Friday, September 28, 2012

Malaysia & Belanjawan

Hari ni tadi start jam 3 petang rakyat Malaysia (terutama kakitangan kerajaan) dah start dudok depan TV dengan harapan tahun ni kerajaan dengan bermurah hatinya akan bagi bonus pada mereka. Then bila PM umumkan akan bagi sebulan setengah gaji terus ar mereka melonjak-lonjak happy. Kemudian bila ada yang mempersoalkan then terus kata: tak tahu bersyukur ke, ko mesti pembangkang, Anuar ada pernah bagi kau bonus? Statement terakhir tu buat aku yakin yang mostly rakyat Malaysia tak tahu definisi kerajaan dan belanjawan. 


Walaupun aku tak ambik sains politik or accounting tapi aku faham basic dan leh terang balik ngan ayat-ayat yang mudah tentang pemahaman kerajaan dan belanjawan ar. 

1. KERAJAAN
Malaysia diumpamakan seperti sebuah syarikat. Kerajaan pula ialah umpama post CEO yang akan dipertanggungjawabkan untuk menguruskan syarikat tu. Rakyat pula adalah shareholder dimana saham itu ialah demokrasi. So 4 tahun sekali rakyat akan menggunakan kuasa demokrasi tu untuk memilih siapa yang mereka yakin layak untuk mentadbir negara.

Masalah yang timbul di Malaysia ialah apabila terdapat rakyat yang tak tahu perbezaan antara konsep company and CEO. Mereka tak tahu membezakan antara Malaysia dan Kerajaan Barisan Nasional. Dan menjadikan keadaan lebih teruk ialah apabila term 'pembangkang' tu seem dilihat lebih kepada orang yang tak tahu buat benda lain selain membangkang atau orang jahat yang gila kuasa cam dark force dalam Star Wars pulak. Ia menyedihkan.



2. BELANJAWAN
Back to konsep Malaysia as a company tadi. Shareholder ada duit tapi either dia tak nak or tak berkemahiran nak menguruskan company tu so dia gajikan CEO dan team CEO untuk uruskan company tu agar the end mereka akan dapat balik faedah dari duit yang mereka laburkan tu. 

In term or negara pulak, kita gajikan PM agar uruskan duit kita dan negara ni. Bunyi cam lawak tapi itulah fungsi pilihanraya: ia adalah kuasa kita menentukan sama ada CEO tu gila kuasa, kerja gaji buta, songlap duit company untuk bagi bini shopping, belanja duit company untuk event yang tak tentu pasal ker or guna duit company untuk beli panda yang sah-sah tak ada sapa yang perlukan benda alah tu. Dan belanjawan ni pulak ialah hari di mana CEO tu bentangkan cadangan apa mereka nak guna ngan duit kita pada tahun depan. 

So perkara yang buat aku heran ialah apsal kita selalu cakap: bersyukurlah sebab PM nak jugak bagi bonus ngan kita tahun ni. It sound like duit tu ialah duit Barisan Nasional dan kita sangat terhutang budi (as lagu bulan ikut matahari tu). Sedangkan duit tu ialah duit kita dan apsal lak kita leh terhutang budi? Fikir balik tentang konsep awal tu tadi:

Aku ada duit dan aku bukak kedai. Aku pilih kau untuk urus kedai aku. So perlu ke aku terhutang budi ngan orang yang aku upah untuk urus kedai aku tu? Sebaliknya kau lah yang perlu berterima kasih sebab aku pilih kau yang urus kedai tu kan? 
























Lebih pelik dan menyedihkan bila rakyat Malaysia terkinja-kinja happy bila dapat duit yang akan dapat next few month yang totally akan habis dalam sehari dua berbanding benefit jangka masa panjang yang lebih menjaminkan. Cam elaun yang diberi kepada pelajar universiti untuk beli buku tu. Semuanya hanya untuk beli majalah yang hari ni kalau jual kat recycle tak dapat recover seringgit balik pon. Hmmmm..

2 comments:

MORIBAYU said...

seorang guru di tempat me bekerja~masih belajar.
jadi dia dapat 200.00 tahun ini.
separuh dia guna...untuk beli buku pelajaran.
masih berbaki 100.00.

kupon 50 ringgit dia beri pada seorang teman.

dan

dia tanya me ada mahu apa-apa ?.

me jawab " hanya...pengasah pensel" please.

dan me dapat sebuah pengasah pensel yg baru.
digunakan untuk mengasah hampir 300 batang pensel warna.untuk kegunaan 100 orang murid.

Aj Abdullah said...

Adakah anda cuba bagitau: there 1 thing about money: it not how much you have but how you manage to handle it. Even RM 1 leh bawak keharmonian jika diguna untuk memanfaatkan manusia sejagat.