Friday, September 18, 2009

Percaya

Pernah x berlaku dalam hidop korang bila korang baru jumpa then bwat kawan ngan sorang stranger ni tp korang rasa cam korang leh teros letak kepercayaan pada dia? Hmmm.. Tapi orang yang dah lama bersama korang, yg korang dah kenal lama tp still korang x leh share apa2 pasal korang x percaya pada dia? Hmmm..

Tadi aku bercakap ngan sorang kawan ni. Dia ada satu hal ni r. Tp dia x share pada ssapa pon. Pasal dia kata “ Kalu aku share ngan yang laen2 pon, bukannya diaorang akan percaya pon..!!” Hmmm..


So kembali kepada soalan asal: pernah x situasi cam tu berlaku? Orang yg korang baru2 jumpa terus bagitahu ‘big’ secret pada korang. Even ada yang jadikan korang as ‘bahu’ untok menanggis. Masalahnya korang x yakin pon yang korang ‘jenis yg boleh dipercayai’…

Dan kawan korang plak asyik kata yang dia sangat percaya kat sorang ni tp bila korang kenal ngan orang yang kawan korang refer the most tu then korang rasa dia as ‘sangat sukar dipercayai’.

Cousin aku adalah contoh orang yang sangat mudah untok sesiapa share kepercayaan. Banyak yang datang pada dia untok share secret diaorang. Dan cousin aku tu cukop2 pandai guna kelebihan yang ada pada diri dia untok kepentingan sendiri. Sama ada dia akan guna apa yang dibagitahu untok menjatohkan balik diaorang or as ‘mangsa’ dia. Hmmm..


May b aku pernah keluarkan post b4 tentang sorang kawan laki yang asyik bwat alasan demi alasan yang last2 bwat aku sangat sukar percaya pada dia. Cuma itu x menjadikan aku menolak sepenohnya dia. Aku x pernah benci dia Cuma aku x suka certain perangai dia. Even kalu dia nak still teros nak menipu aku, itu hak dia sendiri r.

Tapi jangan sampai korang ngan mudah untok menolak setiap apa yang orang bagitahu. Effectnya such as what happen pada kawan aku yang aku sebut kat atas tadi. Dia x nak share pada sesapa pasal dia x yakin orang akan percaya. Even kalu korang still x nak percaya pon then simpan dalam hati sendiri je r.

Sebab kepercayaan adalah something yang sangat besar. Ada orang yang cukup mudah untok percaya pada orang dan ada yang sangat x percaya pada orang laen. Kedua2 ciri tu ada pada aku. Aku akan letak sepenoh kepercayaan pada sesiapa saja tp still aku sangat2 x akan share apa2 ‘secret’ pada sesiapa.



Teringat kata2 sorang kawan masa lepak kat U dulu “Semua orang boleh bercakap tapi x semua boleh mendengar kan?” Kan?

No comments: