Friday, March 6, 2009

Aku vs KARMA 02

Sebelom ni aku kata:
Person yg x pakai jeans as x ada life,
Person yg x berambot panjang as x ada life,
Person yg x color rambot as x ada life,
Person yg x keluar dari skema as x ada life,
Person yg x bwat kerja pelik2 as x ada life,
Person yg terikat ngan peraturan as x ada life,
Person yg cakap baek2 as x ada life,
Person yg asyik pakai kemas2 as x ada life,
Person yg work as a cikgu as x ada life psl x leh bwat banyak benda..

Then ENCHE KARMA cakap kat aku: skarang ni aku x leh pakai jeans, x leh rambot panjang, x leh color rambut, x leh bwat kerja pelik2, fesyen pelik2, cakap pelik2, kena pakai kemas2, cakap baek2, ikot peraturan, jadi skema, jadi role model yg baek. Boleh ke aku bwat cam tu? Naaa…


Then aku kata balik kat ENCHE KARMA: Sapa kata person yg work as a cikgu x ada life pasal x leh bwat banyak benda? Aku bukannya akan jadi org yg berbeza semata2 dah dpt jawatan cikgu. Then aku nak bgtau moral value kat student aku suroh hilang apa yg ada dlm diri dan tukar jd someone else semata2 hanya sebab kita kena bayar untok sesuatu yg kita bwat? No way.. Kita sendiri yg tentukan siapa kita perlu jadi. Kita yg tentukan hidop kita as ada life or not. Bak kata T.I n Rihanna 'live yr life' r. Kan CIKGU MIJAN? CIKGU MIE? CIKGU SALANG? CIKGU RAMLAH? Dan mana2 kkawan yg dah jadi cikgu or yg dah aply KPLI, or tengah belajar kat FAKULTI PENDIDIKAN.

Dan kepada org yg selalu kata jadi cikgu ni ialah pilihan terakher (untok ko, ko, ko dan org sbelah ko, n ko jugak yg ko tau r sapa diri ko 2), tolong jangan jadi cikgu sbb ia pilihan terakher korang. Korang menyeksa diri korang n paling terok korang menyeksa generasi yg x bsalah. Aku dah jumpa n sangat2 anti ngan orang2 yg jadi cikgu hanya sebab gaji jer. Sbb aku jadi cikgu ni bukan as pilihan terakher (realitinya x ada dlm pilihan kerja pon)






Then ttiba aku dengar suara kasar dr belakang ‘Ko belom jd cikgu lg dah bising…!!!’ Duh…!! Terbakar..!!

2 comments:

AhamiMokhi said...

wah.....
jd cikgu jugak ker?......
tahniah cikgu ye......
cikgu pun ada life jugak kalu kat luar tu..........
cuma kalu jeans tu kat skolah tu....
for sure tak bole pakai.......
tapi kat luar tu bole la........
dan yang paling penting.....
kita buat je la ape yang kita suke....
selagi tidak menyalahi peraturan organisasi sekolah, hukum agama, adat resam dan undang-undang negara
........

Aj Abdullah said...

"selagi tidak menyalahi peraturan organisasi sekolah, hukum agama, adat resam dan undang-undang negara"

tp masalahnya aku ni jenis yg selalu langar semua peraturan r plak... duh...!!!