Friday, April 5, 2013

Shampoo Tak Pedihkan Mata

Apa bahan kosmetik yang korang guna sehari-harian? Kalau aku:
1- Shampoo Clear
2- Conditioner Rejoice
3- Sabun Healin
4- Cream Rambut Elite
5- Deodorant Nivea
6- Pelembap Bibir Nivea
7- Body Lotion Vaseline
8 -Ubat Gigi Fresh & White

Duh, giler banyak bahan kimia yang secara tak langsung aku applied pada diri aku. Tak lama lagi aku leh berevolusi jadi X-Men ar. Korang lak..?


Kalau korang membesar era 90-an then korang pasti familiar ngan iklan shampo Johnson & Johnson kalau tak silap kuar statement 'Tak pedihkan mata..". Rasanya effect statement tu sangat kuat sebab masa kecik dulu waktu emak nak menshampo rambut ialah moment yang sangat tak best sebab setiap kali nak shampoo rambut then setiap kali tu gak ar buih shampoo tu akan jatuh dan masok dalam mata. Duh, punya ar pedih penangan benda nama shampo masa tu sehingga dapat ingat still sekarang.

Tapi yang peliknya benda tu tak berlaku lagi masa dewasa. Tak pasti sama ada bahan chemical dalam shampoo dah tak sedasyat dulu or kita lebih berhati-hati masa nak shampoo rambut. Hmmm..

Cukup pasti shampo yang selalu digunakan oleh family kami ialah shampoo Indonesia yang sekarang dah tak ada lagi yang guna urang aring or lidah buaya tu.













 
Beberapa hari lepas masa tengah layan TV sambil baring-baring then aku main-main rambut ar. Kemudian aku terhenti tetiba. Rasa cam ada kemunculan bendasing pada rambut aku. Rasa cam bencolan pada rambut. Aku ambik gunting then cantas ar rambut tu. Tengok rerupanya rambut aku dah berbuah sebelum musim buah sebenar tiba. Duh...

Rambut aku bukan jenis rambut bermasalah ar. Rasanya tak pernah lagi sebelum ni ia berbuah or bercabang di hujung or kering or berkutu etc. 







So paginya aku gi cuci rambut. Masa tu tetiba otak aku fikir: Cam mana kalau aku letakkan buih shampoo ni masok dalam mata. Agak-agaknya pedih tak..?

No comments: