Saturday, June 22, 2013

Jerebu 1997

Aku masih ingat lagi waktu tu. Aku belajar darjah 6 di SRK Santubong. Jerebu waktu tu sangat teruk. Aku ngan abang aku naik motosikal round-round kampung memang nampak puteh jer. Pemandangan kurang 2 meter. Macam feel hujan lebat di Tanah Tinggi Genting. Yap, masa aku gi Genting tu kebetulan hujan lebat.  (part tak best mestilah semua game luar tak dapat main) Semuanya putih sehingga last-last kerajaan isytiharkan cuti darurat. Hmmm..


Cuti darurat tu diisytiharkan tepat-tepat lepas tamat cuti pertengahan tahun. Budak-budak biasa happy sebab cuti sekolah (seminggu or dua tu aku tak ingat) yang baru habis then sambung cuti tambahan selama seminggu. Aku lak happy sebab aku tak sempat bercuti untuk sepanjang cuti sekolah tu so kiranya cuti darurat tu memang khas untuk aku je lah. Sebab aku tak bercuti ialah sebab aku join kursus motivasi dan persediaan UPSR di MRSM Kuching.

Kursus tu dianjurkan untuk pelajar-pelajar yang bakal menghadapi ujian UPSR tapi hanya beberapa orang wakil dari sekolah-sekolah tertentu di bandaraya Kuching je yang leh join. Sekolah aku hantar 8 orang wakil. Dan aku mostly hampir tak tercalon untuk pergi.



Aku pindah ke sekolah tu darjah 5. Aku bukan budak yang bijak sangat. Sepanjang darjah 5 aku hanya dapat nombor 7 untuk kedua-dua semester. Even semester pertama darjah 6 pun aku still dapat nombor 7. Plus aku dont mix well sangat ngan bebudak kelas aku. Ada orang kata aku ni budak bandar yang pindah kampung sehingga ada masa aku tak paham apa mereka cakap. Memang ar aku cakap dialek Melayu Sarawak yang sama tapi banyak istilah-istilah yang lebih dark dan pekat tu memang first time dengar yang parents aku sendiri pun tak tuturkan di rumah. And among cikgu-cikgu pun aku tak popular.

So satu hari tu beberapa orang cikgu darjah 6 ni masuk kelas dan pilih 8 orang pelajar untuk wakil sekolah ke kursus tu. Kalau ikut rasionalnya aku selalu nombor 7 dalam kelas then mesti automaticnya akan terpilih tapi tak. So sorang cikgu ni bersuara dan suggest nama aku. Reaksi yang berlaku: Cikgu-cikgu tu debat kecik-kecik among mereka depan kelas. Most cikgu kata aku ni tak nampak potensi besar pada result UPSR sekolah but still cikgu tu pertahankan aku sehingga lastly cikgu besar separa terpaksa masukkan aku dalam list yang akan pergi kursus tu.








Btw cikgu tu namanya Cikgu Siah. Dia totally macam Fran Drescher dalam The Nanny laa. Dengan rambut kembang, baju ketat yang menampakkan susuk badan, heel yang setiap kali jalan pasti akan bunyi, make up, minyak wangi. Dan dia ajar kami math darjah 6. Seriusly aku bukan kaki math sebelum tu tapi bila dia ajar then aku jadi sangat suka math. Hasilnya math aku lepas dia ajar mesti either 100% or satu dua soalan je salah. 









Bila result UPSR keluar, aku gi sekolah, tak ada sorang cikgu pun percaya yang pada result aku. Aku antara terbaik sekolah dengan result 4A 1B sehingga guru besar pergi rumah aku lagi.










Apa yang aku nak share hari ini ialah: Walau betapa satu dunia menentang engkau dan kata kau tak ada apa-apa kelebihan or kau hanya menyusahkan, sampah or etc sekalipun then betapa bestnya kalau ada seorang yang kata sebaliknya dan mempertahankan kau. Hmmm..






Sekalipun orang macam tu belum datang dalam hidup kau then why not buat untuk orang lain dulu..

2 comments:

Azra Farrah Irdayu Azmi said...

Ktk sekolah mngh kat cne?

Aj Abdullah said...

1-5 di santubong dan form 6 kat openg. sama kaa?