Sunday, March 29, 2009

Good Morning Che'gu

1 hari adalah keajaiban. Setiap saat, minit dan jam adalah anugerah yg x akan d kembalikan. Bagaimana 1 nyawa boleh lahir dan ada nyawa yang laen akan diambil pergi. Seminggu dah berlalu, maka seribu keajaiban telah lahir bersamanya.

23hb Mac. Hari rasmi aku bergelar as a cikgu. Hari yg sangat aku nanti2. Tp x ada sesapa yg nak perkenalkan aku ngan persekitaran. Semua sibuk dengan urusan masing2. Muka yg bersembunyi d sebalik topeng2. Kelas? Yap. Normal untuk pelajar berumur 13-14 tahun. Teringat balik masa zaman sekolah2 dulu. Kira cam karma r bila apa yg pernah aku bwat pd cikgu2 aku dulu then diaorg bwat balik pd aku. Duh..

Pada hari yg sama gak aku pergi rumah sorang kawan yg betol2 sebelah sekolah. Ada sesuatu yg berlaku pada dia. Pd senyuman dia. Sbb felix yg aku sempat kenal untuk 4 bulan yg lepas adalah sorg yg berbeza. Even pd hari Rabu lepas bila masa lepak makan ssama, dia still x dpt sembunyikan perasaan dia. Aku rasa sangt x best kalu kawan tgh bermurong sedih sorang2. Aku x kisah pon nak share tp dia plak jenis yg payah nak kongsi.

Hari Selasa lepak ngan Ramlah. Macam x percaya je yg dia dah mengajar untok 3 bulan. Macam baru seminggu yg lepas jer dia belanja Ayam Penyek n Kek Birthday. So lepak2 masa lapang kat kantin sekolah. Banyak gak cerita share dlm masa yg singkat. Ttiba ingat masa zaman U dulu leh kuar 2-2 ngan dia layan movie kat Kajang. Tp kalu kat sini, naya r. Salah haribulan hitam sebelah mata dek tumbokan tunang dia. Kan cikgu Ramlah?

Hari Rabu plak kuar makan ngan Felix ngan Fendi. Banyak gak kongsi cerita masa makan. Then plan malam kuar ngan Fendi tengok Dragon Ball tayangan jam 9 malam. Cerita 2 suck r..!! Tp quality time ngan Fendi adalah something yg priceless. Fendi kalu tengok awal2 org akan kata dia kutu r. Tp reality sbenar dia sorang lelaki yg ada pendirian & pertahankan pendirian dia. Even ada masa rasa cam kuar ngan Uda jer bila dia bagi beberapa benda yg perlu aku bwat. Plus dia sangat humble n protector. Cara dia berfikir mmg cam aku cuma dia sangat matang n x digambarkan oleh perangai dia yg slumber 24 jam. Then balik rumah jam 1 pagi n perlu bangun seawal 5.30 am lg.

Hari Sabtu something happens 2 parents aku. Entah apsal ttiba bapak aku leh kuar rumah tanpa bagitau kemana dia pergi malam2 hari. Emak aku syak bapak aku ada bwat monkey business r. Pasal mak aku ckp bapak aku x pandai menipu. Kuar pakai baju lawa2 n balik 1 pagi. X mungkin middle age crisis. Entah2 aku akan ada mak tiri kot x lama lg.


So mampu kah aku bertahan as a cikgu? May b x kot. Mungkin minggu depan aku akan resign. Bak kata aku pd sorang student ‘saya bwat ni bukan sebab duit..!!’. Tp pasal aku rasa mereka x dapat apa2 dari apa yg aku ajar. B4 keadaan jadi lebih terok bwat mereka better aku berundor.

2 comments:

Anonymous said...

cikgu, we are so sorry.

Niesa said...

Sekolah Lodge kat tabuan jaya ya ka?