Monday, October 1, 2012

Sitora Harimau Jadian Review

Hari ni aku akan buat review tentang Sitora. Sitora bukan Tora Datang Lagi aka kawan seangkatan Ding  Dang yang kita beli era 90-an dulu semata-mata untuk dapatkan mainan  (kotak bukan main besar lagi) dan bukan bola biskut bersalut coklat yang rasanya entah apa-apa entah tu. Sebaliknya Sitora ialah title sebuah buku. Hmmmm..


Korang tau tak apa-apa tajuk buku bacaan klasik dalam bahasa Melayu yang ada di Malaysia? Ada tak novel-novel klasik tempatan yang ada di pasaran cam novel klasik barat such as Pride and Prejudice, Sense and Sensibility, The Adventure of Tom Sawyer, Huckleberry Finn, To Kill A Mocking Bird etc yang rasanya sentiasa akan ada kat rak-rak di kedai buku. Even dah dicetak dalam berapa kali entah sesi cetakkan dah. Persoalannya ada ke novel klasik tempatan cam tu..? Hmmmm..

Sitora Harimau Jadian ialah satu lagi buku keluaran FIXI under label retro ar. Retro sebab ia adalah karya asal P.Ramlee yang diadaptasi dari filem yang sama judulnya. Then kalau korang tanya "Apsal tak pernah tengok or dengar pun filem ni kat TV ?". Reasonnya: First ia adalah filem yang dihasilkan di Kuala Lumpur di mana era P.Ramlee dah a bit tua dan ceritanya dah suram and Second ia tak dimainkan kat TV sebab roll cerita tu dah hilang. So that one of the reason novel ni dihasilkan iaitu kira usaha pemuliharaan agar kita still leh tahu tentang kewujudan filem tu walaupun hanya dalam bentuk sebuah buku jer.

Novel Sitora Harimau Jadian adalah sebuah novel yang cukup pendek. It takes just few hour jer untuk tamat baca buku ni. Sinopsisnya kira: Sebuah kampong kena serang harimau jadian - hero tak percaya such nonsense datang kampong tu - then dia kena serang dan jadi weretiger. Ia cuba mengekalkan gaya bahasa dan gaya penulisan era zaman tu yang setiap kali aku baca buat aku terngiang-ngiang gaya orang dulu-dulu cakap cam Nyonya Mansur cakap dalam Ibu Mertuaku jer. Jalan cerita pun cukup ringkas untuk difahami. Imaginasi aku bila baca buku ni pulak lebih terarah kepada filem Kala Malam Bulan Mengambang dimana Sitora tu pulak cam watak Farid Kamil as harimau jadian dalam filem tu.


Sejujornya aku cukup respek pada usaha penghasilan buku ni.Walaupun as pembaca muda, gaya bahasa  dan jalan cerita dalam buku ni agak membosankan but still aku leh baca tu sekaligus sampai habis. As aku kata earliar, waktu aku baca buku ni antara perkara yang aku fikir ialah apa yang berlaku kepada penulisan-penulisan era as early as 40-an dalam negara kita? Mesti ada bahan tulisan zaman tu kan as kita baca buku sejarah dulu kata penulis era tu giat menulis cerpen-cerpen yang berbentuk nasionalisme menentang jepun dan penjajah barat. What happens to those penulisan? Adakah ia dah reput ditelan zaman?











Bapak aku pada era mudanya suka membaca di mana aku rasa habit tu turun kepada aku (emak aku pulak versi berlawanan sebab dia suka bakar buku tu. Hmmmm). Aku masih ingat beberapa novel-novel dalam koleksi bapak aku dulu yang sekarang ni entah di mana dah cam Tengelamanya Kapal Van Der Wijck, Bulan Dan Juga Angin, Bujang Selamat etc. Walaupun aku yakin yang most of it ialah karya penulis Indonesia but still gaya bahasanya lebih kurang sama jer ngan bahasa kita masa tu. Even aku pernah baca buku Tengelamnya Kapal Van Der Wijck (yang aku rasa ia pernah diadaptasi ke dalam bentuk drama bersiri oleh Erma Fatimah) waktu sekolah menengah dulu. Yap, feelnya berbeza cam baca classic barat punya novel gak cuma kali ni versi tempatan.














Dan as aku kata earlier tadi, novel-novel klasik barat pulak cukup mudah didapati malah dijual ngan harga yang cukup murah agar ia mampu menarik minat generasi muda untuk memahami nilai karya lama. Ngan nilai RM9.90 leh dapatkan bacaan tu. Yap, aku dah beli beberapa. Even bila fikir-fikir balik kita (or even aku) lebih banyak didodoikan ngan karya klasik dan fairy tales dari barat berbanding dari dalam negeri kita sendiri. Hmmm..



















So aku sangat-sangat berharap agar FIXI or mana-mana penerbitan tempatan menerbitkan semula or at least menghasilkan novel berdasarkan karya klasik. Jangan remake cam Malaysian Tales: Retold & Remake tu tapi buat cam gaya Sitora ni tapi ngan idea yang lebih segar. Dalam otak aku dah leh imagine kalu filem Madu Tiga or Ali Baba Bujang Lapok diadaptasikan ke dalam bentuk novel pulak lepas ni. Mesti feelnya cam dengar lagu Yuna- Terukir Di Bintang yang moden tapi klasik. Hmmmm 

2 comments:

MORIBAYU said...

salam



bila kamu kata ibu kamu bakar buku.

pertama yg terlintas dalam kepala~

'wahh burn ke cd kah ?'

kali kedua berfikir.

'yups..mak dia bakar buku,macam tentera rome yg membakar perpustakaan iskandariah !'

Aj Abdullah said...

Dulu waktu masih buta teknologi bila terdengar orang kata burn CD. Apa tu? Melibatkan proses pembakaran ker? Hmmmm





Yap, emak aku dulu suka bakar buku. Kalau aku gi mana-mana untuk satu masa panjang then tetiba banyak ar buku or lukisan yang dah hilang dalam bilik. Kalau nasib baik leh jumpa dalam longgokan sampah yang lom terbakar kalau tak dah jadi arwah. hmmmm