Thursday, March 19, 2009

si MATA duitan

Kalu kekayaan dikira melalui NILAI DUIT dan PEMILIKAN HARTA, then aku ialah sorang yg sangat miskin. Tp kalu kekayaan dikira melalui MEMORI TERINDAH dan KEBAHAGIAAN then aku lh org yg paling kaya.

Aku sangat berterima kasih pada parents aku pasal diaorg punya sistem kewangan yg terator. As the result aku pon berjaya dlm mengawal kewangan aku ngan baek. Sepanjang aku pegang duit sendiri aku x pernah lagi berada pd tahap sangat kebulor nak duit sampai nak pinjam AH LONG. Ingat masa U dulu pon cuma pernah mintak duit kat parents skali jer pasal PTPTN tertangguh untok 2 bulan. Kalu nak duit pon just cucok dinding jer. Boleh beli belah ngan sesuka hati jer lg. Even leh bagi pinjam duit kat kawan sampai beratos2 lg (n diaorg still lom bayar plak).

Sejujornya aku ni bukan r anak org kaya. BAPAK pon pencen POLIS MARIN jer. Ngan gaji x besar 2 dia leh besarkan isteri ngan 4 org anak lg. x pernah plak berlaku anak bini dia kebulor x makan 3 hari berturot2 ker. Buktinya ALONG aku skarang dah saiz XXL dan ANGAH aku XL lg. Bila fikir2 balik masa kecik2 dulu still punya banyak kenangan manis2 ngan family walopon hidop x mewah. Masih ingat stiap kali balik dr sekolah rendah (yg agak jaoh untok budak darjah 1) musti akan beli ais krim ASAM BOI harga 20 sen ngan EMAK n UDA. Then bila BAPAK x free kami semua akan jalan kaki ke Bandar SARIKEI untok makan ABC (yg sangat sedap). Membuatkan aku dibesarkan dengan nilai bhw apabila kita boleh gembira tanpa perlu jumlah duit yg banyak hingga aku x pernah percaya pada nilai duit.

Dlm bbrapa hari lg aku akan mulai kerja. At the end of the month aku akan dibayar untok ssuatu yg aku buat. Tp aku dpt rasakn family aku sangat x senang pd kerja aku. Sbbnya 1) Gaji aku x besar n 2) Aku kerja d sektor swasta (yg x stabil). Then mereka bg cadangan jawatan kerajaan yg jaoh lebih stabil n bergaji besar. Mmg r realitinya manusia x dpt hidop tanpa duit tp manusia x leh hidop ngan duit saja kn? Hmmmm...

Kalu aku kata yg aku teruja nak bwat kerja ni bukan pasal gaji then korang percaya x? Aku mmg pilih sektor swasta dsbbkan oleh suasana kerjanya yg x stabil. Spt apa yg UDA aku pernah kata : Aku perlu cari 1 perkara yg boleh mencabar kreativiti aku. Sesuatu yg akan menjadikan kehidopan aku benar2 hidop. Pada masa aku dapat rasai kepuasan bukan pada jumlah duit aku dapat pada hujong bulan.





KESIMPULANNYA: Aku x tau lg apa yg akan berlaku pd masa depan. Mungkin masa depan aku akan tertundok juga pada realiti bhw “DUIT ADALAH SEGALA-GALANYA..!!” Duh...

No comments: