Sunday, August 23, 2009

Strategi

Setiap kali maen cator, lawan aku selalu berjaya buat aku percaya aku sedang mencapai kemenangan tapi then aku akan dikalahkan dengan terok sekali. Pasal aku sangat mudah kena tipu dan x pandai ator strategi.

Last Friday bwat julong2 kalinya aku menonton rancangan Nur Kasih (selepas d provoke by kkawan menyatakan bhw cerita ni sangat2 berbeza). Aku cuma layan bberapa minit jer. Cukop x best layan cerita kalu x tonton dari episode 1. Ada 1 bab ni bila masa tengah bincang tentang 1 projek ttiba si lelaki yang x dsukai oleh heroin utama leh kuar statement Dah masok Asar, kita berehat sekejap. Then llaki tu sembahyang tp bila tamat semayang dia teros pergi balkoni ngan kopiah n sarong still ada dengan harapan si heroin akan tau yang dia dah berubah. Satu ayat: STRATEGI.

Aku memang x dapat mengelak untok kuarkan statement: memang dah wujod ‘politik’ antara kawan2 satu praktikal ni. Dulu masa minggu2 awal praktikal, memang sangat jelas politik2 yang sangat menakotkan antara pekerja. Bila sama sorang ni then kutok & jatohkan yang lain tp bila sama2 semua then pura2 jadi kawan. Macam x ada apa2 berlaku. So aku bagitahu kkawan sama praktikal yg laen bhw aku sedaya upaya x nak sampai jadi cam tu. Even ada pekerja gak yang tolong bagi warning (such as Puan Suraya yg sangat baek) supaya just jadi neutral & pendengar jer untok setiap gossip.

Bab cerita tu bwat aku teringat ttg sorang kawan ni. Lately timbol 1 curiosity. May b ia tudohan x berasas or may b just kebetolan. Tapi bab cerita Nur Kasih tadi bwat aku berhenti berfikir. Dia guna kaedah yang sebijik hampir sama. May b dia sedang pasang strategi…


Dia dah ada pengalaman kerja then may b bwat dia dah tahu tentang politik2 & selok belok alam pekerjaan. Apa langkah2 yang perlu dibuat untok menang dalam persaingan: bwat imej baek, bwat & jaga reputasi,cari pengaruh, cari sokongan, then bila betol langkah then dia akan betol2 pada kedudokan stabil. Bwat aku makin takot pada cara permainan dia. Sebab dia bwat aku teringat ttg sorang yang aku kenal yang sangop bwat permaenan yang sama.


Bila cakap2 ngan orang yang dah bekerja, mereka mostlynya akan kata benda yang sama: tempat kerja bukan tempat yang baek untok cari kawan pasal semua akan tikam satu sama laen untok naek. Then aku persoalkan: kenapa semua mesti jadi macam tu. Mana nilai2 baek yang ada di luar tempat kerja. May b aku x paham lagi pasal aku belom lagi bekerja sampai tahap tu. Mungkin bila tiba masa aku juga perlu maen permainan yang sama.

So kalu ko baca n terasa post kali ni khas untok ko then aku sangat2 harap apa yang aku tulis adalah salah. Cuma aku takot kalu2 firasat aku betol. Pasal aku baru start nak terima ko. Mungkin kau, aku dan kkawan yang laen boleh mulakan satu bab pekerjaan baru yang lebih bersih bermula dari kita..



Tapi kalu ko dah sampai tahap maen politik yang kurang elok guna isu a---- tu aku rasa ko dah tersasar jaoh sangat r. Matlamat x akan pernah menghalalkan cara, bro..!!

3 comments:

misz Kym said...

hi AJ how u been doing??? i baru je nk aktifkan blog i huhuhuhuhuh i MISS u big time

Aj Abdullah said...

wakaka.. mizz kim possible.. skarang tgh buzy kepala fikir ttg kerja yang makin banyak dan membengongkan..!!

dIdIe said...

AKU DAH LINK KAMOO~~