Friday, June 7, 2013

Gigi Palsu aku Patah

'Oooh seriusly..? Gigi palsu patah pun nak upload kat Blog gak ke? Dah tak ada benda lain lagi ke yang nak diceritakan selain gigi palsu? What next? Kucing peliharaan patah kuku or anjing yang berbunyi macam kambing ke?' Jawapan aku: WHAT EVER..!! Better aku tulis apa saja yang aku nak before kerajaan Malaysia kuat kuasakan peraturan kata semua blogger mesti berdaftar then baru leh blogging yang totally mengarut nak mampus. What next? Lesen untuk Facebook ke? Hmmm..


Waktu form 5 ni aku involve ngan satu self accident sebab memandu motosikal waktu hujan di hadapan gas station. Waktu tu aku patah 1 gigi dan 2 lagi terpaksa dicabut sebab longgar macam tarian hawaii. 2 minggu lepas tu aku dapat gigi palsu dan pada hari yang sama gak aku terlibat ngan kemalangan kedua apabila aku dilanggar oleh sebuah kereta. Kemalangan kali kedua ni bagi impak yang lebih serius apabila rahang muka aku lari, bibir pecah, bahagian antara jari manis dan jari hantu aku koyak, pergelangan tangan kanan aku retak dan .... aku kehilangan 3 gigi. Sehingga lepas tu kawan-kawan sekolah aku buat lawak kata next time kalau diaorang jumpa aku then mereka akan check berapa kali aku accident dan berapa banyak lagi gigi aku akan hilang. Hmmm..

Waktu ambik gigi palsu kedua ni, nothing happen (walaupun aku banyak kali lagi accident tapi tak ada penglibatan gigi berlaku) cuma waktu universiti antara tahun 2007 atau awal 2008 then ada sesuatu berlaku pada gigi palsu aku. Aku ada satu habit ni bila makan ayam. Aku lebih suka pilih ayam pada bahagian yang banyak tulang sebab aku suka makan tulang ayam. Waktu kecik dulu aku selalu gaduh ngan kakak aku sebab kami berebut nak makan bahagian ayam yang bertulang. Kalau aku makan kat KFC then biasanya pinggan aku sangat licin sebab aku makan ayam ngan tulang-tulangnya sekali. Wakaka.

Itulah satu hari ini tadi macam biasa aku makan tulang ayam dengan rakusnya sehingga tetiba ada bunyik KRAK..!! dalam mulut.Yap, gigi palsu aku patah. Tapi thanks goodness walaupun patahnya agak besar (1/3) tapi ia hanya pada part lelangit jer. Dan aku still boleh pakai sampai 2011.



Cuma perkara yang sering berlaku kepada pengguna gigi palsu (selain apa yang diperkatakan dalam iklan Polident iaitu rasa tak selesa bila makan dan sisa makanan terperangkap sekali dalam ruang gigi palsu adalah sangat benar) ialah apabila gigi sihat bersebelahan gigi palsu biasanya akan effected dan ia terdedah untuk rosak. Mungkin sebab ada ruang (as dalam iklan Colgate) yang membenarkan sisa makanan tersekat dan lama-lama ia rosak dan terpaksa dicabut. 


So sehingga tarikh hari ni aku ada around 9 or 10 (aku malas nak kira) batang gigi palsu dibahagian atas. 4 nya ialah gigi bersebelahan yang rosak akibat gigi palsu. Hmmm..







..



Hari ni tadi aku makan seperti biasa. Apa yang aku makan? Kacang. Dan tetiba aku rasa macam aku tergigit batu. Duh, batu dalam kacang? Rasa macam nak saman jer company kacang ni. Then aku keluarkan dari mulut then tengok pelik betul batu ni. Tengok betul-betul: Duh rerupanya ia gigi. Lagilah rasa macam nak marah bila jumpa gigi dalam kacang tu. Pengotor betul syarikat pengeluar kacang ni. Ada gigi manusia. Ni dah kira sama tahap jumpa cacing dalam coklat or tikus mati dalam roti or jari manusia dalam sos cili. Then entah apsal ada something pelik dalam mulut. Aku check guna lidah: Ceh, gigi palsu aku yang patah rupanya. Batal niat nak saman. Hmmm..

4 comments:

Shila said...

wakakaka..

kemain nk main saman..


tapi aku rasa ko bole saman klinik yg buat gigi palsu tu..

Aj Abdullah said...

bagus3x. tolong wakil jadi lawyer nanti yaa.. (takut kalah saman)

Azra Farrah Irdayu Azmi said...

brapa igek la gg original yg tinggal lam mulut ktk kinek lah?? Hihhi

Aj Abdullah said...

Semua gigi di dibah still ori dan beberapa igek di atas jak gik. huhuhu