Friday, May 31, 2013

Boroi & Kuat Makan

Hubungan simbiosis antara kau dan makanan ialah:
a) Kau makan 2-3 suap je kau dah rasa kenyang yang melampau tahap ular sawa telan sekor lembu.
b) Motto hidup kau ialah makan untuk hidup so kau makan dengan seadanya dan makanan kau sihat-sihat belaka.
c) Motto hidup kau ialah hidup untuk makan disebabkan selera makan kau sangat besar dan saiz badan kau tak pernah naik-naik so makin hebat ar selera kau untuk makan.
d) Setiap kali kau makan orang fikir ia adalah untuk buat kenduri. Hmmm..


Perut aku boroi so ada orang fikir yang aku ni kuat makan. Ditambah pula yang family aku rata-ratanya boolat-boolat. Tapi seriuslynya aku dan family aku tak ar kuat makan kot (kecuali Along aku ar). Emak aku selalu bising-bising kata nasi yang dia masak tak sampai separuh dari rice cooker saiz sederhana kecil tu pun tak pernah habis setiap hari menjadikan ada masa dia sangat malas masak on weekend. Menjadikan aku yakin yang family aku tak kuat makan ialah bila aku bandingkan dengan family lain yang kuat makan.

Aku tak buat perbandingan jauh ar. Aku bandingkan ngan family pak cik aku sorang ni. Setiap kali aku bermalam rumah dia then aku tak akan sempat lapar ar. Sarapan, minum pagi, lunch, minum petang, dinner, supper semuanya lengkap dan setiap sesi include minum pagi, minum petang dan supper tu pun ialah makanan berat. Memang ular sawa gila ar setiap kali gi sana. Hmmm..

Or satu family mak cik aku ni. Setiap kali bulan puasa mereka akan ada dua meja. Satu meja untuk juadah masa azan dah berbunyi dan satu meja lagi khas untuk kuih muih dan jajan lain-lain. Gila kan..? Itu bukannya makan tapi melahap. Sedangkan kalau family kami beli kuih kat bazaar Ramadhan then garenty akan jumpa balik masa sahur laa..




 
Tengok aku sendiri ar. Kawan ajak makan buffet all you can eat. Aku satu round je dah kenyang sedangkan kawan lain 5-6 round ngan full plate masih berselera makan macam orang Afrika yang tak pernah jumpa makanan lagi. So setiap kali aku gi tempat macam ni aku akan ambik sikit-sikit satu plate so leh nampak macam normal sikit. Or kalau lepak Mc D, aku beli satu set makanan tapi makan fries je pun aku dah kenyang. Hmmm..













Minggu ni tadi family dari Johor gi bercuti kat rumah kami. Family ni pun kuat makan gak ar. Dan kebetulan sekarang ni dah bulan Rejab so aku as usuallynya berpuasa ar. So semalam masa berbuka, salah seorang dari mereka perhatikan aku yang berbuka dengan mee goreng yang tak habis masa sarapan paginya. Dia terkejut ar. Dia persoalkan "Kenapa makan mee goreng. Sikit pulak tu..? Kenyang ke..? Makan lah nasik, baru kenyang..!!".. Itu baru berbuka, belum lagi sahur. Aku just makan segelas oat jer kot..





By the way, habis tu kenapa aku boroi..? sebab aku malas bersenam. Noktah.

5 comments:

l.u.q said...

skeet giler makan..huhuhu

Azra Farrah Irdayu Azmi said...

Wah... POsa bln rejab? Klh kmk.....hihi..tahniah2..
My family pun antr yg mls mkn n bkn kaki mkn..... Nenek msk sekong seari pun sik abis...bak pdh nya k mkn nya ngan pusak jk... Tedahh alu bunyi..

Aj Abdullah said...

Dah terbiasa dari zaman sekolah dolok gik molah posa rejab lalu mun x polah rasa lain jak eh. Family kitak malas makan? kus semangat ada juak org malas makan indah..

Azra Farrah Irdayu Azmi said...

Bdn family kmk suma giant2 dolok ....Tp d sebbkn kesedran mok kurus yg dtg dr sini pun kmk sik tauk alu suma diet....hehe... Fobia gemok katanyaaa~~ hihi Slamat pagi!!!~

Aj Abdullah said...

Kamek dolok cara motivasi kurus ialah bila gi Mc D nanggar biak kecik-kecik agik dah bersaiz XXL lalu berenti makan Mc D. tapi bertahan 2-3 minggu jak ar. wakaka.. balas balit dah malam..