Saturday, December 12, 2009

Lasykar Pelangi

Aku pernah menyebot ttg tajok ni dalam post title Tanjong Manis. After few day kuarkan that post, aku baru habis baca keseluruhan buku. Aku beli buku ni secara x sengaja, kebetolan tengah cari novel Melayu (pasal dah lama x baca novel Melayu then rindu plak). Tp novel yang ada mostlynya cerita cinta-cintun yang bukan dalam list aku minat. Then ttiba tengok buku title Lasykar Pelangi. Title yang sama pernah dijadikan lagu dan movie adaptasi gak. Ingatkan versi asal Bahasa Indonesia.. Rrupanya terjemahan. Then rasa ragu nak beli. Entah apsal aku kureng sikit ngan idea terjemahan ni.. Or dalam erti kata laen: mood cerita asal lari r. Pasal dulu pernah baca novel Ayat2 Cinta versi asal: Bahasa Indonesia then mood dia mmg besr r (plus pening pasal x paham certain ayat)..

Novel Lasykar Pelangi boleh dikategorikan as cerita yang best (tp still The Ignored by Bentley Little is the best). Best aku kata pasal ia sedikit sebanyak mempengaruhi certain part dalam hidop aku. Kenapa? Nanti aku cerita. So synopsis keseluruhan cerita ni ialah tentang dunia dari pandangan dunia kanak2: versi ingatan seorang dewasa pada zaman kanak2nya. Most part akan buat kita teringat zaman kecik2 dulu. Buat aku tersenyom dan ketawa ssorang. Mostly keseluruhan cerita ialah tentang persahabatan dan cita2.

Back to reality:
Korang ingat lagi x zaman kanak2 korang dulu? Kawan2 masa tu? Peristiwa masa tu? The atmosphere? Cita2 korang? Cerita2 korang? Then bila masa berlalu, semuanya berubah. Dari zaman kanak2, kemudian remaja, then dewasa. Makin besar korang then makin banyak banyak perkara yang berubah. Kita berjumpa ramai orang dan berkenalan dan jadi kawan. Sehingga satu ketika kita mulai lupa cerita zaman kanak2 dulu. Lupa persahabatan yang terbina. Lupa cita2 yang pernah kita tanam..


Orang selalu kata “Hidop bukan bagaimana ia bermula. Tapi bagaimana ia berakhir.” Tapi as usual aku yang sangat keras kepala akan lawan then kata “Bagaimana kita sebelomnya akan membentuk siapa kita seterusnya..!!” Sebab sejarah dan pengalaman r yang membentok kita sekarang kan. Cuma bergantong pada diri sendiri je either nak guna pengalaman lepas as pengajaran or x jer.

Hidop kita cam dalam cerita ni (or at least hidop aku r kalu korang x nak ngaku).. bila pada usia 24 tahon ni, fikir2 balik pada yang sedang berlaku pada kawan2 sepermainan waktu kecik2 dulu? Mereka yang gelak ketawa ssama then lepak sampai tengah2 malam? Where r they now? Ada yang 2 kali kawen then 2 kali cerai. Ada yang weekday kerja halal then weekend bwat kerja haram, Ada yang bwat master. Ada yang still menganggur. Dan laen2 lagi.


Then aku tengok diri aku lagi. Seorang lelaki yang x punya cita2. Yang x punya apa2 perancangan. Cuma aku masih lagi seorang lelaki yang sama: masih mencari..



Btw, kenapa aku keluarkan post ni? Sebab tempoh masa aku di STIDC dah nak tamat.. Dan aku masih ingin berpaut pada persahabatan ni.. So kamu, then tell me what Im suppose to do..?




Plus lupa ending novel ni buat aku tergamam.. terkesima.. sedih..