Friday, March 6, 2009

Aku vs ANIME


Korang pernah layan ANIME GTO x? Kalu x pon cerita HANA KIMI, METEOR GARDEN, BOYS OVER FLOWER or cerita KOREA, TAIWAN, JEPUN yg belatarbelakngkan sbuah skolah swasta yg student dia anak2 org kaya (yg mata dia sepet2 sikit r). Hari ni aku akan bwat review cerita tu based on real life. X paham? Dlm ayat yg pendek lg mudah: aku akan kerja kat tempat cam 2.

Semalam ambik offer letter then keluar tu lepak chill n borak2 r ngan PAK GUARD sekolah ni. Ari ni plak tadi jumpa Ketua Bahagian (KB) BM n beberapa org cikgu n secara x sengaja terjumpa 1 kelas bakal anak murid.

So kesimpulan yg aku dpt dr pengalaman 2 ari ni ialah: aku akan bekerja ngan latar belakang sama cam series anime 2. Even kalu korang first masok sekolah ni lg pon korang akan kata ‘sebijik cam sekolah cerita Jepon..!!’ sekolah cerita Jepon mostly dlm persekitran tertutop pasal ada musim salji(sini plak tertutop pasal guna air cond r), sebelah sekolah rendah, banyak cikgu yg nerd2, ada jawatan DIRECTOR yg neutral (yg kdudukan paling atas kat sekolah), PENGETUA yg gila kuasa dan ada cikgu kanan yg kuat membodek n mngadu apa2 kes. Undang2 pelik (such cikgu perempuan yg dah kawen x dbenarkan mengandong). Group lelaki student 4 n 5 yg buat onar (pasal bapak kaya raya), persekitaran yg bersih n sangat sunyi etc. Memang sebijik…

So apa lg ciri2 yg akan berlaku dlm ANIME kat tempat cam 2 yg perlu aku tahu? Murid akan guna kuasa parents untok saman cikgu? Semua cikgu dah x ada motivasi dan menunggu sorg cikgu baru dtg yg akan bwat perubahan pd dasar (itu mmg GTO r)? Semua cikgu akan terikat ngan skema pengajaran tertentu dan cikgu yg bawak pembaharuan akan mendapat tentangan pengetua? Or akan ada series of pembunuhan pelajar atas sebab misteri rrupanya ada hantu pelajar balas dendam (itu cerita versi hantu KOREA r)?

Aku akan ajar 3 buah kelas: 2 kelas form 2 dan 1 kelas form 1. Yg menjadikan cerita ni lebih tragis bila aku akan ajar kelas tingkatan 2 yg paling nakal. Bila jumpa tadi menambahkan ciri keANIMEan kisah ni. Ada group of boys yg tunjok nakal as hero, group of girls yg manja, sorang minah yg brutal, sorang mamat yg dingin (yg biasanya akan jadi hero melainkan cerita tu focus pd cikgu r) dan yg laen as watak sampingan. X lupa gak aku ialah cikgu ketiga untok kelas ni untok tahun ni jer. Dan cikgu yg terakher sebelom aku dah x tahan mengajar diaorg ni…

dan soalan cepu emas yg selalu dtanya oleh student n perlu djawab oleh cikgu BM ialah "Kenapa kita perlu belajar BM kalu kita kerja n belajar kat oversea bukan akan guna BM pon?"






Dan nasihat terakhir PAK GUARD tu pd aku: Habis kerja teros balik, jangan ssibuk nak melibatkan diri ngan pelajar. Dan KB BM tu pulak ckp: Jangan jadi kawan ngan student sbb semua tu hanya berlaku dlm movie jer. Duh…!!


p/s: Dan fakta nombor yg menarik ialah aku satu2nya cikgu lelaki Melayu kat sekolah ni n may be pengguna motosikal kedua yg wujod d sekolah ni. Naa…

4 comments:

Anonymous said...

hhahahah.. skg maybe u will not hear uda bebel lagi.. sb dia la org paling happy aj da dapat keje.. senyum memanjang jer dia...

go go cikgu aj.. ganbate.. ganbate..

Aj Abdullah said...

huuu.. aman dah skrng ni. even dia smpat tawar nak bwat laporan untok exam NIOSH plak...

Anonymous said...

woo..da cikgu ye skang encik alumni..hehe..leh pau2 gaji pertama nih..ehe

Aj Abdullah said...

wakaka.. che adlina berjaya mengesan blog ku... Nnt aku bwat wang pos r... hu hu hu