Friday, May 10, 2013

Gemok & Pendek

Tadi aku ada jumpa sorang mamat Cina (aku yakin dia mix Iban etc sebab muka dia totally Cina tapi kulit dia x macam tipikal Cina) yang dia muka kacak tahap sejuk je mata tengok, body dia giler mantap tahap mengiurkan, perangai punya ar ramah dan berbudi bahasa. Kalau ikut faktor-faktor tu then dia pasti boleh jadi hero filem ar. Tapi masalahnya cuma satu. Dia pendek. So satu-satunya watak dia boleh bawak ialah as salah seorang dwarf dalam Snow White je. Hmmm.. 


Aku sangat jarang mengkelaskan seorang lelaki as kacak. Lebih pasti aku tak akan bersetuju dengan pilihan perempuan-perempuan bila mereka kata Justin Bieber, Tomok or mamat-mamat K-Pop as kacak. Duh, itu bukan kacak tapi itu jenglot ar. Tapi bila once seorang lelaki puji other lelaki kacak then percayalah yang lelaki tu memang kacak. Dan lelaki Cina tadi tu memang kacak. Body dia bootylicious giler. Seriously aku tak pernah fokus pada dada seorang lelaki selama tadi tu. Dan dia sangat ramah. Tapi itulah, Tuhan tu Maha Adil so dia sangat pendek. Just imagine tinggi aku 171cm then dia lebih pendek dari bahu aku. Pendek tu wei.

..

Realitinya aku ada masalah suka memandang rendah pada lelaki-lelaki pendek dan lelaki-lelaki gemuk. Aku tak tahu kenapa. Mungkin sebab ketinggian aku sedikit lebih tinggi dari tahap average standard lelaki Malaysia dan walaupun  setahun kebelakangan ini berat aku agak obess tapi once again ketinggian aku menjadikan aku nampak stabil.

Sejak dari zaman sekolah dulu aku, setiap kali perhimpunan then aku mesti akan berada di belakang sekali (or antara yang belakang), aku tak perlu jengket kaki untuk tengok depan yang crowded or melompat or guna tangga untuk ambik benda tinggi. Duh, aku berbunyi agak kejam kan? Wakaka

Aku tak tahu entah kenapa aku suka sangat make fun pada kekawan lelaki aku yang pendek. Ada tu dah lah pendek then chubby lah pulak so nampak extra comel ar. Aku selalu gelar diaorang as budak kecik or  dwarf as dalam cerita Snow White tu. Tapi aku tak pernah make fun orang kerdil as golongan istimewa itu ar. Aku cuma make fun lelaki normal yang pendek dan chubby je ar. 

The postitif side tentang lelaki pendek ni ialah mereka mostlynya ada daya penarik tersendiri ar. Mostly sebab mereka nampak adorably comel, keyakinan diri tinggi, aktif, berani etc. Ada sorang kawan aku ni dia pendek tapi dia stabilkan saiz badan dia yang kurus so most of the time dia tak nampak pendek. Plus dia leh shopping pakaian kat tempat kanak-kanak lagi. 

Mungkin aku cukup simpati pada lelaki pendek ialah sebab kalau orang gemuk dia leh kurus tapi kalau orang pendek then dia tak akan dapat tinggi sampai bila-bila lagi.










Teringat pada satu statement dari novel Stones From The River ni tentang sorang perempuan kerdil yang ada masalah setiap kali bercakap dengan orang normal lain. Dia akan sakit tengkuk sebab asyik tengok ke atas je. So satu hari dia jumpa sorang lelaki kerdil dari sarkis ni dan lelaki tu bagi nasihat tentang cara nak mengatasi masalah tu. Caranya ialah: cakap perlahan-lahan, then giliran orang tinggi tu pulak akan pendekkan badan mereka untuk dengar cakap korang. Hmmm...















Tuhan ni Maha Adil dan Maha Sempurna. Kesempurnaan hanya milik Dia. Tak kira kita pendek or tinggi or kurus or gemuk, setiap dari kita ada kelebihan dan kekurangan yang tuhan bagi khas untuk kita semua. Kan..?

3 comments:

nargacuga said...

imho laki rendah nampak lagi menyerlah dari yang tinggi, in terms of personality.

..and most of my guy friends's height is around 167cm+-

tapi aku takde la nak pandang rendah ke sebab diorang jauh lagi bagus dari aku,, kang pandang rendah kang tak pasai2 lekat jodoh.harhar.

im 170cm,pretty average height for a guy, but not for a typical m'sian girl. and yeah,duduk belakang sekali merupakan perkara normal di sekolah dulu2..demit

Anonymous said...

huhu tp klu dah trlalu tinggi pelik jgk bg aku..i'm a girl with 5'5 height.. klu 6" tu kira ok la ni smpai 7" hahah aku nda mau la..

Aj Abdullah said...

nargacuga,
suka part kata 'laki rendah nampak lagi menyerlah dari yang tinggi' tapi diakhiri dengan 'in terms of personality' Wakaka

Anon,
salah taip pulak. Nak tulis 171 cm. Dah update post. Wakaka