Saturday, September 28, 2013

Lelaki Yang Berputus Asa Untuk Hidup

Aku sangat berharap satu hari sedang aku tengah duduk-duduk dengan otak kosong tak fikir apa-apa tetiba datang beberapa orang lelaki terus tarik kolar baju aku, tampar-tampar pipi or letak pisau kat leher then mintak duit. Bila aku kata aku tak ada duit so diaorang tak percaya. Aku bagi wallet aku dan bila diaorang check cuma ada RM7 then diaorang lagi marah dan sepak terajang aku. Waktu tu pasti dada aku akan naik turun dengan kadar jantung aku mengepam udara keluar masuk tahap tertinggi. Bila diaorang blah then aku pasti leh tersenyum lega sebab aku masih lagi hidup. Duh, aku rindu moment macam tu untuk berlaku. Hmmmm..


Setiap manusia ada masalah yang mereka sendiri tak akan pernah dapat tahu. Masalah yang mereka sendiri tak sedar sikitpun sehingga ada orang bagitahu or sehingga dia terbukak hati dan perasan sendiri. Sekitar 2 bulan lepas aku komen satu gambar di Instagram ni. Kemudian dia balas. Ayat balasannya simple jer. Tapi effectnya sangat kuat. Aku rasa seperti aku ditampar oleh seorang gadis manis dengan kata-katanya yang manis. Ia buat aku terfikir tentang situasi aku sekarang ni. Aku rasa aku mungkin dah berputus asa untuk hidup.




Aku dah almost dua tahun tak berkerja. Dan aku macam tak ada usaha yang serius untuk bekerja lagi. Aku tak tahu kenapa. Aku habiskan duit gaji aku beli benda yang merepek. Buat benda-benda yang merepek. Ketika semua orang sibuk kumpul harta, tukar kereta, beli rumah, beli tanah, kumpul duit semua benda tapi aku kosong. Kalau orang kata gaji RM2000 tu dah tahap miskin, aku yang sifar pendapatan ni apa kes? Aku terfikir kalau parents aku tak ada then aku mungkin akan jadi gelandangan kot dan entah kenapa ia tak menakutkan aku.

Dan awal tahun ni tadi aku start mendedahkan kulit PSORIASIS aku pada umum. Aku fikir mungkin ia petanda positif yang aku dah boleh terima diri aku seadanya 100%. Sehingga aku tak peduli apa orang fikir, apa orang nak kata. Tak ada apa-apa yang orang boleh buat untuk menyakitkan aku lagi. Aku just buat semuanya tanpa peduli apa-apa lagi. Dan hari makin hari tompok merah pada kulit aku dah makin banyak dan satu-satu perkara yang aku fikir ialah: Hey, aku makin jadi diri aku. 

Relationship? Aku memang tak nak kawen dan tak nak fikir sikitpun tentang kawen. Im single by choice. So aku tak nak buat apa-apa yang membolehkan aku berakhir dengan berada dalam sebuah relationship yang serius. Korang mungkin leh kata: sapa perlu kawen kalau ada kawan kan? Isunya bila aku selalu gaduh dengan kawan-kawan berpotensi aku so sekarang ni aku sangat berseorangan and suprizingly it not such a big deal for me. Aku cukup enjoy hidup mati bersendiri. 









Banyak lagi perkara yang bila aku fikir-fikir balik ia akhirnya menjurus kepada kesimpulan yang sama: Aku tak ada motivasi untuk terus hidup. Thanks goodness aku ada agama, kalau tak dah lama kot blog ni tak bertuan lagi kot. Hmmm..







Then kau kata, peduli ar pasal kawen sebab ramai yang kawen luar sana pun bukannya garenti bahagia pun. Ada yang jauh lebih merana dari orang yang hidup solo dan sendirian berhad. Tapi at least kau perlu kerja. Dunia tak akan bergerak kalau tak ada duit. Kau boleh imagine apa yang akan berlaku pada kau 5 tahun akan datang..?


Kau tahu tak yang 5 tahun lepas ada orang tanya soalan yang sama and how much I wish aku waktu tu boleh bagi jawapan exactly macam apa yang berlaku pada aku hari ni dan aku harap aku yang 5 tahun akan datang akan bagi jawapan yang sama pada aku hari ni. Tapi 5 tahun lepas aku sangat takut nak jawab soalan simple tu. Takut hingga menggeletar. Membayangkan masa depan seo lah-olah membayangkan hukuman kejam yang belum pasti berlaku. Thanks God sebab 5 tahun yang dah berlalu tak seteruk yang otak aku mampu bayangkan seperti mana 5 tahun akan datang aku harap situasinya akan jadi lebih kurang  sama.











Kau pernah mempersoalkan: Kenapa kau hidup? Apa matlamat kau hidup? Tak ramai manusia yang jumpa soalan ni dalam hidup mereka. Dan jika mereka jumpa pun, tak ramai antara mereka yang jumpa jawapannya. Sebab banyak manusia yang lahir, pergi tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, kawen, ada anak, pagi pergi kerja, balik malam, hujung bulan terima gaji, pencen, mati. Kitaran orang-orang biasa yang sepanjang masa hidup sehingga titik nafas terakhir, mereka tak pernah jumpa soalan: Kenapa mereka hidup. Kau?










Walaupun post kali ni nampak macam aku dah gila tapi realitinya aku dah jumpa soalan tu. Aku yakin aku tak diciptakan secara tak sengaja atau sia-sia. Jadi sekarang masa untuk cari jawapan. 

No comments: