Tuesday, May 18, 2010

Me & MY SHADOW

Semalam ada seorang kawan bertanya: ke mana hilangnya AJ yang dahulu? AJ yang sentiasa tersenyom dan ketawa. Dan membuatkan sesiapa sahaja tersenyum dan ketawa kerana senyumannya. Dia yang sentiasa memberi harapan dan kekuatan kepada setiap kawan yang memerlukan. Sentiasa ada untok jadi telinga untok mendengar setiap cerita mereka. Berkongsi jenaka dan cerita sedih bersama. Menjadi tempat untok mengeringkan air mata. Dan dia tanya lagi: kenapa AJ sekarang berbeza. Dia jadi cukop lemah…



Kemudian aku jawab. AJ yang ada sekarang masih lagi AJ yang dulu. AJ sekarang masih lagi ketawa. Ketawanya makin bertambah kuat. sekarang AJ dah mulai belajar untuk mengeluarkan emosi yang lain. Walau dia masih tersenyom tapi kita akan mudah membaca emosinya. Hanya melalui riak wajahnya. Dia tersenyom tapi kita tahu hatinya sedih. Dia tersenyom tapi kita tahu dia tersentoh. Dia tersenyom dan kita tahu betapa dia x ingin tersenyom dan betapa senyumanya itu cukop menyakitkan hati sesiapa yang melihat.

Mungkin sebab AJ yang dulu percaya bahawa dia boleh hidop sendiri tanpa perlu peduli tentang apa orang akan kata tentang dirinya. So he don’t believe in love (kecuali cinta sejati). He don’t believe in friendship. He don’t believe in any one. He just AJ yang mementingkan diri sendiri. He just accept everything people gave to him without turn it back to them. Lalu mungkin kerana itu membuatkan AJ yang dulu cukop kuat. Mungkin kerana pengalaman lalu membuatkan AJ sebegitu..







Tapi pada awal tahun yang lepas AJ asked his GOD for a favor. Dia x mintak TUHANnya untok sembohkan penyakitnya. Tapi dia mintak something else. He asked for a friend. Cukoplah hanya seorang kawan. Seorang kawan yang mampu menjadikan dia sempurna di sebalik kekurangannya.





Jadi 2009 adalah tahun TERBESAR untoknya. ‘THE BIG INCIDENT’ memang membuatkan dia benar2 jatoh. Benar2 kecewa. Jadi dia lari dan sembunyi. Dan pada waktu itulah AJ yang dahulu mulai berubah menjadi AJ yang kini. Semuanya kerana dia mulai percaya bahawa TUHANnya telah menunaikan impiannya. Dan kerana rasa percaya itulah menjadikan dia mulai berubah.






But still AJ yang dulu ada dalam dirinya. Dia masih lagi menjadi telinga untok setiap cerita tapi dia sendiri x pernah bercerita anything about him. Dia ingin bercerita tapi dia x tahu bagaimana. Dia ingin meluahkan perasaanya tapi still dia masih lagi diri yang x tahu cara memberi. So he still doing the same mistake berulang2 kali.















Then aku kata pada kawan tu: aku masih lagi merangkak untok memulakan semuanya dari mula. Jadi aku perlukan tangan yang mampu mengajar aku berdiri, berjalan dan seterusnya berlari. Then dia balas balik: Orang x akan beri tangan mereka melainkan kalau ko yang bagi dulu.









But I never gave my hand first…













*AJ ialah penulis aka aku

No comments: