Saturday, October 19, 2013

Facebook Yang Meng-Annoying-kan

Setiap hari aku mesti buka FACEBOOK at least sekali. Bagi aku FACEBOOK ialah satu medium untuk aku dapat tahu tentang persekitaran aku dengan cara terpantas. Sebab kalau nak cari kat google then kena search satu persatu. Leceh so FACEBOOK boleh dapat tahu apa yang berlaku kepada kekawan aku sama ada mereka masuk hospital, kawen, ada anak, dapat kerja baru sehingga kepada isu trending semasa macam kes bini Mat Yo serang pak guard, apa teknologi terbaru gadjet aku suka bla bla bla. Tapi bagi aku cukuplah aku bukak FACEBOOK sehari sekali je sebab most of the time aku menyesal sebab dah terlog-in dan terbukak benda alah nama FACEBOOK ni. Hmmmm..


Aku rasa orang kita sekarang ni tak faham matlamat sosial network ni. Aku tak adalah kata yang hanya benda penting je boleh dipost. Cuma jangan ar post setiap perkara yang terlintas dalam otak kau. Kau nak tidur, kau post. Perut sakit, kau post. Tak tahu nak masak apa pun kau post. Sekurang-kurangnya simpanlah sebahagian emosi dan benda dalam otak kau tu dalam diri sendiri. Tak perlu ar share kepada semua ahli dunia. Ada masanya ia hanya menjadikan kau as bahan lawak orang je. Akibatnya FACEBOOK dah macam pusat longgokkan sampah. Hmmm..


Aku annoying recently pada gambar-gambar yang makin banyak dalam FACEBOOK  Salah satu ni mungkin disebabkan oleh rakan-rakan seusia dah melalui frasa-frasa lain. Dari single then kawen dan ada anak. Bermula dari gambar pasangan masa dating, keluar makan, dalam kereta, tengok wayang then jadi gambar masa majlis kawen dari sebelah lelaki, sebelah isteri, tukar baju itu ini then tukar frasa gambar baby, umur seminggu, umur sebulan, setahun bla bla bla. Akibatnya setiap hari gambar-gambar yang lebih kurang sama je yang aku tengok. Memula memanglah nampak comel. Lebih-lebih lagi parent yang baru kawen dan dapat anak pertama then mesti excited habis cumanya longgokkan gambar tu semua membuatkan aku rasa 'I dont want to live on this planet any more..!!!'


Itu belum masuk kekawan yang baru kawen tak sampai 5 tahun asyik nak heboh-hebohkan betapa bahagianya perkahwinan mereka. So mulai ar upload post itu ini, post forward mesej dari ustaz itu ini cerita tentang rahsia perkahwinan, apa kesalahan suami selalu buat bla bla bla dan siap leh bagi nasihat kat kawan yang belum kawen lagi. Betapa mereka anggap usia perkahwinan semuda tu dah macam syurga. Duh, mereka tak pernah tengok rancangan Kisah Benar ke or buat research statistik penceraian ke..? Aku tak ar sampai doa korang ni bercerai berai, cumanya berpijak di dunia yang nyata ar. Jangan berfikiran macam budak lepas SPM yang anggap balaknya yang muka macam Tomok tu as cinta sejatinya dan bila parents tak suka so nanggis dan ugut nak bunuh diri. Hmmm..


FACEBOOK vs realiti. Korang pasti pernah jumpa orang-orang tertentu ni yang punya page FACEBOOK cukup ceria dan asyik upload post bahagia memanjang. Bagi nasihat tentang perkahwinan, upload gambar masak untuk suami dan anak-anak tapi in real life dia totally berbeza. Setiap hari pasti gaduh ngan suami, anak-anak jadi bahan caki maki, keluarga terabai. Membuatkan kita yakin yang FACEBOOK ni totally tak realistik.








Emak aku pantang betul kalau orang yang baru kawen 2-3 tahun dah leh kongsi rahsia perkahwinan. Dia kata usia tu tak tahu lagi apa sebenarnya makna sebenar sesebuah perkahwinan tu. Sebab masa tu semuanya nampak indah-indah je. Tunggu ar 10-20 tahun kemudian baru tahu apa yang sebenarnya berlaku. Hmmm 







As aku upload status berkaitan post ni beberapa minit lebih awal so aku dapat beberapa komen. Salah satunya: nak buat macam mana kalau FACEBOOK memang tempat untuk menunjuk-nunjuk bahagia. Dan aku dapat komen sama seperti yang dijangka. Simpati kan..?

No comments: