Sunday, June 9, 2013

Langit Nan Gelap A Book Review

Biasanya before aku nak beli mana-mana novel tempatan then aku buat research dulu. Aku cari-cari review pembaca lain tentang buku tu. Tujuannya bukan untuk aku tahu macam mana ending cerita tu ke etc tapi sebaliknya sama ada berbaloi untuk aku aka seorang penganggur menghabiskan RM20 untuk buku tu. Tapi ada masanya aku tak sempat buat research dan terus beli sehingga mengakibatkan buku tu sekadar jadi bahan untuk aku hantar ke pusat kitar semula jer. Hmmm..


Sama seperti Langit Nan Gelap oleh Resmanshah ni. Memulanya aku suka tajuk dan genre seram yang dibawa so aku search on internet. Rata-rata kata bahawa buku ni sebenarnya ialah seram komedi. Dan ditambah pula ia adalah antara buku bahasa Melayu yang quite hangat dipasaran so sampai kedai aku terus sambar satu.

...

Korang pernah baca majalah Ujang tak? Aku tak pasti sama ada ia masih wujud lagi tak sekarang ni. Dulu abang-abang dan kakak aku selalu sangat beli majalah komik tu. Aku just tukang bacanya jer. Dan salah seorang pelukis yang aku suka ialah Lambok sebab lukisan dia tentang cerita hantu tu sangat dark dan realistik tapi sebab komik Ujang ni ialah bergenre lawak so cerita hantu dia akan berakhir lawak tahap sengal. But still kita akan suka gak.

Baca novel ni sama je mood baca kolum lukisan Lambok dalam Ujang. Ia bermula dengan adegan seram yang melampau tapi bila ending then ia di-spin jadi lawak. Baca cerpen pertama memang kelakar. Baca cerpen kedua then rasa dah a bit imun but still ada unsur humor lagi. Baca cerpen ketiga dan seterusnya dah boring habis sehingga kau hilang mood nak membaca. 







Lejen Press ialah satu jenama buku independent yang boleh dipercayai. Aku ada 4 novel by Lejen before. 2 dari Nami Cob Nobbler dan 2 dari A.B. Hashim dan keempat-empat novel  tu sangat hebat.  Tapi bila baca Langit Nan Gelap ni buat aku tak tahu apa yang sedang berlaku. 











Kesimpulannya: kalau kau jenis orang yang mudah ketawa oleh lawak yang dibuat oleh Amir Rajalawak then buku ni memang sesuai untuk engkau. Tapi kalau kau jenis muka ketat dan perlukan lawak bijak then buku ni rasanya kau tak perlu toleh sikitpun. Hmmm..

2 comments:

Azra Farrah Irdayu Azmi said...

Movie pecah dh mok kuar wyg.. Mesti ktk yg plng smgt mok nangga...hihi

Aj Abdullah said...

Sejujornya x. Wakaka. Kamek lom baca gik novel ya. Plus kualiti filem ya macam x best jak. Tapi zombijaya aka KL Zombie nang ditunggu2 ar. wakaka