Tuesday, September 10, 2013

Anak-Anak Pak Dollah

Memandu ialah satu saat yang membosankan bagi aku sebab tak banyak aktiviti yang boleh dibuat. Kalau memandu kereta at least aku leh bukak radio valume besar-besar then nyanyi kuat-kuat sambil menari ikut rentak muzik tapi kalau bawak motosikal lebih terhad aktiviti aku. So aku lebih banyak berfikir masa bawak motosikal (duh, bunyik cam bahaya je kan?). Satu hari ni aku terfikir: What if kalau abang-abang dan kakak aku bukan adik beradik aku tapi ialah rakan sekelas. Apa akan jadi?


Setiap kelas mesti ada watak-watak yang lebih kurang sama. Sebab aku pernah pindah beberapa sekolah so walaupun muka tak ada yang sama tapi perangai dua kali lima jer. So ALONG aku kiranya ialah ahli pak lawak dalam kelas. Alaa group of mamat yang selalu menceriakan keadaan kelas. Cikgu buat satu lawak then diaorang akan sambung 10-20 lawak sehingga seluruh kelas akan ketawa. Kalau mereka tak hadir sehari ke sekolah then kelas akan rasa sunyi. Aku kira allies je ar ngan diaorang sebab diaorang ni jenis yang tak kisah duduk ngan sesapa then ada je benda yang diaorang leh share nak cerita dan pasti akan buat kita tak kering gusi. Kalau dalam kelas lokasi diaorang kat seat tepi tingkap or tengah kelas dalam group 4-5 orang. So sure aku bukan satu group ngan mereka. 


ANGAH aku lak pasti satu group ngan girl yang kita tak nak carik pasal. Kalau dalam filem omputeh, diaorang cukup pasti bukan dalam team cheerleader tapi dalam kelompok yang paling anti ngan cheerleader. Kalau satu hari korang tertoleh lebih 5 saat kat mereka then diaorang akan datang dekat kau dan serang kau sehingga kau hilang keyakinan diri untuk bersekolah di situ lagi tapi kalau korang baik ngan mereka then mereka lah orang yang pertama akan pertahankan kau dari kaki buli yang nak buli kau. Dalam kelas diaorang akan duduk belakang sekali ngan group 3-4 orang. Masa cikgu mengajar biasanya mereka akan buat hal sendiri, cakap-cakap ngan group members sehingga cikgu pun dah gave up nak tegur. Aku just neutral je ngan diaorang sebab kalau duduk semeja, kami pasti tak akan bercakap sepanjang sesi kelas berlangsung. Hmmmm..


UDA aku lak so sure ialah mamat popular kelas yang disukai oleh budak-budak perempuan, disayangi cikgu cikgi dan seluruh ahli sekolah include tukang kebun. Diaorang biasanya duduk paling belakang kelas ngan kawan-kawan lelakinya yang poyo. Bila duduk sekali ngan group member pasti akan cerita tentang perempuan then ketawa besar-besar. Setiap kali mereka lupa buat kerja pasti diaorang akan bagi alasan yang membuatkan ahli-ahli kelas rasa menyampah tapi cikgu kasi lepas. Group ni pasti hanya akan datang pada aku bila subjek lukisan or diaorang nak mintak pertolongan aku buat itu ini tapi last-last semua credit letak atas nama diaorang balik. Kalau diaorang buat hal ngan aku then kami ialah enemy tapi mostly just neutral je kot. 


AKU lak ialah nerd dalam kelas yang duduk depan sekali (realitinya 5 tahun sekolah menengah aku duduk paling belakang kecuali form 6 sebab cikgu tu Islamik sikit), pelajar yang paling rajin salin nota, siapkan kerja rumah, tolong bagi jawapan pada kekawan masa exam dan sentiasa dengan rekod bersih setiap kali sesi sekolah tamat setiap tahun. Aku tak nak jelaskan lebih lanjut sebab korang dah tahu tentang orang-orang macam ni dalam kelas korang kan? Wakaka










Bila tengok-tengok balik, kami 4 beradik totally dari 4 kumpulan latar belakang yang berbeza yang in reality tak mungkin akan jadi kawan. Tapi sebab kami adik beradik, perbezaan tu tak nampak ketara. May be sebab tu ada pepatah orang tua kata setandan kelapa (or pisang. Aku x pasti) hasilnya tak sama. Walaupun dari ibu bapa yang sama tapi tak ada sorang pun yang sama. Plus air dicinang tak akan putus ar kan? Hmmmm

No comments: