Monday, April 12, 2010

Kimia

JIKA 1 hari tu korang plan nak tackle sorang girl ni (dalam konteks korang ialah pendukong penggunaan Bahasa Melayu secara total) ngan ayat ‘Saya dapat rasakan yang kita berdunia ni ada kimia r..!!’. Then girl tu balas ngan senyom colgate kat korang ‘Maaflah, saya bukan dari sekolah aliran sains..” So rasanya korang amatlah perlu untok menukar niat suci murni korang tu pasal akan timbol rasa curiosity either girl tu sangat2 full sense of humor or dia totally fool. Hmmm…



Situasi 1
Korang pasti pernah pergi 1 tempat tu then masa baru start dudok2 lepak ttiba ko teros leh kuar ayat pertama ngan orang sebelah korang (yang korang x pernah kenal pon) then dia plak leh teros balas balik dan korang saling bercakap tanpa henti ngan gelak tawa yang memanjang. Sedar x sedar korang dah share both of korang punya kehidupan sepanjang 25 tahun yang lepas sehingga korang leh kongsi cerita2 mengarut ttg warna kegemaran korang, moto hidop korang dan rahsia2 yang x parents korang sendiri pon x tahu.

Then ttiba ada kenalan korang join sekali r bual bicara korang yang sangat2 cam mesra dan tanya ‘Korang berdua ni dari sekolah yang sama ke?’. Jawapan korang ‘Tak r, baru je setengah jam tadi’. Kawan korang pon heran r.

Situasi 2
Korang pasti gak pernah berada dalam situasi yang totally berbeza. Dia jenis orang yang baek, x ada ciri2 makhluk yang korang akan kutok terok2 dari belakang, or dia jugak bukan anak sedara kepada CEO korang yang perasan diri sangat2 bagos. Tapi entah apsal bila bertembong ngan dia, x da 1 word pon keluar dari mulot korang. It seem like bukan sekadar lidah korang jer yang kelu tapi ngan suara hati korang sekali dah beku.

Even kalu ditempatkan kat 1 bilik tertutop dalam masa 12 jam, still leh dikira patah perkataan yang keluar dalam bibit2 komunikasi korang. Sehingga kalu sorang kawan korang ttiba baru jumpa korang akan syak yang either one of korang baru je daftar kerja hari pertama. Then korang kata r ‘Tak da r. kami dah kerja sama lebih dari 10 tahun’.. Kawan korang lagi r tambah heran bin ajaib.



A Chinese friend of my sangat2 percaya benda FENG SUI. Dia kata ada unsor yang pelik dalam FENG SUI yang x dapat dijelaskan ngan words macam mana susun ator setiap perkara bermula dari sesuatu yang sekecil2 pasu bunga (sais paling kecil r) sehingga ke sebesar2 bangunan leh pengaruhi nasib seseorang jadi untok jadi UNTONG atau SOI aka RUGI.

Cam tu gak r persamaan peliknya kehidupan manusia ni. Ia semacam ada cas positive ngan negative dalam setiap diri manusia yang sangat2 jelas sehingga ada kuasa yang leh menarik dan menolak antara satu sama laen. Dan lebih bestnya plak cas2 ni leh cam berubah2 or dalam words artis2 yang dah bercerai akan kata ‘Kami dah x da chemistry lagi dan akan bawak haluan masing2 lah’. Or kira kalu korang ni jenis mamat/minah kaki horoskop then percaya lah yang si CAPRICORN x sesuai ngan si LEO (pasal singa akan makan kambing kot) tapi sesuai ngan yang berlindong under zodiak2 laen plak. So ramai r yang putos ngan awek/ balak korang hanya sebab percaya buku ramalan bintang tu.









BTW why aku kuarkan post ni? Bukan suroh korang jadi tahyol percayakan benda2 zodiak ni tapi sebab ia baru dan sentiasa berlaku berulang2 ngan aku. Cukop ramah pada permulaan tapi kemudian akan tukar cas bertentangan… hmmm…

2 comments:

Anonymous said...

AJ! lamak sik lepak dgn kau. kita kan ada kimia sesama sendiri! :D

-caney-

Aj said...

‘Maaflah, saya bukan dari sekolah aliran sains..' Wakaka... Ko ya buang batu gilak bah... wakaka.. Ngan sidak laen pon jarang juak lepak bah, al maklum semua dah start buzy... hmmmm