Tuesday, May 21, 2013

Asrama Book Review

Imagine sebuah buku bertajuk Asrama dengan muka depan seorang budak perempuan membelakangkan sebatang pokok besar then pasti dalam kepala otak semua orang akan timbul kenangan pernah duduk asrama sekolah yang cukup pasti ada kisah-kisah pelik sendiri dan dengan harapan yang sama buku tu akan membantu korang goosebumps ingat balik kisah ngeri kau di zaman persekolahan dulu. But unfortunately buku ni tak membantu sikitpun.


Mungkin sebab aku bagi expectation yang terlalu besar sangat kot untuk buku ni. Plus aku tak merancang nak beli buku ni so aku tak baca lagi free chapter on FIXI pages dan semua buku ni yang ada kat MPH masa tu lak semuanya berbalut plastik so aku tak dapat nak bagi penilaian awal. Tapi bila aku dah beli dan baca mukasurat pertama then hati aku hancur berkecai. Aku aka lelaki yang menganggur setahun setengah dengan kewangan  hampir mencecah sifar telah membazirkan RM19.90 untuk something yang sia-sia (aku nak guna ayat yang effect lebih gramatis tapi tak yah ar kot). Hmmm..

Sejujornya kita boleh tahu satu karya penulisan ni bagus or tak hanya based on muka surat pertama jer. Yap, tak semua buku kita boleh nilai macam ni tapi ada masa ia membantu. Bahasa penulisan Asrama oleh Muhammad Fatrim adalah agak lemah bagi aku. Aku pernah jadi cikgu yang mengajar budak form 1 and 2 dan buku ni seolah-olah ditulis oleh budak sekolah yang berumur 13 or 14 tahun yang duduk asrama dan bercerita dengan kita tentang kisah hantu kat hostel diaorang dengan gaya bahasa mereka yang mudah, terlalu santai dan straight forward. Tak ada bunga-bunga langsung.

Imaginelah kalau ada orang bercerita dengan kau "Tadi aku pergi toilet then aku dengar bunyi ada orang cuci baju then aku toleh tak ada orang so aku blah. Tamat cerita" Kau tergamam sebab kau tak sempat nak timbul rasa takut sikitpun then cerita tu dah habis. Cerita Asrama ni tak ada emosi takut or sedih or marah or apa-apa, tak ada adegan suspen yang leh buat kau nak terus baca, terlalu banyak watak yang tak penting dengan aktiviti tak penting, mesej kebudayaan Sabah yang cuba diserap tu totally sangat tak berjaya, masa berjalan dengan sangat cepat tanpa bagi apa-apa effect sedikitpun kepada pembaca, cerita ni tak ada gambaran detail untuk pembaca maacm besar macam sekolah tu, sekolah tu dan cukup pasti cerita ni tak ada unsur psiko dan ia tak menakutkan langsung.

Sejujornya aku sangat kecewa. Realitinya dengan tajuk yang kukuh dan mukadepan yang cantik but creepy tu, ia sepatutnya boleh bagi effect epik untuk FIXI. Then bila boleh baca novel macam ni buat aku terfikir: Macam mana idea ni boleh lepas saringan untuk dijadikan buku..? Sayang sebab penulisnya tak memanfaatkan ciri-ciri kekuatan tu sikitpun. Mungkin kalau bagi penulis lain macam Syaihan Syafiq ke then may be buku ni akan berjaya ar kot. Paling koman aku imagine before aku baca buku ni ia at least bagi effect yang lebih kurang sama macam filem Histeria lakonan LJ, Scha, Yana Samsudin dulu tu ar. Tapi hancus..!!











Bila baca biodata penulis then dia seorang siswazah lepasan jurusan penulisan kreatif UiTM dan dah beberapa kali ada pengalaman menulis. Sepatutnya karya dia gempak tapi mana silapnya? Sebab dia orang Sabah ke...? Naaa..

No comments: