Thursday, July 19, 2012

Mata Aku Lihat Sesuatu

Recently ada sekor anjing liar melahirkan babies area kejiranan kami. So setiap petang aka heboh bunyi si anak-anak anjing dan ibunya melolong bersama suara gelak ketawa anak-anak jiran mengejar dan membaling kumpulan anjing tu ngan batu dan kayu. Entah apsal dalam bulan-bulan kebelakangan ni banyak betul anjing liar yang berkeliaran kat kampung ni. Setiap malam aku keluar dan setiap pagi aku balik semula ke rumah, anjing-anjing dan anjing di mana-mana. Tapi pagi ni tadi berbeza.


Entah apsal pagi tadi berbeza. Aku x nampak sekor ajing pun yang bersantai kat simpang jalan besar or sepanjang jalan seperti pagi-pagi biasa. Aku x ambik port pun even aku rasa lega sebab aku takut-takut gak kalau ada-ada anjing yang gila dalam big group tu yang suddenly menyerang aku. Sehingga selekoh nak masuk ke rumah suddenly aku tengok ada bayang-bayang sekor anjing.

Jarak kami just kurang 3 meter. Based on lampu jalan yang warna oren tu aku boleh anggarkan yang ia sekor anjing dewasa. Sekor jer dan bila berdekatan pintu pagar rumah ia menghilang. Aku anggarkan ia dari jalan besar menggunakan corridor jalan kaki ke rumah jiran sebelah. Before aku matikan enjin aku pastikan yang ia tak ada disebalik pokok-pokok bunga besar dan rendang yang ditanam emak kat situ. Mati aku kalau anjing tu rerupanya just bersembunyi jer kat situ. 

Bila aku dah yakin ia tak ada so aku matikan enjin. Aku search kunci pagar rumah yang melekat sekali ngan kunci motosikal. Rumah cukup gelap. Tapi sebab aku dah terbiasa so aku just main raba-raba jer dan cari satu bentuk kunci yang ganjil sehingga suddenly mata aku melihat ke dinding rumah dalam kepekatan pagi tu. Cahaya lampu dari rumah depan jiran membiaskan satu bentuk bayang-bayang:


Anjing tadi ada dalam kawasan dalam rumah..!!


Aku tergamam seketika. Otak aku cuba berfikir sewaras yang mungkin. Cam mana ia leh masuk dalam? Sedangkan pagar rumah aku yang vertikal tu terlalu kecil untuk saiz anjing tu. Cam mana ia leh masuk...? Serentak bulu-bulu sekitar leher dan tengkuk aku goosebumps. Dalam ingatan aku terfikir dua perkara: satunya sewaktu masa zaman belajar dulu ada jiran bilik aku bernama Ali yang before masuk bilik satu awal pagi around 4 am tu terlihat bayang aku kat luar bilik, melihat dia. Waktu tu dia heran apsal aku just pegun dan tampak cukup gelap. Sekali lagi dia menoleh, bayang tu hilang..










Aku yakin apa yang aku lihat tadi tu anjing. Dan pagar rumah aku terlalu kecil untuk anjing sebesar tu masuk.  Hmmmm..














Then korang tanya apa benda kedua yang aku fikir tadi? Aku terfikir word yang keluar dari mulut chef Michael masa chef Zubir dan chef Jo tanya resepi ayam yang sedap tu. Aku tak tahu kenapa benda tu leh keluar dari otak aku waktu secemas tu. Hmmm..

No comments: