Thursday, August 21, 2008

PERJALANAN HIDUP SEORANG SIDI

(cerita disebalik cerita SIDI: si BAWANG BESAR)

Apabila RAZZI bagitau yg cerita SIDI dipentaskan untok FTU, aku jadi tergamam.

Cerita Sidi aku tulis akibat call dari cousin aku yg cukup hebat cerita ttg kehidupan sexualnya yang terlampau2. Sbb kami cousin yg kongsi kegilaan, so buat tempoh 1 minggu gak kegilaan tu btahan dlm diri aku. Kebetolan SAMUDERA plak tgh carik skrip untok teater pementasan FAMILY DAY kolej. Dan dalam masa yg sama MALAYSIA tgh demam sinetron INDONESIA: BAWANG MERAH BAWANG PUTEH. Dgn otak aku yg tgh penooh idea kotor then aku start type skrip. Dalam kurang 1 hari ceritanya dah siap. Tajoknya : SIDI SI BAWANG BESAR.

Sejak dari kecik2 lagi aku dan adik beradik slalu ddendangkan ngan cerita myth n dongeng Melayu dan barat xspecially oleh aunt kami. Sidi ni gabungan Cinderella dan Bawang2 tu r. plus nak jadikan cerita ni luar dari kotak, aku tukar main character kepada lelaki. That y mana dia Sidi dan bukan Cindy. Ngan otak aku yg kotor cam ecstasy, aku reka watak2 tu khas untok bbudak JUNIOR SAMUDERA.

Watak2 baek cam Sidi: mamat yg naïve giler2, nasib malang giler2, 25 yr old virgin (kesian) n masih harapkan keajaiban. Bapak Sidi: penakoot, looser, lelaki dayoos, n mudah mencapai tahap teruja (wakaka). Paru-paru (sama power cam pari2 r): mangsa transgender yg x menjadi, x pandai nak seduce ssapa, cakap muloot jer lebeh tapi reality looser tahap dewa. Princess Charming: perempuan yg pemalas nak mampos- makan, berak, shopng n tidor plus ngabiskan duet parents. Watak2 kureng baik sikit cam Ferdi: bodyguard yg mata duitan n selalu nak amik kesempatan k atas puteri. Salleh n wife: pasangan ideal jahat a.k.a pekerja tetap emak dia. Jejiran: penyebar berita lebeh pantas dari internet. Watak2 jahat plak cam emak tiri Sidi: wanita yg sentiasa ada plan untok memastikan keluarga dia sentiasa cukup makan dan bahagia, n ciri2 kepimpinan yg tinggi. Sally (inspirasi cousin aku): lelaki yg tau teknik terbaek untok puaskan llaki laen x kira posisi atas ataupon bawah atau in groups . Fuyooo. Wakaka..

Plus x lupa mangsa sebenar cerita ni ialah emak kandong Sidi yg mati muda2 lagi. Sebab apa? Mangsa kehendak nafsu seks x selamat, xstream, kekerapan yg tinggi, dan saiz fizikal (wakaka) semata2 untok puaskan kejantanan si bapak Sidi ni.

Jalan cerita? Sama r cam Cinderella dan bawang2 r cuma ending dia lebeh realistik r. x akan ada part happily ever after kalu cerita aku bwat. Keajaiban x akan wujud untok org yg pemalas dan org jahat sentiasa menang. Yes.

Tahu tujuan aku bwat cerita ni? Just imagine family day akan pentaskan teater b4 konsert. So org dtg tengok sangat ramai. Malah bukan UO jer even satu UKM. Naseb baek org luar poon akan datang. So just imagine ngan cerita cam ni ngan arahan aku yg tgh kotor giler otak so dah faham…?

Tapi TUHAN sangat sayangkn maruah diaorg. Aku pon x dpt mngarah pasal aku jd ketua setting untok rumah hantoo tahoon 2. Even ttiba cerita 2 kena reject oleh KUASA VETO SAMUDERA (u kno who). Ganti ngan cerita RATU. Cerita yg okey tahap boleh layan r xspecially lakonan EPONG yg menjadi. Teater ni arahan RAZZI.

Then entah apsal pass tu SAMUDERA jadi cukop tegang. Plus dlm masa sama semua tgh stress. AMIER ttiba resign n lepaskn watak dia. RAZZI pegang 2 portfolio- pengarah dan pelakon. Since then aku dtg stiap malam bagi support kat team persembahan. Mmg tegang. Ngan jenaka2 yg cukoop pedas n aku still leh ingat tiap satu. X lupa gak ngan team rumah hantoo yg perangai pon sbijik cam hantoo. Bberapa makhluk tuhan 2 leh plak lari tanpa berita. Sampai pagi aku ngan bberapa org ahli tukang, gergaji, paku, sangkot sana sini then satu malam btukar gak gelangang tu jadi PEKAN ANGKER.

Then stahon kemudian SAMUDERA dibubarkan. Aku x terkejoot pon. Start dari awal lagi mmg dah ada keretakan.

Then tahoon ni kelab SEPET ditubuhkan. Aku ada tanya r kat makhluk2 tuhan tertentu ni “sapa x-SAMUDERA yg still join?” Cuma yg ALLI dan RAZZI jer. Aku tersenyum. Malas aku nak tanya soalan yg baboon kat dlm hutan pon pasti tau jawapannya.

Aku sempat layan gambar2, video masa latihan dan pementasan oleh team SEPET ni kat bilik JUMRAN. JUMRAN cerita semua dari sudut pandangan dia. Tentang itu dan tentang ini. JUMRAN hairan kenapa aku cukop tekoon dengar stiap cerita dia. Aku cuma tersenyoom.

Apabila RAZZI bagitau yg cerita SIDI dipentaskan untok FTU, aku jadi tergamam. Bila dia bagitau yg dia menang ANUGERAH PENGARAH TERBAEK, aku jadi lebeh tergamam. Cerita yg spatootnya btujuan untok jatoohkan nilai kemanusiaan dan maruah dia dan kkawan (kawan ker?: dia kata) junior SAMUDERA masa tu dh bwat dia menang anugerah plak. Huu

Aku pon tersenyoom.

4 comments:

Anonymous said...

ooohh a.j sesungguhnye otak ak dh bg data utk mngucapkn terima kasih tuk ko..

wlpn ak x bpe tau sgt kisah sbnrnye Sidi tu, tp ak try ar gak..

pasni, kitorg nk wat Sidi Raya plak tuk smbutan Hari Raya..

utk Ex Samudera yg still de, ak rse ak sorang je

Ali tu mcm shit ayam je..hangat awl2 je..pastu beku mcm ice cube..

xpe la...yg pntg ahli Sepet skg saling bkrjasama..dan ak rse mmpu mngalahkn Xtreme C..tu la objektif utama ak

wakakka
ok a.j

have a peacefull life

Aj Abdullah said...

SIDI rayalah pulak...

then SIDI Depavalli

then SIDI Kristmas

huuu..

ape2 je r janji ko ngan team SEPET bahagia dah r

mr.idz said...

wow... ko ni hebat lor... :)

bangga aku ade kwn paling seksi :P

[PERMAJ] said...
This comment has been removed by the author.