Friday, April 12, 2013

Rahsia Krim Pengelupas

Tadi petang aku gi satu pharmacy ni nak beli pill untuk bapak aku. Kat kaunter tu ada sorang mak cik ni ar baru lepas bayar tapi dia masih nak cari satu produk ni. Aku just curi-curi dengar ar. Dari percakapan dan penampilan dia then aku syak yang dia ni orang Indonesia yang dah dudok Sarawak ar sebab dia cakap dialek Sarawak tapi intonasi accent dia masih Indonesia lagi. Hmmm..


Mok Cik: Produk x tu ada kaa?
Tokey: Jenama tu dah habis (jawapan tipikal) tapi kalau jenama lain ada ar. (so tokey tu ambik ar satu krim ni)
Mok Cik:Krim ni boleh kasi kulit mengelupas ke? (aku heran. Apsal lak dia nak buat kulit dia mengelupas lak ni..?)
Tokey:Ya tapi hanya pakai seminggu sekali saja laa
Mok Cik: Tapi memang boleh buat kulit mengelupas lah yaa? Sebab saya ada kawan ni pakai krim ni hari-hari. Lepas tu kulit dia mengelupas sikit-sikit. Kemudian dia terus cantik.


Part tu aku dah tergamam. Lepas mengelupas kulit then si kawan ni terus jadi cantik..? Biar betul. Aku tak yakin yang si kawan tu jujor. Entah-entah si kawan tu pakai susuk ke, buat pembedahan plastik ke, pakai botox ke tapi malu nak ngaku then bagitahu je yang dia pakai krim tu. Sebab otak aku terfikir yang si kawan tu mungkin mengamalkan ilmu hitam then dia bersalin kulit etc. Imagine je ar kalau sebelum tu muka si kawan cam Didi Alias tapi lepas kulit dia mengelupas dan tanggal then terus jadi cam Rozita Che Wan siap ngan set bulu mata palsu lagi. Haaa...  apa kes..?













Korang mesti pernah mempersoalkan kan kenapa girl cam Lisa Surihani or Maya Karin or mana-mana girl yang dah sediakala cantik disuruh jadi model iklan kosmetik yang siap kuar statement "Krim ni menjadikan saya cantik berseri.." sedangkan sah-sah kita tahu yang diaorang memang cantik even before jadi duta produk tu. Or Nora Danish jadi duta krim kuruskan badan dan kata produk tu berkesan. Cuba ar suroh Shanie ke jadi model then baru ar orang betul-betul yakin kan..?




Kita dah membentuk budaya menganggungkan si cantik dan ramping. Nanti lama-lama kita akan jadi cam Korea Selatan yang plastic surgery tu benda biasa. Seriusly tiap kali aku tengok drama Korea then aku terfikir: cam manalah agaknya minah ni masa before surgery dulu. Adakah dia cam sorang jiran aku tu? Ops...!!!

No comments: