Wednesday, May 8, 2013

Apa Lagi Cina Mahu

Aku dah janji yang aku tak akan upload status yang berbaur pilihanraya di FACEBOOK. Yap, aku masih lagi mempertahankannnya. Tapi aku tak janji untuk tak upload post pilihanraya di blog aku ni so kali ni aku nak suarakan rasa tak puas hati aku pada tajuk utama Utusan Malaysia yang sangat-sangat racist 'Apa lagi Cina Mahu..?' yang dikeluarkan oleh beberapa pemimpin negara yang tak puas hati sebab majoriti orang Cina di Malaysia tak support diaorang. Hmmm


Aku nak tanya korang satu soalan: Adakah korang yakin bahawa kerajaan yang sedia ada ni ialah sebuah kerajaan yang matang?

Bagi aku certain pemimpin dalam kerajaan kita lebih seperti seorang kanak-kanak yang akan menanggis, meraung, hentak kaki kalau kehendak mereka tak dituruti. Then bila mereka buat salah, mereka akan tunjuk jari pada orang lain. Sedangkan salah satu ciri dalam demokrasi ialah kebebasan memilih jadi kalau seseorang Cina itu memilih untuk undi Pakatan then adakah dia seorang yang tak tahu bersyukur, tak punya semangat nasionalisme, cintakan kemusnahan, pro-komunis, berpaksi Tanah Besar China etc? Dan kalau dia sokong BN sebaliknya dia akan jadi rakyat cintakan keamanan, tahu balas budi, nasionalisme 1 Malaysia etc lak? Duh, itu bukan demokrasi namanya. 

Sedangkan kerajaan yang dipilih ni baru jer berusia beberapa hari tapi penyemaian untuk baja racism ni sangat hebat. Baca status-status rakan, kenalan FACEBOOK yang pro-BN dah start kuar post yang seolah-olah dah macam nak bagitahu 'Hey, pulang ke Negara China ar..'. Duh, apa sedang berlaku ni..? Or salah siapa sampai semuanya teruk jadi macam ni sekali..?




Masalah perkauman bukanlah issue besar di Sarawak. Mungkin sebab rata-rata semua sekolah di Sarawak terdiri daripada banyak kumpulan kaum. Jadi sebab dah terdedah dengan semua tu so racism tu tak wujud sangat. Tapi sewaktu aku belajar dan bekerja di Semenanjung then ia agak terasa gak ar. Terutama bab layanan sebelum dan selepas mereka mengetahui bahawa aku bukan Cina or bila mereka tengok aku banyak habiskan masa lepak dengan kawan Cina etc. So banyak ar suara-suara sumbang yang timbul cam aku kurang Melayu, aku makan babi sekali etc yang totally mengarut tahap bullshit.

Sedangkan bila aku berkawan dengan seseorang then apa yang aku lihat ialah diri dia as an individual dan ciri-ciri persamaan yang ada antara kami. Bukan pada bangsa dia, apa bahasa dia, mana origin dia, warna kulit dia, etc. Seriously kalau korang kenal aku then korang akan tahu betapa aku bila berkawan then aku tak akan perasan apa bangsa aku waktu tu sama seperti aku tak akan perasan apa bangsa kau waktu tu. Sebab kau ialah kawan aku.

Aku rasa racism timbul bila kita takut pada sesuatu yang kita tak tahu. Disebabkan kita lahir dan membesar dalam satu tempat yang hanya ada 1 bangsa sahaja then bersekolah rendah dan menengah dalam sekolah yang hanya ada 1 bangsa saja. So kawan, jiran, komuniti kita hanya bangsa kita tu saja. Kita tak kenal bangsa lain pun. Menambahkan keadaan lebih teruk bila pemimpin totally tak membantu sebaliknya menyebarkan benih-benih perkauman dengan mewujudkan stereotype bangsa. Akibatnya bila keluar dari kelompok komuniti tu then jumpa group of bangsa lain tengah cakap-cakap cong-ceng-cong-ceng dan ketawa besar then timbul hasad dengki dalam hati kata "Mengata aku lah tu..!! Dasar berak tak basuh..!!"

...

Aku tak tahu apa yang Najib or Muhamad Ali Rustam nak bagitahu bila mereka keluarkan statement "Apa Lagi Cina Mahu..?" pada ruang-ruang depan news paper. Sedangkan semua orang tahu bahawa bukan sahaja bangsa Cina, malah India, Melayu, Iban dan seluruh rakyat Malaysia mahu iaitu no more rasuah, kroni, keadilan, media massa yang saksama, salah guna duit rakyat, penipuan etc.













Benda yang kami cakap ialah benda yang sama orang lain cakap.Tentang masalah peribadi, kewangan, cinta, group of mamat Melayu yang sangat membencikan or kami make fun of muka mamat-mamat Cina yang pelik kat kolej. Kekadang kami cakap issue yang cukup serius sehingga dia pernah kata yang dia tak pernah share perkara yang sama dengan kekawan Cina dia. Then dia kata mungkin sebab aku Melayu kot tapi aku kata tak. Sebab aku ialah aku seperti dia ialah dia. Bukan sebab aku Melayu dan dia Cina. Noktah.

No comments: