Friday, June 25, 2010

Peluang KEDUA

Do you guys believe in peluang kedua? Kalu aku pasti akan kata tak tapi realitinya jauh dalam2 hati aku akan kata ‘Yap, semua orang layak untuk diberikan peluang kedua kerana setiap manusia berpotensi untok berubah.. kan..?’

Post kali ni (dan yang terdahulu) diposkan di office (disebabkan computer rumah aku tengah meragam) dan yang ini mungkin yang terakher. (Kalu aku x update post untok tempoh yang panjang then maksudnya computer aku still bwat hal lagi) Dan aku katakan terakher kerana aku baru jer menghantar resignation letter ke BOSS aku semalam. So aku hanya menghitung hari dan menyiapkan tugasan2 terakher before kembali ke tampuk asal: TANAM ANGGUR. Hmmm…



Post kali ni aku anggarkan akan jadi satu post yang panjang dan mendatar. Sebab post kali ni aku kuarkan untok share with you guys (if you guys attend to read laa) about why kita perlu bwat apa moto PENGAKAP MALAYSIA bagitau iaitu ‘BUAT SEHABIS BAIK’ supaya kita x perlu do it again dalam peluang kedua yang x garenti ada nanti.



It did post out the reason aku join PEMERKASAAN di JKM ni dulu kat previous post tapi not too detail r. Reality sebenarnya ialah sebab aku nak jadikan ia sebagai peluang kedua untok aku perbetolkan sesuatu.



1.


There r something about me kira cam kelemahan yang leh korang guna untok pergunakan aku (ceewah leh plak upload bagitau 1 dunia. Apakah..?). Bwat baek2 ngan aku (by be my friend) then kuarkan ayat power2 so kedian ask for anything (bukan ‘segala-galanya’ r) then aku akan cuba laksanakan or kalu x aku akan terus dibelenggu ngan permintaan tu atas dasar persahatan.



So Im joining this kerja sebab seorang kawan. Kawan yang sama yang membuatkan aku berpindah dari rumah yang cukup selesa ke sebuah rumah yang lantainya senget. Sebab he asked me untuk temankan dia. Aku ingat lagi masa tu. Betapa aku akan rasa SUCKS kalu aku biarkan dia berseorangan kat situ. Then aku temankan dia sehingga satu ketika aku rasa ‘Hey, he will be fine without me’ so kedian aku kuar.



Dan kemudian he asked me again (beberapa kali) untok join PEMERKASAAN ni tapi aku reject dan reject lagi. Sehingga almost 2 month after tamat kat PUSAKA ngan cerita2 dari kawan2 yang he not as the same person before. Duh… Im feel totally SUCKS. So aku apply join PEMERKASAAN di JKM semata2 kerana dia. Tapi as time goes by aku sedar yang he become more better without me.. aku rasa lega.



So.. kamu: KOLAND ANAK SEKIP. Aku tau ko akan baca blog aku, then Im sorry sebab aku x bersama2 ko dari saat2 awal lagi. As what you always said ngan poyonya ‘Susah senang kita hadapi bersama’. Im sorry cause Im not.




Tempoh 2 bulan di JKM jugak adalah 1 episode pendek yang penoh ngan peristiwa penting yang besar2 gak. It seem kalu aku tinggalkan tempoh 2 bulan ni then gantikan ngan event laen then aku akan kehilangan banyak perkara penting. So seolah2nya Maha Suci Tuhan dah meletakkan aku di sini seperti Dia mahu aku mesti melaluinya. So I will share tentang great person yang aku jumpa sepanjang tempoh di sini.



2. FIONA ANAK BLIN


Each time aku bersama dia aku pasti akan teringatkan kat MISS DIDI. Entah kenapa it seem dia ialah peluang kedua untok aku perbetolkan setiap ruang2 kosong yang aku x sempat bwat ngan DIDI dulu. Aku x pernah punya kawan wanita yang rapat (plus kureng) selepas DIDI. Aku fikir DIDI r one and only wanita yang leh jadi kawan kepada aku tapi kedian di sini aku jumpa FIONA. Ngan perangai hampagas x macam perempuan sepatutnya memang cam sama. Ketinggian pon cam sama then bwat aku teringat setiap kali aku jalan sebelah DIDI then aku akan letak tangan kat bahu dia sambil kata ‘Hei, budak kecik’.. wakaka.. Be with FIONA totally bwat aku rasa QUALITY time ngan DIDI.



Even be with FIONA (as kawan r) jugak bukak lembaran penting dalam diari hidup aku. Terlalu lama berada di samping kawan lelaki membuatkan aku leka tentang perempuan. Tapi bila bersama FIONA sepanjang 8 jam sehari, 5 hari seminggu bwat aku lebih menghayati wanita. Walupon dia kureng sikit ciri2 sepatutnya seorang perempuan tapi sejujornya aku rasa lebih berbunga2 bila dia ada. Dan lebih hebat dia menjadikan aku ANGGAU kepada wanita-wanita tertentu. Jujor wei, dia membuatkan aku lebih …. Duh speechless aku wei… membuatkan aku mahukan Miss S_______ lebih lagi.. lebih hangat dari biasa…



Mungkin sebab aku CAPRICORN dan dia VIRGO or kami memang ada aura serasi as kawan. Plus aku yakin ko pun akan baca gak blog aku. Just be yourself. Freely be you. People will always love you walupon perangei ko sebijik cam lelaki. So kalu aku gi nanti, musti aku akan rindukan ko r FIONA. Then aku akan perkenalkan r ladies yang bertuah tu nanti…




3. WAN AZAN SUFFIAN WAN ABDULLAH


I never tho that aku akan jumpa dia lagi. Tapi FATE lebih berkuasa. Kami bertugas di bahagian yang sama di JKM. Sebelom ni aku kenal dia just macam tu jer cuma perjumpaan seterusnya kami kenal lebih rapat sedikit lagi. Perjumpaan kedua (minggu2 terawal after ORIENTASI: pasal kami hanya kenal semula after that) membuatkan aku lihat dia cam KOLAND. Ngan sikap nakal2 childish plus sometime annoying, ngan sisi jenaka dan seriusnya memang sebijik cam KOLAND. So sekali lagi seolah2 ia cam peluang kedua untok aku.



Tapi as time goes by setiap kali aku tengok AZAN then apa yang aku lihat hanyalah diri aku. Entah kenapa aku pon x pasti apa. May b dari setiap cerita yang dia share, or dia punya pemikiran or what ever I don’t know what. I see him then I can see myself. It seem dia ialah another version untok aku or versi aku yang terdahulu. Hmmmm…



Dear AZAN, aku tahu ko akan baca blog aku (Cuma masa je r x tau bila), there something yang berbeza pada ko hari ni berbanding ko yang aku jumpa last few week. I don’t know for the reason what. If there r something that I did or something I said that aku mintak maaf. Ko ialah AZAN yang dikenali kerana banyak bercakap dan penoh ngan idea gelak ketawa. So just stay jadi cam tu.





Dan jugak kepada mereka2 yang laen.



KURT HUSKEY: seorang lelaki yang dalamnya masih ada seorang kanak-kanak. Jangan jadi orang laen ketika bersama orang laen.



SALMIAH: emak orang yang berjiwa remaja. Jangan biarkan sesapa buli ko. Youre somebody yang leh gi jauh ngan hati suci ko. Plus don’t think too much, just do whatever yang ko rasa ko nak bwat.



ISKANDAR: hei, this guy membuatkan aku teringat kat kawan aku HANIZAM OPON. Ngan suaranya, ngan tingkah lakunya. Memang sama.



YUN: gadis Sabah yang sentiasa manis ngan senyuman dan so soo sweet



RAJALI: lelaki kurus yang setia ngan warna pakaian yang sama. You’re 24 then be 24



Thanks. Last 2 and half month adalah tempoh masa yang pendek tapi bermakna atas kehadiran korang semua. As a KAWAN

No comments: