Wednesday, November 16, 2011

An Alien From Sarawak

Apakah nama negara or nama tempat yang korang tak pernah dengar langsung seumur hidup korang? Yap, jawapan paling kurang ajar akan kata "Macam mana aku nak bagitahu nama negara tu kalau aku memang tak pernah dengar nama negara yang aku tak pernah dengar lagi tu?". Hmmm..


Technically aku dah kerja kat tempat ni lebih 2 bulan. Antara fakta menarik dan agak lucu serta menyedihkan yang aku jumpa kat tempat ni ialah: most of pekerja sini tak pernah lagi secara live jumpa mana-mana manusia yang berasal dari Sarawak sekaligus menjadikan aku ialah satu-satunya manusia dari Sarawak yang mereka pernah jumpa. Hmmm.. Quite ridiculous ar kan?

It seems selama ni kita pernah dengar tentang burung dodo (Raphus cucullatus) yang known widely as burung yang dah lama pupus then suddenly ada sekor burung tu muncol dan jadi tarikan utama orang ramai. Semua orang nak tahu tentang rupa sebenar, saiz, cara hidup etc. Sebabnya: tak ada sesiapa yang hidup era ni yang pernah tengok burung dodo secara live selama ni. Ia just sekadar melalui bualan mulut, gambar dan mitos jer. Hmmm..

So waktu aku mula-mula datang sini dulu antara persepsi or tekaan awal mereka (selain kata aku ni Cina) ialah yang aku ni asal dari Indonesia, Thailand, Sabah, Perak, Kedah etc. It seems Sarawak ialah satu pilihan di luar kotak tekaan minda mereka. Then mereka mulai try nak cakap like a Sarawakian tapi aku perbetulkan: itu orang Indonesia cakap or paling koman itu orang Sabah cakap ar. Hmmm..







Or macam tadi masa tengah lepak then ada mat salleh ngan 2 orang local (sorang Sabahan ar) yang cakap-cakap then si Sabahan and the other Malaysian ni ngan mudah je kuarkan fakta pelik-pelik yang tak masok dek akal tentang Sarawak. Teringin je nak masok campor tapi biar je ar mereka ngan kejahilan mereka.


















It seems like aku satu-satunya manusia yang cukup alien yang berasal dari satu tempat yang cukup alien. Hmmm..




















Lawak? Sometime. Menyedihkan? All the time. Hmmm

2 comments:

MORIBAYU said...

Kamek sik tahu madah serawak

:-(

Aj Abdullah said...

bukan madah tapi kelakar serawak.. wakaka