Wednesday, November 2, 2011

Plagiat

Kalau korang ingat balik era Siti Nurhaliza dulu-dulu then kira ada satu kronologi ar: Masa dia belum famous then ramai yang persoalkan kenapa dia buat suara lengok-lengok tu etc tapi bila dia dah start famous then muncul ramai penyanyi ngan suara buat lengok-lengok cam Siti Nurhaliza sehingga kita mempersoalkan balik what make them special kalau semua nak jadi klon Siti jer? But as time goes by, orang tahu which one is kaca and which one is permata maka hanya ada satu sahaja yang akan tinggal: yang asli.


Teringat zaman universiti dulu, kalau buat reposrt or tessis then 1 benda paling diutamakan ialah: NO PLAGIAT. Then korang tanya "Plagiat tu species haiwan yang dah nak pupus cam platipus gak ke?" Then aku sambil tersenyum dan mengangguk-angguk kepala tapi dalam hati ketawa besar and kata "Itulah, dulu waktu sekolah tak nak ambik English Education. Plagiat dan platipus pun tak tahu beza"

Plagiat ni in other wordsnya bermaksud tindakan mengambil satu hak cipta ni tanpa letak credit to it. Contoh cam kalu dalam film kat ending yang mostly kalau kat cinemas, jangan harap korang akan blah awal-awal tu akan show setiap hak cipta yang digunakan oleh pengarah dalam film tu. Ingat lagi dalam film Cloverfield, kat credit pengarah tulis cerita Spongebob epidose tu siap ngan masa diambik lagi. Sebab kalau tak letak credit then kira mencuri cak cipta tanpa pengetahuan pemilik sebenar.

So masa buat tessis tu kat belakang or footage or dalam setiap ayat yang kita cedok dari setiap buku yang kita baca (yang kita malas nak fikir ayat sendiri then kita tiru bulat-bulat) akan mentionkan sekali nama penulis sebenar. Walaupun ia masih lagi di kira as mencuri but still bila kita letak credit tu kita seems menghargai idea dan titik peluh penulis sebenar dalam menghasilkan karya mereka.







...







Aku since kerja ni jarang ada masa nak menghabiskan saki baki usia remaja aku layan tenet. So hari ni tadi baru bukak then realize satu blog (realiti 2 blog oleh penulis yang sama) kuarkan satu post yang sama mengeluarkan rasa kecewa dia terhadap certain bloggers out there yang sangat tak beretika ngan plagiat sebijik-sebijik gambar dan penulisan dia. Dan lebih drastik dia buat keputusan remove all previous post dan berhenti berblogging.






Gosh, ia buat aku rasa sedih. Sebab to me dia ialah seorang penulis yang jujor dalam berkarya. Setiap karya either penulisan, gambar yang dia snap or artwork dia share his feeling. Dia tak perlu tulis satu post panjang-panjang, cukup ngan sepatah dua kata ngan sebijik gambar leh buat kita got the 'feeling'. It seems like kita dapat lihat keindahan dunia melalui pandangan mata dia dan dia sedang bercerita tentang perasaan dia di sebelah kita.


















Me, cukup sayang bila kau buat keputusan untok berhenti dan gave up dari berkarya disebabkan oleh tindakan blogger-blogger yang immature tu. Tapi siapalah aku untok menghalang kau dari buat what ever decision atas blog kau sendiri. 















Dan untok blogger-blogger plagiat tu plak, aku tak tahu apa kepuasan yang kau akan dapat dari tindakan korang tu? Korang suka bila dia gave up blogging? Or korang suka pembaca korang suka karya tak seberapa nak asli korang tu? Yaa, may be at first akan ada pembaca yang tertipu but then they will realize that 'feel' sebenarnya kosong. Sama cam gambar plagiat Mona Lisa yang berlambak kat pasaran. Ia cantik seperti yang asli, tapi nilainya kosong.













Aku tak tahu selama mana Me akan berhenti berblogging. Mungkin it just a cooling period untok dia meredakan rasa kecewa dia. Or may be dia akan berhenti sampai selama-lamanya. Hmmmm..

3 comments:

razy san™® said...

AJ, ko nak plagiat rambut aku tak...aku tak kesah pun..wakakkaka

MORIBAYU said...

setiap malam~sebelum tidur.
pasti ada 'sebaris ayat..muncul dalam my mind',


tapi sayang.

apa yg me fikirkan.
selalu memakan diri.

Aj Abdullah said...

Razy, aku memang dah lama teringin nak buat rambot cam ko tapi disebabkan ko aka razy aka model media prima then aku terima plagiat tu

me, kata-kata/ pendirian/ apa yang kita fikir yang akan memakan diri sendiri..