Wednesday, July 25, 2012

Belajar Cakap Sarawak 2

Hohoho. Sambungan edisi kedua belajar cakap Sarawak dah kembali lagi. Seriously aku x tau apa nak update so aku nak share once again dialek Melayu Sarawak yang rasanya best gak sebenarnya kalau korang ada kawan Sarawak then nak mengata kawan yang x paham sepatah haram apa korang umpatkan aka kira secret language among korang ar or korang nak melancong ke Sarawak then tak nak kena tipu dek local citizen or korang suka bab dialek-dialek yang pelbagai di Malaysia ni.


Kali ni aku nak share tentang haiwan-haiwan dalam sebutan dialek Melayu Sarawak. Secara keseluruhan tu, ada sebahagian yang rasanya x da beza pun cam cicak, monyet burung, ikan etc yang still dipanggil guna kata nama yang sama but still ada sebahagian yang totally lari tahap kita tak dapat nak teka sikit pun. Berikut ialah apa yang aku nak ajar korang but try teka first before baca penjelasan:


1) PUSAK
Kalau korang melancong ke Kuching then first thing yang akan terfikir dikepala hotak korang pasti akan kata: Pasti bandaraya ni dinamakan sempena haiwan kuching. Hmmmm.. Aku tak boleh nak setuju sepenuhnya sebab orang Sarawak tak menggelar haiwan mengiaw tu as kucing sebaliknya as pusak so pastinya Bandaraya Kuching akan menjadi Pusak ar kan? Hmmmm.


2) BOYAK
Kalau korang ada kawan Sarawak then may be korang le figure ar sebab selain bermakna haiwan ia guna ada konotasi yang lain yang diguna sehari-harian. Even dalam Bahasa Melayu and English pun guna konotasi yang sama gak. Contoh aku bagi ayat "Orang laki ya boyak koh...!!" Agak-agaknya apa maksud boyak tu yea? Please jangan kata yang boyak tu botak ar sebab boyak tu ialah buaya. Hmmmm.


3) KELONTET
Gosh, aku hanya tahu frasa ni masa aku pindah kampung aka rumah aku sekarang ni jer. First time dengar dulu even sampai sekarang pun aku masih lagi beranggapan yang ia berbunyi sangat lucu. Ia cam kalau kita tengok cerita P. Ramlee then bila ada part orang tu terkena something but ia lawak then ada ar bunyik latar yang cam toteet toteeet yang hampir cam kelontet ni.Btw makna or haiwan tu tak lah selucu mana pun sebab kelontet ialah pepatung/ dragonfly.


4) CEKELIR
Haaa ini lagi satu frasa yang aku dapat tahu masa pindah kampung. Waktu tu aku sekolah rendah then bila bebudak kelas cakap cekelir then aku fikir ia sesuatu yang lucah sebab ia berbunyi hampir cam satu organ yang hanya dimilikki oleh lelaki. Plus family aku ada nama lain yang digunakan untuk panggil serangga ni iaitu BUYAH. Then buat korang tension "Apa cekelir dan buyah ni...?" Wakaka. Cekelir ini ialah kelkatu. Hmmmm


5) AMPAK-AMPAK
Term ni pulak antara paling latest aku dengar iaitu masa sekolah menenggah dulu. Rasanya ramai orang muda yang tak tahu pun apa ke benda ar haiwan ni sebab ia cukup jarang didengar but still sebab aku dudok kampung aku pernah ar dengar gak ia keluar dari mulut generasi muda usia-usia aku ar. Even aku sendiri pun tak guna istilah ni. Just sekadar info untuk perbendaharaan kata aku cukup je ar. Ampak-Ampak ialah labah-labah.


6) BESUT
Disebabkan kampung aku dudok sekarang ni used to be berasaskan kampung nelayan dan haiwan ni pulak dulu sangat banyak dan sekarang dah hampir pupus sepenuhnya dan aku selalu gak share kata aku selalu tengok besut ni melompat atas air dari tingkap rumah arwah nenek aku dulu. Honey, besut tu bukan busut ya sebab busut tu statik dan tak mungkin akan melompat atas air. Besut tu ialah ikan lumba-lumba ar. Hmmmm..


















So itu jer untuk hari ni. Dan kalau korang nak pikat sorang girl dari Sarawak ni then kuar ar statement cam "Muka kitak kejawak kedak pusak jak.." or translationnya: muka awak comel cam kucing ataupun korang ada musuh then bagi ar codename cam "Miss Kelontet.." Hmmmm

No comments: