Tuesday, October 15, 2013

Ayam Kampoooong

Walaupun aku duduk kampung tapi rumah aku tak ada ayam. Sebab emak aku tak suka benda kecik yang bergerak dan berak merata (kecuali kalau benda tu ialah cucu-cucu dia). Plus kampung yang aku duduk sekarang ni pun cukup susah nak tengok ayam kampung yang betul-betul sooooo kampong. Mungkin sebab kampung kami ni dah kira sub-urban so ayamnya pun dah tak ada ciri-ciri kampung yang jelas kot. Mungkin. Hmmmm..


Kali pertama aku tengok ayam kampung yang betul-betul kampung ialah masa aku kanak-kanak dulu kat kampung emak aku kat Batu Pahat sana. Waktu tu aku sangat hairan, taksub dan sedikit takut sebab ayam-ayam peliharaan mak cik-mak cik aku semuanya tidur atas pokok. Mereka tak ada reban. Ayam kampung sooooo indiependence ar. Mereka boleh berdikari tanpa bantuan tuan mereka untuk bagi makan ar.

Aku suka makan ayam part tulang. Kalau setakat ayam KFC, aku akan makan licin ngan tulang-tulang sekali. Tapi bila emak aku masak ayam kampung tu. Dah ar dagingnya sikit, rasanya pulak liat dan tulangnya memang tak tersentuh sikit pun. Keras tahap besi. Bila nak buat telur masak mata lembu then kuning telur yang keluar jauh lebih besar dan warnanya merah hingga buat naik geli. Even arwah Mak Cik Mas aku sampai ke tua tak makan telur ayam sebab pernah satu hari masa nak pecah telur buat telur mata lembu yang keluar anak ayam terkulai yang siap berbulu lagi.







As time goes by ayam kampung dah tak macam dulu lagi. Last year rasanya ada orang kampung bagi beberapa ekor ayam kampung yang dah disembelih. Tapi bila makan, rasanya lebih kurang sama jer ngan ayam biasa. Mungkin sebab ayam kampung sekarang ni semuanya duduk reban dan makanan pun dibagi je so ayam-ayam ni just duduk goyang kaki tunggu makanan served jer. Hmmmm..








Semalam aku dan bapak gi pasar beli bekalan ayam untuk masak raya ni. Bapak aku beli 3 ekor ayam pencen. Mode nak merasa ayam kampung ar kiranya. Tapi beberapa kali beli memang fail ar. Pagi ni bangun awal sebab nak raya, tengok emak masih masak ayam. Tunggu setengah jam, api masih belom padam. Emak kata dah masak cuma ayamnya belum empuk. Aku seperti biasa tak mampu bersabar so aku tery ar makan. Memang rasa ayam kampung...!!! Hmmmm...










Selamat Hari Raya Aidiladha, Babe...!!

No comments: