Thursday, August 13, 2009

Malu, Kawan & A H1N1

Agak2nya apa yang boleh korang syak based on tajok aku untok post kali ni. Aku malu pada kawan yang ada A H1N1? Or kawan aku malu pada A H1N1? Wat ever laa. Baca je lah post kali ni.

MALU

Kes 1: Bila aku kuar lepak ngan sorang kawan ni, dia pasti akan sentiasa menegor & memperbetolkan ayat2 aku. Bukan pasal ayat aku salah tapi pasal ayat aku tu bukan dialek Melayu Sarawak. Aku diam jer. Duh..!!


Kes 2: Semalam office mate bukan maen bising lagi cakap tentang keburokan orang2 Semenanjong yang datang bwat lawatan sini. Aku diam jer. Duh..!!



Then ada yang persoalkan. Apa kaitan semua ni dengan aku? Mostly banyak lagi kes yang aku bwat diam jer tanpa nak komen panjang. Bukannya aku x nak bersuara or menyuarakan x puas hati yg ada dalam diri aku masa tu or bukan gak sebab aku malu. Malu? Entah r. Ada part aku persoalkan diri aku sendiri. Aku malu ke nak mengaku? Malu? Hmm..



When people ask me about my nationality then Ill say “Im a Sarawakian”. Noktah. Kadang2 aku x akan sambong kecuali ada bab aku terlanjor akan tersambong: because my father is a Sarawakian. Tapi aku bukan pure Sarawakian pasal mak aku ialah Johorian. Noktah.



So aku malu ke nak mengaku sebahagian diri aku? Aku cuma x declare depan semua orang x menjadikan aku malu kan? Cuma aku x nak bising2. As what happen b4 bila kata kat sorang kawan Sarawak ni, then teros dia pon kata label aku ni belagak x tahu cakap dialek Melayu Sarawak pasal emak orang Melaya (istilah untok orang Semenanjong yg digunakan oleh Sarawakian) lah. Then kalu nak mengata pon belakang2 pasal aku dah x sama as before aku bagitau kewarganegerian aku.



Kalu ada yang tanya aku ni more to Sarawak or Johor kira korang tanya aku ni sayang bapak or mak aku lebih r. Aku x leh pilih mana2 pasal kedua-duanya membentok aku. So aku x malu r tentang siapa diri aku. Plus aku ada rasa malu ke?




KAWAN & A H1N1

Sekarang ni issue A H1N1 makin membimbangkan. Ngan jumlah kematian yang semakin banyak bwat makin ramai mulai bimbang tentang kesihatan diri masing2. Plus ngan kadar jelebu yang makin terok jugak mempengaruhi kesihatan semua.



Koland & Radzi x hadir kerja hari ni sebab demam selsema. Semalam, b4 Koland pergi klinik dia x suroh aku gi sekali ngan dia dalam 1 kereta. Takot kalu2 dia memang d sahkan H1N1 so akan berjangkit kat aku. Wakaka. Realitinya aku x takot pon kalu dia ada H1N1 ker or wat ever penyakit berjangkit yang jaoh lebih bahaya. Mati tu memang dah pasti. Aku x takot. Kalu aku takot mati, aku x kan bawak motosikal terok, x kan merokok, x kan bwat apa2 pon yang ada risiko kematian. Aku cuma takot mati x cukop iman & pahala je..



Kedua-dua mereka ni kawan r. Aku sayang both of them as friends. Sebab sakit tu x best cam makan ais cream vanilla then aku sangat2 berdoa nothing serius will happen to them. Harap2 just demam selsema biasa jer. Korang yang baca post ni doakan gak r yang terbaek untok diaorang.



Hilang kawan bukan macam hilang anak kucing ar. Nyawa manusia ada nilai especially kalu nyawa manusia tu ialah orang yang kita anggap as kawan. Rite?

3 comments:

Aj Abdullah said...

Sori 4 that issue. Entah r. Mostly aku bergurao sbb x berani nak beritahu the msj seriuosly. Not because aku nak jadikannya jenaka. tp sbb dah terbiasa then ia jadi my biggest bad habit ever.

tentative? pa ya

plus ko r yg pertama kata aku sensitive. btw TQ bbanyak sbb tegor something yg aku x perasan. that wat I need the most

––––•(-•Oº°‘¨ ie3za ¨‘°ºO•-)•–––– said...

alaaa... duli apa ngn kata2 org ya janji dirik hepy huahuahua..

Aj Abdullah said...

ieza & aida: both of you ada betolnya..

kamek dolok pernah asyik mok jaga perasaan org laen tp lastly kamek gi no where

so kamek pilih untok dont care wat people say but each of it ada bawak pro n con masing2, kan...