makan biawak?
7. Kau ni bukan Cina ke..? (refer orang Melayu Sarawak)
8. Semua barang di Sarawak mesti mahal-mahal kan? (sebab tengok price kat majalah dan kos penghantaran)
9. Korang mandi dekat sungai ke? Tak takut buaya?
10. Kat Sarawak mesti ada banyak buaya kan..?
11. Kau dekat Sarawak ada elektik ngan bekalan air paip bersih tak?
12. Kat Sarawak ada panggung wayang tak? or TV at least?



B. Orang yang pertama kali datang Sarawak:

1. Korang pun ada bangunan tinggi-tinggi juga eh?
2. Banyak jugak kereta di Sarawak ni yaa?
3. Mana rumah panjang yaa? (sebab fikirkan yang rumah panjang ada di mana-mana di Sarawak)
4. Rumah ni mesti rumah Dato kaya kan? (sedangkan rumah orang biasa jer)
5. Mana buaya ni? (cari setiap kali jumpa sungai tapi tak nampak sekor pun)
6. Kat Sarawak tak ada roti Gardenia eh?










Dan statement terakhir yang aku baru dengar tadi ialah:

"Jam di Sarawak pun sama dengan jam di Semenanjung juga eh..?" Dia fikirkan yang selama ni kalau nak pergi Sarawak kena adjust jam setengah jam lebih awal. Duh, macam mana dia baru tahu benda tu sekarang..? Selama ni dia bersembunyi dalam gua ke..?









Moral value di sini: Sarawak bukanlah negeri yang sempurna plus Sarawak memanglah tak semaju Kuala Lumpur, Selangor, Johor, Penang etc tapi selain negeri tu rasanya Sarawak setara or jauh lebih maju kot. Aku kata macam tu sebab aku dah pergi ke setiap negeri di Malaysia dan orang yang percaya orang Sarawak still duduk atas pokok tu pulak hanya masih terperap di tanah Semenanjung jer. Plus aku bukan nak mengeluarkan statement membenci kepada kumpulan-kumpulan tertentu tapi just jangan jadi kolot sangat ar. Aku tak marah cuma aku simpati pada kekolotan kau tu. Hmmm

2 comments:

Pinkbubblegumprincess said...

kadang-kadang maybe salah media juak menyebabkan sidaknya fikir kedak ya.. "streotype" bah..hehe,, lek jak..gine-gine pun sarawak tanah tumpah darahku..bangga jadi anak sarawak tenang jak xda racism pun di sitok.. :)

Aj Abdullah said...

betol3.. walaupun belum tumpah gik darah tapi nang best ar diam di sarawak ooo