Monday, April 19, 2010

Seorang guru dan seekor cita-cita

Sejak dari saat aku berjaya bergelar siswazah sehingga sekarang (dah almost nak masok 2 tahun), semakin ramai kkawan dan rakan2 seangkatan yang mulai menuju ke arah satu destinasi yang sama iaitu menjadi seorang CIKGU. Then aku tanya kenapa nak jadi cikgu? Sebahagian jawab sebab mak bapak suroh…. Hmmmm..



I still remember saat waktu isi borang IPU masa tamat form 6 dulu. Selain matlamat nak lari dari rumah, pengaruh utama pilihan utama aku ialah atas pengaruh ENCIK HAZANI MAHADI. Sapa dia? Dia ialah seorang CIKGU. Cikgu kelas aka cikgu Bahasa Melayu kami sepanjang 2 tahun di form 6 SMK TUN ABANG HAJI OPENG. Kalu korang layan drama series KOREA ‘MASTER OF STUDY’, then dia cam watak utama dalam cerita tu. Dia sangat2 memandang rendah keupayaan budak kelas dia (yang agak terlampau) tapi dalam masa yang sama dia sangat2 care pada kami. Aku percaya semua budak kelas 6 BAKAWALI tahun tu sangat2 sakit hati pada dia sepanjang tempoh tu tapi aku yakin gak semua kami sangat2 x kan lupa dan akan merindui dia.

Jujor aku katakan yg x pernah ada seorang cikgu yang mampu beri effect besar pada aku selain dia. Pasal selama tu aku anggap cikgu ialah orang2 yang sangat2 malas nak carik kerja laen then pilih kerjaya perguruan as jalan singkat nak kumpol harta sebab almost setiap tahon gaji cikgu pasti akan naik dan naik (damn). Tapi cikgu dari KELANTAN ni sangat2 special (even orang dari KELANTAN mmg sangat2 special wat). Kalu cikgu laen kita bwat silap then mereka biarkan jer. Almaklom r kita ni bukan darah daging dia. Tapi bila part ENCIK HAZANI ni laen. Setiap kali aku bwat kesalahan then setiap kali tu dia aka nada. Ngan misai tebal ngan senyoman menakutkannya, pasti akan kena psiko r. Tapi aku tetap bwat kesilapan dan lagi dan lagi. Dan dia plak sentiasa ada dan terus ada dan lagi dan lagi.

Ingat lagi 1 ari tu aku mmg kena psiko mati2 r ngan dia. Shinggakan aku nanggis depan dia wei. Memang r masa tu aku rasa marah sangat2. Tapi each words dia ari tu memang betol 100%. Aku x boleh selama2nya lari dan bersembunyi. Aku perlu berdepan dengan semua. Aku perlu jadi kuat. Gosh, I miss him so much. Sebab dia bukan cikgu2 biasa yang akan mengajar setiap hari dan menunggu gaji setiap hujong bulan.


Akibatnya 4 pilihan utama aku dalam list universiti ialah menjadi cikgu dan selebihnya dalam bidang bahasa. Kemudian tamat universiti, aku mencuba untuk menjadi cikgu tapi ternyata aku bukan dia dan aku x mampu jadi sehebat dia. Aku mengalah dalam masa kurang 2 bulan. Sebab aku tahu tanggungjawab menjadi seorang guru adalah amat2 besar. Aku berhenti kerana rasa sayang aku pada pelajar: perasaan yang sama yang ada pada ENCIK HAZANI.





Dear friends,
Kalu korang ialah lepasan universiti yang dah ‘gersang’ sangat dari segi fulus then jangan jadikan kerjaya mulia guru as tempat korang carik duit semata2. Letak r sekumit rasa tanggungjawab pada kerjaya tu. Korang bukan just bawa diri korang jer tapi beratus2 masa depan anak murid korang. Kalu korang ialah orang Islam yang percaya kepada hari akhirat, korang kena fikir apa jawapan korang depan Allah pada hari kemudian kelak. Or korang just berharap duit korang tu leh guna untok sogok2 undian masok syurga ker? Memang r kerja cikgu ni mulia then senang bwat pahala tp dalam masa sama gak senang bwat amalan jadi kurang.. hmmm…



Dan bwat mereka2 yang komited ngan kerjaya perguruan (cam budak TESL yang bernama ALI then LOONG & KAY), jangan ajar benda pelik2 ngan student korang r.. be yourself that make you special rite? Dan jangan aply KPLI or DPLI hanya sebab parents korang suroh. Pasal aku yakin kalu benda yang orang paksa korang bwat then hasilnya x kan baek r plus menyiksa diri sendiri jer. baek korang focus pada cita2 korang yg dah lama korang x pedulikan. Hidop hanya sekali wei…





Andai aku berjumpa ENCIK HAZANI, aku akan ucapkan ribuan terima kasih pada dia kerana menjadikan aku seperti mana aku pada hari ini: berbeza berbanding aku pada masa tu. Tapi aku masih lagi melakukan kesilapan demi kesilapan berulang-ulang kali. Lalu aku berharap akan ada orang seperti ENCIK HAZANI yang akan sentiasa ada dan terus ada bersama aku tanpa putus asa. Hmmmm… (lebih2 plak permintaan)










p/s: dengar cerita ENCIK HAZANI dah balik ke KELANTAN dan join politik PAS kat kawasan dia.. all the best for him..

2 comments:

pengLipur Rimba said...

wah...
wah..
wahh...
nama aku di highlight kan...
hahahahha..
baik boss..
aku xajar benda2 pelik...
insya allah..
next month aku start praktikal dah..
harap2 la semua nyer berjalan lancar..
huhu..

Aj Abdullah said...

selamat jadi cikgu bro... tp bukan ke dulu ko kata yg ko akan ajar murid2 ko bab ..... hmmm..