Wednesday, October 3, 2012

Bestnya Dudok Kampoong

Aku pindah ke kampung Santubong aka rumah aku sekarang (so aku tak balik kampung just hari raya jer tapi hari-hari aku balik kampung. Hmmmm) pada penghujung tahun 1995. Waktu tu aku darjah 4, kami pindah few day sebelum sesi sekolah tahun tu tamat so aku tak sempat gi majlis penyampaian hadiah sekolah rendah kedua aku tu pon. Hmmmm..


Setiap kali orang luar datang kampung kami then ramai yang sangat-sangat teruja sebab kat sini ianya berhadapankan Gunong Santubong dan membelakangkan Laut China Selatan. Tapi bagi aku yang hidup kat sini lebih 17 tahun ni, it not such a big deal untuk jadi jakun tahap cam tu sekali.

Sebab bagi aku perkara yang paling best terasa bila dudok kat kampung ialah saat-saat makan benda-benda yang fresh dari sumbernya. Contoh cam ikan ar. Walaupun jumlah nelayan kat kampung kami amat-amatlah berkurangan tapi sekali pulang laut, dapat ikan, beli, dan terus masak. Kalau korang asyik-asyik makan ikan kat GIANT yang diura-urakan as segar tapi mata dah pakai contact-lense merah tu dan korang kata ikan tu sedap lagi segar then aku ucap takziah ar. Sebab ikan yang fresh tanpa merasa ais dan terus dimasak even ngan goreng biasa-biasa jer akan terasa JUICY dan MANIS. Memang speechless ar.

Rumah kami pulak ada kawasan yang luas. Emak aku pulak memang aktif menanam sayur-sayur dan buah-buahan. Rumah kami ada mangga, jambu air, jambu batu, belimbing besi, mata kucing kelapa, limau, limau kasturi, lemon, rambutan, delima, ciku etc. Kekadang tu bila buah dah cam masak just petik, basuh dan makan jer. Sayur-sayur jangan cakap lagi ar. 



















Bagi aku selain dapat benda-benda tu secara fresh then part paling kita hargai bestnya kampung ialah bila kita berjauhan dari kampung. Pernah aku beberapa kali hidup kat tempat jauh dari rumah then saat-saat nak masak dan perlukan benda-benda simple cam serai, cili, daun bawang, bunga kantan, limau kasturi, ulam raja pun terpaksa beli. Dah ar benda tu dijual sikit, layu lak tu. Or masa tengok ikan kat pasar. Aku  ni jenis yang pandai pilih ikan so agak sedih ar bila tengok ikan yang dah berapa kali keluar masuk freezer pun still dijual dan ada gak yang sanggup beli.















Dan tak lupa udara kampung segar, tak bising dan bebas dari pencemaran. Hmmmm

No comments: